Esperdy, Gabrielle

A neveléstől a fogyasztásig

Építészet és design az 1930-as évek hollywoodi filmjeiben


Fehér telefon! Mindig is egy ilyenről álmodtam.” – Cecilia a Kairó bíbor rózsájában (1985)

Ezt a megállapítást teszi nem sokkal a vásznon való megjelenését követően a Kairó bíbor rózsája (The Purple Rose of Cairo) című 1985-ös Woody Allen-film pincérnő főhőse, miután egy gazdaságiválság-korabeli New Jersey-i moziból szó szerint a gyöngyvászonra – egyúttal pedig egy ragyogó manhattani luxuslakás hollywoodi verziójába lép. Noha az új környezet felmérésekor tett észrevétel a filmben mindössze szellemes reflexiót jelent az amerikai filmgyártás egy egész évtizedének díszlettervezési szokására, Cecilia megjegyzése valójában jóval élesebb, mint azt a rendező gondolhatta volna. A fehér telefonok – az áramvonalas, krómozott bútorokhoz, a fazettás ablakokhoz, az üvegtéglafalakhoz és a bakelit padlókhoz hasonlóan – nem egyszerűen markáns elemei voltak az 1930-as évek amerikai filmjeinek. A kor legfontosabb szórakoztatóipari ágának alapvető kellékeiként ugyanis részt vettek a tömegcikk-értékesítésben, mely azzal próbálta meg enyhíteni a világválsággal járó társadalmi és gazdasági feszültségeket, hogy kiaknázta a bimbózó fogyasztói kultúra kívánalmait és más, számára hasznos tulajdonságait. A filmtörténész Charles Eckert Carol Lombard in Macy’s Window című 1978-as esszéjében a női ruházatra koncentrálva behatóan elemzi ezt a jelenséget. Megállapítja, hogy a filmkészítők és -gyártók már szinte a mozizás kezdetén felismerték „a filmek képességét a különféle árucikkek értékesítésére.” Eckert ugyan megvizsgálja, hogyan jelennek meg a különböző ruhák és kiegészítők a hollywoodi mozi úgynevezett aranykorában (az 1920-as és az 1950-es évek között), az építészet és a design azonban még nem részesült hasonló bánásmódban, és ez súlyos figyelmetlenség, tekintettel arra, milyen fontos szerephez jutott mindkettő ebben a korszakban...

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.