Bevezető
A második világháború időszaka a magyar filmtörténet érdekes periódusa volt. Az államhatalom a korábbiaknál sokkal intenzívebben érvényesítette akaratát a mozgóképes területen, s ez jelentősen behatárolta a lehetőségeket, viszont ennek ellenére az elkészült filmek alapján megfigyelhető bizonyos változatosság is. Az őrségváltástól az Emberek a havasonig, az Egy szoknya, egy nadrágtól a Valamit visz a vízig, az Egy gép nem tért visszától az Egy fiúnak a feléig igen széles skálán helyezhetőek el a korabeli művek. Ennek a helyzetnek a megértéséhez fontos az alkotásokon túl az azokat körülölelő kontextus vizsgálata is.
A politikai-gazdasági-társadalmi-kulturális környezet alapvetően meghatározza a mozgóképes terület működési feltételeit, s ezeket a viszonyokat tükrözi az adott térhez és időhöz köthető (filmes) intézményrendszer is. Ezen struktúrán belül különböző alrendszerek figyelhetők meg (gyártás, forgalmazás, vetítés, cenzúra stb.), amelyek szoros kapcsolatban állnak egymással. Az egyikben bekövetkező változás közvetve vagy közvetlenül a többi működésére is hatást gyakorol. Bizonyos elemek minden alrendszer vonatkozásában meghatározóak, s ezért úgy írhatók le, mint amelyek az egész (filmes) struktúra jellegzetességei, más elemek viszont csak egy-egy alrendszer szempontjából lényegesek. Az összefonódások miatt szükséges, hogy az egyes alegységekre koncentráló elemzéseken túl átfogóbb vizsgálatok is megvalósuljanak.
Az 1920 után Magyarországon létrejövő berendezkedés sajátosságai a mozgóképes területtel összefüggésben is megjelentek. A Horthy-korszak több mint két évtizede alatt egyes tényezők a folytonosságot és az állandóságot, más elemek pedig a változatosságot képviselték a filmes életben, így annak korszakolása esetén a különböző időszakok egyedi és visszatérő jellemzőkkel is rendelkeztek. Az 1938–1944 közötti periódus a magyar filmtörténet fontos szakaszának tekinthető, hiszen a második világháború alatt és közvetlenül előtte a mozgóképes terület valamennyi alrendszerében jelentős változások mentek végbe. Ezek megértéséhez nemcsak a Horthy-korszak korábbi eseményeit és jellegzetességeit kell figyelembe venni, hanem a nemzetközi összefüggéseket is. Az átalakulás jelentőségét a kortársak és az utókor is felismerte, s ezért tekintettek 1938–39-re az 1945 előtti magyar filmtörténet belső korszakhatáraként.1
Általános szempontok
1920 után Magyarországon olyan berendezkedés alakult ki, amelynek működése többek között a centralizáció, a tekintélyelvűség, a versenyhelyzet és az úgynevezett zsidókérdés problémájának tárgyalása nélkül nem érthető meg. Ezek a szempontok a mozgóképes terület esetében is lényegesek, s valamennyi filmes alrendszer vizsgálata kapcsán előtérbe kerülnek.
A mozgóképes terület központosításának kérdése az első világháború óta napirenden volt. 1920-ban az új hatalom olyan elképzeléseket valósított meg, amely szerint minden alrendszer külön-külön központi felügyelet alá került, azonban összességében nem egy kézben összpontosult az irányításuk. A filmcenzúra és a moziügy hosszú távon a belügyminiszternek, a gyártás és a forgalmazás pedig átmenetileg a kultuszminiszternek jutott. Sajátos vetélkedés alakult ki a két szaktárca között, viszont küzdelmükbe később más hatalmi szereplők is bekapcsolódtak (Honvédelmi Minisztérium [HM], Miniszterelnökség [ME], Iparügyi Minisztérium [IpM]). Az alapproblémát az jelentette, hogy a hatásköröket rendeleti úton osztották szét, ami elviekben lehetővé tette, hogy az egyes minisztériumok újabb rendeletek kiadásával korlátozzák egymás mozgásterét. Az 1935-ös filmtörvény (1935: XIV. tc.) fordulópontot jelentett a korábbi állapotokhoz képest, mivel a törvényhozó hatalom révén a belügyminiszter kapott lehetőséget az egységes filmpolitikai koncepció végrehajtására. Az 1938 utáni intézkedések viszont már inkább a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium (VKM) megerősödését biztosították, mivel felügyelete alá került a Kamara, az Országos Nemzeti Filmbizottság (ONFB), majd legvégül 1944 nyarán – a filmes kormánybiztosi pozíción keresztül – a teljes mozgóképes terület (például: cenzúra, moziügy is).
