Pápai Zsolt

Újrajátszás és áthangolás

Az európai klasszikus modernizmus és a kortárs iráni film


A nyugati cinefileknek a nyolcvanas évek elejére meg kellett barátkozniuk azzal a gondolattal, hogy az egy évtizeddel korábban kezdődött paradigmaváltás a filmművészeti modernizmus halálát hozta – ám éppen ekkor egy nyugat előtt lényegében ismeretlen ország néhány alkotója felébresztette a reményt, hogy a modern filmnek mégis vannak tartalékai. Irán filmművészete korábban csak pillanatokra, az 1969-ben zászlót bontott, és alig tucatnyi filmet szülő helyi újhullámnak köszönhetően került maroknyi nyugati teoretikus és kritikus érdeklődésének homlokterébe, a nyolcvanas években induló reneszánsz azonban ennél tágabb körben szerzett híveket, és az új iráni filmek vetítései a legnevezetesebb fesztiválok fontos eseményei lettek.

 

A kortárs iráni film diadalmenetét sok más ok mellett az magyarázza, hogy az alkotók – kezdetben tán akaratlanul, ám művészetük nemzetközi elfogadottságának növekedésével egyre tudatosabban – kielégítették azt az igényt, ami nyugaton a modern film elenyészte után még sokakban élt. A kortárs iráni filmművészet két évtized alatt kísértetiesen hasonló pályát futott be, mint a nyugati a második világháború végétől a nyolcvanas évek elejéig (a romantikus modernizmust az érett és a politikai modernizmus korszaka követte), és itt is megtalálhatóak a modern film Kovács András Bálint által leírt karakterisztikus stílusmintázatai: a minimalista, a naturalista és az ornamentális forma egészében, a teátrális forma pedig részben.

Az általam felállított történeti tagolás a következő. A kortárs iráni filmben – mint ahogy az erős politikai kontroll alatt álló nemzeti filmművészetek esetében gyakran lenni szokott – a jelentősebb korszakhatárok politikatörténeti határpontokkal esnek egybe. Az Iszlám Forradalom kitörését és az Iszlám Köztársaság kikiáltását – 1978–79-et – követő négy nulladik év után az új iráni film genezise 1983–84-hez köthető, az intézményi és infrastrukturális változásoknak hála több jelentős rendező pályája indul vagy ível fel ekkor. A magát kereső iráni film első csillagéve 1987, Abbas Kiarostami Hol a barát háza? (Khane-ye doust kodjast?) és Mohsen Makhmalbaf A biciklista (Bicycleran) című munkájának születési éve...

Vissza

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 3000 Ft + postaköltség (500 Ft / szám). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.