Ganti, Tejaswini

A hindi nyelvű közönségfilmek gyártása és forgalmazása


Bár Hollywood és „Bollywood” egyaránt nagy, üzleti alapon működő filmipari egységek, sem felépítésükben, sem működésükben nem hasonlítanak egymásra. Bombay filmipara nagy mértékben decentralizált, elsősorban a vállalkozói tőke működteti, szociális és rokonsági hálózatok mentén szerveződik, és működésében az írott szerződéseknél nagyobb szerepet játszanak a szóbeli megegyezések. Jelen fejezet képet ad a bombayi filmipar felépítésének alapjairól, a finanszírozási és forgalmazási rendszerről, a gyártási folyamat fő jellemzőiről, a hollywoodi filmek adaptálásának gyakorlatáról, valamint a zene szerepéről a hindi nyelvű filmekben és a bombayi filmiparban. 2000 óta a műholdas televíziós műsorszórás növekvő súlya, valamint a kormány által 1998-ban megadott iparstátus miatt változási folyamat indult el a finanszírozásban és a forgalmazásban – ezt a fejezet végén tárgyalom röviden.

 

A bombayi filmipar szerkezete

 

A bombayi filmipar legszembeszökőbb vonása a három szektorában: a gyártásban, a forgalmazásban és a bemutatásban is megfigyelhető vállalkozói jelleg és fragmentáltság. Az ipar szereplői független producerek, forgalmazók, finanszírozók és bemutatók, valamint független hangstúdiók. Mindhárom szektorban a családi vállalkozásoké a főszerep – ez Indiában az üzleti élet minden területén jellemző. A gyártási szektor résztvevői alapvetően az úgynevezett „banner”-ek, azaz önálló produkciós cégek. Ezek alapítói producerré avanzsált színészek, rendezők. A némafilm-korszakban a producerek közvetlenül a filmet bemutatókkal szerződtek, majd a hangosfilmmel együtt színre lépett a gyártó és a mozik között közvetítést vállaló forgalmazó, ami az indiai filmgyártás egyik sajátosságának, a független forgalmazók és a független forgalmazási rendszer dominanciájának kialakulásához vezetett. Indiában és világszerte több száz forgalmazó tevékenykedik – ezeknek a filmiparon belül játszott gazdasági szerepét később tárgyalom...

Vissza

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 3000 Ft + postaköltség (500 Ft / szám). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.