Az első világháború idején a hatalom fontos tapasztalatokat szerzett a propaganda és a nyilvánosság erejével kapcsolatban. Sokan gondolták úgy, hogy a háború elvesztésének, majd az azt követő forradalmaknak az volt az egyik fő oka, hogy a nyilvánosság különböző káros eszméknek engedett teret, s közben nem védte eléggé a tekintélyt, illetve a hagyományos értékrendet. Az újonnan létrejövő autoriter politikai rendszer orvosolni kívánta ezt a problémát, s olyan intézkedéseket hozott, amelyek plurális, de tekintélyelvű nyilvánosságot eredményeztek, majd az 1938–1939-es lépések pedig „diktatórikusabb” kereteket teremtettek.2
A központi hatalom által kijelölt határokon belül komoly verseny bontakozott ki a mozgóképes terület szereplői között. Gyártó a gyártóval, forgalmazó a forgalmazóval, mozi a mozival, filmes lap más filmes lappal folytatott konkurenciaharcot, azonban az eltérő érdekek miatt a gyártók, forgalmazók, mozisok stb. közötti viszony sem volt harmonikus. A gazdasági lehetőségeken túl a politikai hatalommal való kapcsolat is meghatározó volt a pozíciók megszerzésekor. Bár léteztek erősebb és hosszabb távon fennálló vállalkozások, a pénzügyi stabilitás hiánya miatt sok kezdeményezés bukott meg, illetve rövidebb-hosszabb ideig szünetelt.
A Horthy-korszak történetének megértéséhez nélkülözhetetlen az úgynevezett zsidókérdés megvizsgálása, s ez a mozgókép területén zajló folyamatokra is vonatkozik. Az 1918–1919-es események nyomán a korabeli uralkodó elit alapjaiban értékelte át korábbi elképzeléseit, s ennek részeként az úgynevezett zsidókérdés terén is fordulat bontakozott ki. Alapvetően két főbb irányt lehetett megjelölni a kisebbségben lévő, de jelentős gazdasági pozíciókkal rendelkező zsidóság gyengítése és a keresztény nemzeti társadalom megerősítése tekintetében. Az egyik elképzelés (amit mások mellett Bethlen István, Klebelsberg Kunó képviselt) alapként kezelte a polgári jogegyenlőség elvét, s éppen ezért lassabb építő politikával (például: oktatás-nevelés) képzelte el a keresztény társadalom felvirágoztatását. Azonban amíg ez nem valósult meg, addig a nemzet érdekében hasznosítani kívánta a zsidóság gazdasági erőforrásait. A másik csoport (Teleki Páltól a szélsőjobboldalig) viszont elfogadta a polgári jogegyenlőség feladását, s a zsidók szerepvállalásának visszaszorítása érdekében a gyors, radikális jogfosztó intézkedésektől (numerus clausus, zsidótörvények) sem riadt vissza, s ezek révén akarta biztosítani a hatalmi-vagyoni újraelosztást.3
A minisztertanácsi jegyzőkönyvek alapján az első Teleki-kormány (1920–1921) idején a következő állásponton volt a kormányfő: „A ministerelnök úr utal arra, hogy ma a mozik túlnyomó része zsidó kezekben van. Nézete szerint az ügy mai stádiumában ezen kérdés par excellence belügyi kérdés. Ha egyszer már más kezekben vannak a mozik a keresztülvitt revisió folytán, akkor a közoktatásügyi minister úrnak mindig módjában lesz egy javaslattal fordulni a ministertanácshoz, amelyben kérheti az összes moziügyeknek a közoktatásügyi ministeriumtárcájának ügykörébe való utalását.”4 Az idézet azt támasztja alá, hogy Teleki a moziügy (tágabb kontextusban az egész mozgóképes terület) esetében arra törekedett, hogy a zsidókat kiszorítsák a tulajdonosok, gazdasági pozíciókkal rendelkezők köréből, s ennek eszközéül jogfosztó intézkedést, a gyors revíziót támogatta. (A folyamat részletesebb leírását lásd később a Mozihálózat című fejezetben.) Azonban a Bethlen-kormány idejére egyértelművé vált, hogy a vetítőhelyiségek működtetésének 1920–21 során történő újbóli engedélyeztetése és az ahhoz kapcsolódó jelenségek miatt bekövetkező változások negatívan érintették a moziipart (áttételesen a filmipart), s mivel az állam nem volt abban a helyzetben, hogy maga fektessen be a mozgóképes területbe, ezért 1923-tól a társulási szerződések révén lehetővé tették, hogy a mozirevízió során kiszorított tőkeerősebb elemek, illetve újabb (adott esetben keresztény) vállalkozók is