Burke, Andrew

Konkrét egyetemesség

Toronyházak, építészeti modernizmus és realizmus a kortrás brit filmben


A brit realista film szimbólumkészletében különleges helyet foglal el a toronyház. A hatvanas évek sokáig építészeti képtelenségnek gúnyolt betontornyai olyan korszak tárgyi emlékei, illetve építészeti maradványai a lakásépítkezés történetében, melyről ma azt tartja a közfelfogás, hogy éppoly korrupt volt, mint amennyire elhibázott. Az égbolt előterében kirajzolódó toronyházsziluett képe a brit film alapszókincsének részévé vált, s többnyire úgy jelent meg mint a társadalom peremén élők és a veszélyt jelentők képi jelölője. De vajon szükségszerű-e, hogy a toronyház csupán intő példa vagy tanmese legyen? A kortárs brit realista film számos darabja küzd a hatalmas lakótelepek örökségével, azt vizsgálva, vajon milyen úton-módon tartja fenn magát élet és közösség a toronyházak és a bérkaszárnyák barátságtalannak és ridegnek mondott betonközegében. A Katicabogár, katicabogár (Ladybird Ladybird, r. Ken Loach, 1994), az Éhkoppon (Nil by Mouth, r. Gary Oldman, 1997) és a Minden vagy semmi (All or Nothing, r. Mike Leigh, 2002) egytől egyig a munkásosztály életterét jelentő lakótelepeket veszi szemügyre, határozottan ellenállva a kísértésnek, hogy általánosságban elítélje e tereket és démonizálja a bennük élő embereket – bármilyen küzdelmek és traumák szolgáltassák is a narratíva anyagát. Ezt a hagyományt viszi tovább Az utolsó menedék (Last Resort, r. Pawel Pawlikowski, 2000) és a Red Road (r. Andrea Arnold, 2006), még ha némiképp el is távolodik a filmes realizmus konvencionális formáitól. Az utolsó menedék és a Red Road is a kortárs Nagy-Britannia kivételes szimbólumaként és elsődleges tüneteként jeleníti meg a toronyházat, ám ennek érdekében olyan, új élettel megtöltött realizmushoz folyamodik, ami működése során a valóság absztrakcióit és torzításait is alkalmazza...

Vissza

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 3000 Ft + postaköltség (500 Ft / szám). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.