bekapcsolódjanak a szakmába. Vagyis Bethlenék szakítottak elődjük politikájával, s a zsidók eltávolítása helyett a velük való együttműködés lehetőségét legitimálták. Többek között ez is meghozta az eredményt, mivel a tőkehiányos magyar mozgóképes terület gazdaságilag fokozatosan fellendült: a filmkereskedelem és a moziipar már az 1920-as években, a filmgyártás az 1930-as években.5 Kozma Miklós belügyminiszter (1935–1937) tevékenysége nyomán már a Gömbös-kormány idején erősödtek a magántőke bevonását célzó direkt és indirekt lépések, ugyanakkor a rendszer lehetőséget adott a hatalomnak nem tetsző elemek kiszorítására is (a Hunnia Filmgyár műterembeosztási gyakorlata a filmgyártásban;6 1936-tól a mozik vezetésének feltételéül a hatalom által tartott üzemvezetői tanfolyam elvégzését szabták). A szélsőjobboldali politika folyamatos térnyerésével 1938–1939-től újra a zsidók jogfosztására építő eszközökkel kívánták a keresztény elemeket helyzetbe hozni, s a pozíciókat újraosztani. A Színház- és Filmművészeti Kamara felállításával radikálisan csökkentették a filmszakmában hivatalosan dolgozó, zsidónak minősített személyek létszámát (az 1938-as I. zsidótörvény 20%-ra, az 1939-es II. zsidótörvény 6%-ra korlátozta arányukat, a német megszállás után pedig teljesen kiszorultak), 1940-ben pedig kártalanítás nélkül megszüntették a társulási szerződéseket, ami a zsidó tőkések, illetve strómanjaik kizárását célozta. A zsidó tőkések kiszorítását kezdetben nem követte a keresztény tőkések megjelenése – részben a jogbizonytalanság, részben a tőkehiány miatt nem mozdultak. Így viszont a filmipar szinten tartása, illetve fejlesztése érdekében magának az államnak kellett fokoznia szerepvállalását. A háború alatt viszont a gyártás bizonyos feltételei javultak, s ez ösztönzőleg hatott a befektetők számára, akik közül sokan aktivizálódtak.7
Filmcenzúra
Az elő- és az utócenzúra szerves részét képezte a Horthy-korszak filmes intézményrendszerének. Működésük – különösen 1939 után – meghatározó volt.
Az előzetes filmcenzúra, vagyis a gyártási folyamat során megnyilvánuló ellenőrzés (forgatókönyv, rendezés, szereplőválasztás stb.) formálisan csak 1939 februárjától, az Országos Nemzeti Filmbizottság (ONFB) megalakulásától létezett, azonban informális eszközökkel már korábban is megvalósult a Magyarországon gyártott alkotások esetében. Az államhatalom érdekérvényesítő képességének alapját az képezte, hogy a magyar mozgóképes szakma tagjai az 1920-as évek eleje óta tőkeszegények voltak, vagyis külön-külön nem rendelkeztek olyan erőforrásokkal és infrastruktúrával, amelyek rendszeres filmgyártást tettek volna lehetővé. Ezért az állam olyan szisztémát dolgozott ki, hogy a mozgóképes terület tagjainak kezében lévő kisebb összegeket adók, pótdíjak formájában összegyűjtötték (Filmipari Alap), s azokból finanszírozták a magyar filmszakma egésze szempontjából fontos beruházásokat (például: Hunnia Filmgyár, gyártási hitelek). Így viszont a hatalom monopolhelyzetre tett szert a filmgyártásban, hiszen eldönthette, hogy kinek ad hitelt s kinek nem, kit mikor oszt be a műterembe forgatni stb. Azaz a filmipar tagjai kiszolgáltatottjai lettek az egyetlen jelentős filmgyár többségi tulajdonosának.8 Ez a helyzet ugyan bizonyos szempontból árnyaltabbá vált 1935 után, amikor a Hunnia mellett már a Magyar Filmiroda (MFI) műtermében is lehetett – korlátozott mértékben – játékfilmeket forgatni, azonban az alapok változatlanok maradtak, hiszen a hatalom az MFI tevékenysége felett is érvényesíteni tudta az akaratát. 1939-ben hozták létre az ONFB-t, amely – többek között – engedélyezte minden gyártásra szánt mű forgatókönyvét, költségvetését és szereposztását, még-pedig elsősorban művészi és minőségi, valamint a nemzeti kultúra szempontjából.9
Megfigyelhető tehát, hogy a gyártandó magyar mozgóképekkel szemben a gazdasági kívánalmak mellett 1939-től a kulturális elvárások is egyre hangsúlyosabbá váltak. Ugyanakkor ezt a problémát több tényező is árnyalja. Egyrészt a háború előrehaladtával egyre erősebb és direktebb ideológiai keret jelent meg, ami felveti azt a kérdést, hogy a művészi szempontok mennyire voltak érvényesíthetőek az ideológiai elvárások között. (Jó példa erre Szőts István esete, aki saját elképzeléseivel együtt egyre jobban szembekerült a hivatalos kultúrpolitikával, s ennek nyomán mindinkább ellehetetlenült: először csak az utócenzúrával került konfliktusba, utóbb viszont már az előcenzúra akadályozta meg a filmkészítésben.10) Másrészt érdekes eredményre jutunk, ha a másik oldalról közelítünk az előcenzúra felé. Mivel 1939-től minden Magyarországon készült mozgókép gyártásának megindításához szükség volt az ONFB művészi, minőségi, nemzeti kultúra szempontjait előtérbe helyező engedélyére, ez nemcsak azt jelenti, hogy minden 1939 után Magyarországon ténylegesen elkészült alkotás esetében kijelenthető, hogy legalább az előkészületi fázisban az ONFB látott bennük művészi, minőségi, a nemzeti kultúra szempontjából elfogadható elemeket, hanem azt is, hogy a megvalósuló koncepciókat a fenti kritériumok alapján előnyben részesítették az elutasítottakkal szemben. Ez alapján vagy arról van szó, hogy olyan művészet-, illetve minőségfogalmat képviselt az ONFB, amely általánosságban alkalmazható volt minden 1939–1944 között készült műre, vagy arról, hogy különböző felfogások léteztek az adott időszakban. Egyrészt ez utóbbi mellett szól, hogy az ONFB több átszervezésen is keresztülment az évek során (az elnököt előbb a miniszterelnök, majd 1940 májusától a vallás- és közoktatásügyi miniszter nevezte ki,11 1942 decemberében pedig kibővítették a tagságot12), illetve az egymást váltó kormányok filmpolitikája között is lehetett különbség. Másrészt azt is figyelembe kell venni, hogy a hatalom hiába képviselt olyan felfogást, amelyben fontos szerep jutott az ideológiának,13 ezzel kapcsolatban folyamatosan megfogalmazódtak olyan kritikák is, amelyek a túlzott ideologikussággal szemben kifejezetten engedékenynek minősítették ezt a megközelítést.14
Az utócenzúra, vagyis az elkészült magyar és a külföldi alkotások magyarországi forgalmazásának, vetítésének és Magyarországról való kivitelének engedélyezése a Horthy-korszakban az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottság (OMB) hatáskörébe tartozott. Az intézményt jogilag még 1918-ban hozták létre, azonban gyakorlatban csak 1920. április 1-jétől kezdett működni. 1925. április 1-jén léptek életbe a másodgenerációs rendeletek, amelyek kisebb-nagyobb módosításoktól eltekintve egészen a Horthy-korszak végéig érvényben maradtak, hiszen csak 1944 nyarán módosultak jelentősen (harmadik generáció).15
Bár a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium kezdetektől fogva szerette volna megszerezni a filmcenzúra irányítását, az OMB a belügyminiszter fennhatósága alá tartozott. Ennek keretében például ő nevezte ki formálisan a tisztikar tagjait (elnök, helyettes elnök, alelnökök, jegyzők), a miniszteriális és társadalmi delegáltakat (az előbbiek közé minisztériumi hivatalnokok, az utóbbiak közé pedig például a mozgóképes terület, az egyházak képviselői, a tudományos és művészeti elit tagjai, társadalmi intézmények vezetői [például: árvaszéki elnök, rendőrfőkapitány], nyugalmazott tisztviselők tartoztak). Ezen az alapvető hatalmi viszonyon csak a harmadgenerációs szabályozás módosított, amely a kultuszminiszter hatáskörébe rendelte a Bizottságot.
Eredetileg az OMB-t a mozgóképek (játékfilmtől a reklámfilmig bezárólag mindenféle alkotás) nyilvános vetítésének engedélyezésére hozták létre, azonban 1925-től kibővítették a feladatkörét: a korábbiakon felül már a művek forgalmazására és külföldre való kivitelére is felügyelt. A „nyilvános előadás” kifejezést is pontosították, mivel a mozielőadásokon túl az egyesületek (kaszinók, klubok, társaskörök stb.), a tudományos vagy ismeretterjesztő intézmények előadásai (például: egyetemi vetítések) is bekerültek a vizsgálandó anyagba.
Az OMB pontos összetételéről háromévente értesült a nyilvánosság, azonban időközben bármikor sor kerülhetett változásokra (visszavonás, új kinevezések). Ennélfogva egyes személyek több cikluson keresztül látták el feladataikat, míg mások az egy ciklust sem töltötték ki. A tisztikar tagjai általában a Belügyminisztérium (BM) tisztviselői közül kerültek ki – például dr. Szőllőssy Alfréd, aki 1937 és 1944 között volt az OMB elnöke. Szintén a vezetőség közé tartozott báró Wlassics Gyula, a VKM helyettes államtitkára, aki 1940-től nemcsak az OMB alelnöke, hanem az ONFB elnöke is volt. A tisztikar munkáját a folyamatosan bővített tagság segítette, s mivel ennek nagyságát sem a minisztériumok, sem a társadalmi megbízottak tekintetében nem korlátozták, a delegáltak száma a mindenkori erőviszonyok függvénye volt. A minisztériumok legkevesebb 2-2 főt küldtek az OMB-be, de bizonyos tárcák alkalmanként több lehetőséghez jutottak (például: Miniszterelnökség, Honvédelmi Minisztérium, Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium). A társadalmi delegáltaknál hasonló sokszínűség volt tapasztalható, mivel különböző területekről érkeztek, azonban eltérő arányban. Az állandó tagság mellett adott alkalmakra felkért szakértők (például: orvosok) is segítették a Bizottság munkáját. A második világháború éveiben már 16 fős vezetőségből és több mint 70 fős tagságból állt az utócenzúra személyi állománya.
A döntéshozatal folyamatának megértéséhez fontos kiemelni, hogy az OMB hivatalos tagsága csak egy keretlétszámot alkotott, amiből az egyes albizottsági ülésekre alkalomszerűen 2-8 embert választottak ki. Az üléseken 1925-től szótöbbséggel hozták a mozgóképekről szóló ítéleteket. Ebben a döntéshozatali szisztémában az OMB bő tagságán túl az eseti albizottságok összetételének vizsgálata is fontossá válik.
Az OMB tagjainak 1938–1941 közötti, havi lebontásban fennmaradt jelenléti kimutatásai16 a cenzúrára fordított idő (filmnézés, döntéshozatal), illetve annak megoszlása tekintetében igazítanak el. (Fontos kiemelni, hogy csak a tagság jelenléti kimutatásáról van szó, vagyis a BM szerepvállalását nem, illetve minimális mértékben láthatjuk az adatok révén, mivel a BM többnyire a döntéshozatalban kötelezően részt vevő tisztikaron keresztül érvényesítette akaratát.) Az adatok szerint folyamatosan nőtt a különbség a miniszteriális és társadalmi delegáltak szerepvállalása között az előbbiek javára, hiszen a kezdeti (1938 augusztusa) körülbelüli 50-50%-os megoszlás 1939 februárjától már 70-30%-os, 1941 májusától pedig 80-20%-os lett (1941 nyarán majdnem megvalósult a 90-10%-os arány is). Ezzel kapcsolatban egy lényeges megfigyelés, hogy volt olyan időszak, amikor mennyiségi értelemben egyensúly volt a minisztériumi és társadalmi küldöttek tevékenysége között, majd ez az állapot folyamatosan felbomlott, és ezáltal az államhatalom nyíltan javított a pozícióin. Megjegyzendő továbbá, hogy a minisztériumi delegáltak részvételének növekvő tendenciájában átmeneti megugrásokat lehetett tapasztalni, amelyek egy-egy jelentősebb eseménnyel voltak egyidejűek (I. bécsi döntés, Kárpátalja birtokba vétele, Lengyelország megtámadása, II. bécsi döntés, jugoszláviai hadműveletek). Ha tovább bontjuk a minisztériumi és társadalmi megbízottakhoz kapcsolódó értékeket, akkor további mennyiségi egyenlőtlenségeket lehet látni, ami alátámasztja, hogy az albizottságok létrehozásakor érvényesültek azok a különbségek, amelyek az egyes szereplők közötti – időben változó – erőviszonyokból adódtak. Bár a Miniszterelnökség (0–33,5%) és a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium (5–23,5%) havi szerepvállalása között nagy különbségeket lehet találni, mégis az OMB döntéshozatalának legfontosabb tényezői közé tartoztak az adott időszakban. A Honvédelmi Minisztérium (17,5–25%) stabilabb pozíciói arra vezethetőek vissza, hogy 1934-től a HM delegáltjait minden albizottsági ülésre meg kellett hívni.17 A külügyi tárca (5–15%) szintén jó pozíciókkal rendelkezett. A fentiekhez képest a többi minisztériumnak csekélyebb beleszólása volt a döntésekbe (igazságügy: 0–8%; pénzügy: 0–4%; földművelésügy: 0–4%; iparügy: 0–2,5%; kereskedelem- és közlekedésügy: 0–2,5%). A társadalmi delegáltak közül a filmesek jutottak a legtöbb lehetőséghez (3,5–15,5%), azonban közülük csak a mozgóképes terület hatalmi-gazdasági szereplői (Országos Magyar Mozgóképipari Egyesület [OMME], Magyar Mozgóképüzemengedélyesek Országos Egyesülete [MMOE], filmgyárak, gyártók, forgalmazók, mozisok, újságírók) kaptak kinevezést, s az alkotókat (például a rendezőket) mellőzték. A nyugalmazott tisztviselőknél (2–10%; sőt egy alkalommal 18%) és a társadalmi intézmények vezetőinél (1–9%) érzékelhető leginkább, hogy a társadalmi küldöttek sok esetben nem a hatalomtól független szereplők voltak, hanem azzal korábban vagy aktuálisan szoros kapcsolatban álló személyek. Az egyházaktól (0–7%) és a művészi-tudományos életből (0–6%) érkezők esetében szintén érvényesült ez a szempont, bár az utóbbiak az adatok alapján 1941 áprilisa után már nem kaptak meghívást az albizottságokba. Ha a nők részvételi arányát nézzük, akkor szerepvállalásuk 2–10% közé volt tehető, azonban egy-egy alkalommal 0%, illetve 14%-os értéket is elértek. Találunk közöttük színésznőt, tisztviselőt és a nőszervezetek képviselőjét.
Az OMB formálisan minden esetben a rendeletekben rögzített és folyamatosan bővülő szempontokra hivatkozott a határozathozatal során. Az alaki (például: egyedi cím, külön feliratjegyzék, teljes feliratozás vagy szinkron), a fogyasztóvédelmi (például: szemrontó, technikai értelemben hibás kópiák elutasítása), a nyelvvédelmi elvárásokon (például: magyartalan szövegrészek, tolvajnyelv elvetése) túl a tárgy, a cselekmény vagy az irányzat alapján bírálták el az egyes műveket. Az elsőgenerációs szabályozás még csak a hatályos törvények és rendeletek tiszteletben tartását, az állambiztonság és a honvédelem érdekeinek figyelembe vételét és a közrend, a közerkölcsiség, a jó ízlés számon kérését írta elő, a másodgenerációs szabályozás viszont már ezeken túl – a Horthy-korszakban megerősödő keresztény-nemzeti diskurzussal összhangban – a nemzeti állam eszméjének és a vallási érzületnek a védelmét is rögzítette, valamint tiltotta az állam más állammal való viszonyának sértését és a tekintélyrombolást. Ezeket az alapvetően rendészeti szempontokat 1940-től kulturális elemekkel bővítették ki: betilthatóvá váltak azok a művek, amelyek az elvárt minőségnek nem feleltek meg, vagy vélelmezhetően sérthették a közönség ízlését és erkölcsi felfogását.18 Így az előcenzúra mellett már az utócenzúra bírálati rendszerében is megjelent a kulturális elvárások számonkérése. (A mozgóképek további kulturális értékelésére adott lehetőséget az 1939-től évente megrendezésre kerülő lillafüredi Nemzeti Filmhét is, amely reprezentálta a nagyközönség számára a film megnövekedett jelentőségét és társadalmi értékét, a szakmának pedig fórumul és iránymutatóul szolgált.)
A Horthy-korszak filmcenzúrájának fontos jellemzője volt, hogy az előcenzúra (ONFB) és az utócenzúra (OMB) egészen 1944 nyaráig nem egy kézben összpontosult. Ez az állapot magában hordozta annak lehetőségét, hogy a két intézmény, illetve eltérő felügyelő szervei (Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium, illetve Belügyminisztérium) között hatalmi vetélkedés bontakozzon ki. A rivalizálás részeként pontosan kijelölték az intézményi hatásköröket, s ez végeredményben a mozgóképek feletti ellenőrzés kiterjedéséhez vezetett. Az OMB kezdetektől fogva csak a már kész, terjesztés előtt álló műveket bírálta. Az ONFB feladatát eredetileg úgy határozták meg, hogy előzetesen kellett engedélyeznie a magyar filmek gyártásának megindítását, s ezt a hozzájárulást kellett később az OMB számára is benyújtani. Azonban az 1940-es évek elejétől az ONFB az előzetes (gyártás megindításához szükséges) engedélyezésen túl már az elkészült filmet is jóváhagyta, amely csak azután kerülhetett az OMB elé.19 Vagyis a második világháború idején az a gyakorlat alakult ki a magyar alkotások esetében, hogy az előcenzúra által jóváhagyott kész változat kerülhetett az utócenzúra elé, ami egyértelműen az előbbinek a térnyeréseként értelmezhető, s beilleszthető a VKM megerősödésének folyamatába. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az OMB tevékenysége kiüresedett volna, hiszen a külföldi filmek ellenőrzésén túl a magyar műveket is folyamatosan kontroll alatt tartotta (kivágások, betiltások). Csak az OMB számára volt lehetőség arra, hogy az alkotásokat utólag – adott esetben hosszabb nyilvános vetítés után – betiltsa (például: Szerető fia, Péter).20
Filmgyártás
1920 után a magyar filmgyártás számára szükségessé vált az állami beavatkozás a további fennmaradás, illetve növekedés érdekében. Az állam azonban nem volt abban a gazdasági helyzetben, hogy többletforrásokat fordítson a mozgóképes terület fejlesztésére, ezért azt a stratégiát alkalmazta, hogy különböző módszerekkel pénzt vont el az egyes filmes szereplőktől, majd az összegyűjtött tőkéből az ágazat egésze számára fontos problémákat igyekezett orvosolni (például: filmgyár működtetése, hitelezés, ösztönzés). Bár az 1925-ben Bingert János rendőrségi fogalmazó (később a Hunnia Filmgyár igazgatója) javaslatára létrehozott Filmipari Alap kezdetektől fogva ezen elv alapján működött, a kiadott rendeletek állandóan átalakították az intézmény szervezeti felépítését és gazdasági koncepcióját.
Az irányítás terén 1925 után 1933-ban történt komolyabb átszervezés, amikor létrehozták a Miniszterközi Bizottságot. Ezt váltotta fel 1939-ben az Országos Nemzeti Filmbizottság, amely az előcenzúra mellett ellátta a Filmipari Alappal kapcsolatos teendőket is. Viszont 1941. január 1-jétől a Filmipari Alap ügyeinek intézése átkerült az iparügyi miniszterhez, s ezzel lényegében az előcenzúrára korlátozódott az ONFB hatásköre.21 1944 nyarán Mester Miklós személyében a VKM-nek alárendelt kormánybiztost neveztek ki a filmügyek egységes irányítása céljából, ami többek között azt jelentette, hogy a Filmipari Alap kezelése is az ő hatáskörébe került.22
1925-től különböző gazdasági koncepciókat dolgoztak ki a Filmipari Alap pénzügyi feltöltése céljából. Ezek az elképzelések a külföldi filmek gyártóinak és/vagy forgalmazóinak pénzügyi szűrésére építettek, s a mozisokat (egészen 1939-ig) kihagyták közülük, mivel a mozirevízió során az adott politikai hatalom politikai-társadalmi bázisa jutott engedélyekhez. A finanszírozási rendszer működése arra épült, hogy aki nem fizette be a többletterheket, az nem kapott engedélyeket az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottságtól. 1930-tól olyan szisztéma működött, amely szerint egyrészt a külföldi mozgóképek minden métere után pótdíjat kellett fizetni, másrészt úgynevezett behozatali jegyeket kellett kiváltani, amelyeket a Filmipari Alap árult a mozgóképek hosszától függően maximum 1000 pengős áron.23 A behozatali jegyek rendszere 1944-ig alapjaiban nem változott.
1939-re a zsidótörvények miatt csökkent a magánszféra szerepvállalása, s ezért gyártási válság bontakozott ki Magyarországon, ami miatt az állam növelni kívánta a filmgyártásra fordítható összegeket. Különböző megoldásokkal bővítették a Filmipari Alap bevételeit. Egyrészt a mozisokat arra kötelezték 1939. szeptember 1-jétől, hogy az eladott jegyek után 4%-os hozzájárulást fizessenek a „Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap” javára, s a befolyt összegek 30%-át a Filmipari Alapnak adták.24 Másrészt 1939 nyarától elkezdődött az 1935 óta a behozatali jegyek rendszerével párhuzamosan működő cenzúrajegyrendszer átalakítása. Lehetőség nyílott arra, hogy a külföldről behozott játékfilmek engedélyezését cenzúrajegy beszolgáltatása helyett 2000 pengő befizetésével oldják meg. Az ebből befolyó összegeket az OMB részben az ONFB rendelkezésére bocsátotta, részben pedig a kulturális vagy művészi szempontból jelentős és nagy költséggel gyártott játékfilmek jutalmazására tartalékolta.25 (Az OMB elnökének javaslatára az 1938–39-es évadban bemutatott magyar játékfilmek közül még cenzúrajegy formájában részesült jutalomban a Szegény gazdagok és a Bors István [3-3 darab], valamint az Uz Bence és a Toprini nász [2-2 darab] című alkotás.26 Az 1939–40-es évad magyar játékfilmjei közül viszont már pénzjutalomban részesült a Halálos tavasz, az Erdélyi kastély, a Gül baba, a Földindulás és a Semmelweis [3000-3000 pengő], továbbá a Zúgnak a szirénák, a Bercsényi huszárok, az Áll a bál és az 5 óra 40 [2000-2000 pengő].)27 A teljes átalakítás 1940-ben indult meg, amikor elrendelték a kis és nagy cenzúrajegyek kivezetését, s helyettük csak készpénzbefizetéssel lehetett megvizsgáltatni a filmeket az OMB-nél. Az új szisztéma értelmében az OMB a játékfilmek után befizetett összegek (2000 pengő filmenként) 90%-át a magyar játékfilmek támogatására, 10%-át pedig a magyar játékfilmek jutalmazására fordította, a kis cenzúrajegyek helyett befizetett összegek (15 pengő 25 méterenként) pedig teljes egészében a rövidfilmek támogatását célozták. A játékfilmek támogatását azáltal biztosították, hogy az OMB „Játékfilm-részesedési jegyet” juttatott minden olyan kérelmezőnek, aki sikeresen vizsgáltatott meg egy 1200 méternél hosszabb, Magyarországon magyar nyelven gyártott hangos játékfilmet. Majd az adott évad végén összesítették a részesedési jegyek számát, s ezzel elosztották azt a bizonyos 90%-ot, így minden részesedési jegy tulajdonosa adott hányadnak megfelelő összeget kapott. A jutalmazásban pedig azok a művek részesülhettek, amelyek kulturális vagy művészi szempontból jelentősek voltak és nagy költséggel készültek – évadonként általában 3-3 alkotás (1940–1941.: Zárt tárgyalás; András; Elnémult harangok; 1941–1942.: A beszélő köntös; Néma kolostor; Miért?; 1942–1943.: Emberek a havason; Negyedíziglen; A harmincadik).28 Hasonló logika érvényesült az úgynevezett „Rövidfilm-részesedési jegyek” esetében is, de ott nem volt jutalmazás.
Az 1945 előtti magyar hangosfilmgyártás infrastrukturális alapjául két intézmény szolgált: a Hunnia Filmgyár Rt. és a Magyar Filmiroda Rt. (MFI). Korai megállapodásuk értelmében a Hunnia csak játékfilmek, az MFI pedig csak híradók, dokumentum-, oktató-, propagandafilmek készítésében vett részt, de 1935-től az MFI mégis bekapcsolódott a játékfilmgyártásba. Bár a két intézmény monopolhelyzetbe került az adott korszakban, működésük több ponton is eltért egymástól. A Hunnia egy állami intézmény kezelésében álló filmgyár volt, amely eredetileg magánbefektetők számára vállalt bérmunkákat, s azért működtették, hogy a filmgyártók számára biztosítani lehessen a szükséges technológiát, szakembergárdát. 1939 után viszont kibővült a tevékenységi köre, hiszen ezután filmforgalmazói és gyártói tevékenységet is folytatott. Az MFI ezzel szemben egy gyártó-forgalmazó magánvállalatnak indult, amely politikai támogatással műteremre is szert tett, s így a továbbiakban a gyártáson és forgalmazáson túl már bérmunkákat is végzett.
Az 1930-as években kialakuló játékfilm-finanszírozási szisztéma a konstrukciós rendszer elnevezést kapta. Ennek lényege abban ragadható meg, hogy mivel a gyártók egyedül nem rendelkeztek az általuk készíteni kívánt alkotások előállításához szükséges tőkével, ezért az összeget egy bonyolult hitelezési konstrukció formájában szerezték meg. (Egy-egy átlagos magyar játékfilm gyártási költsége 100–120 ezer pengő volt az 1930-as években, de a második világháború végén már 250–300 ezer pengő.29) Az önrészen kívül hiteleket szereztek moziktól (a későbbi kizárólagos bemutatás jogaiért cserébe), filmlaboratóriumoktól (például kópiák megrendeléséért cserébe), magánbefektetőktől (például bankoktól) stb. A Hunnia és az MFI úgy kapcsolódott be a hitelezési konstrukcióba, hogy gyártási hitelezés címén a magyar filmgyártók számára – a Filmipari Alap révén – ingyen, illetve kedvezményesen biztosította a műtermek használatát, amit viszont utólag szintén meg kellett téríteni. A műterembeosztás megszerzése (1939-től pályázati úton az ONFB-től), illetve annak ideje és helye azért volt kiemelten fontos, mivel gyakorlatilag erre épült a további hitelezés.
Az 1930-as és 1940-es évek fordulóján olyan változások mentek végbe, amelyek ellensúlyozták a belpolitika (zsidótörvények) okozta válságot, s újra növekvő tendenciát eredményeztek a magyar filmgyártásban. Az 1938–1941 közötti területi bővülések növelték a felvevőpiacot (míg a trianoni Magyarország területe 93 ezer km2 és annak 1941-es népessége 9,3 millió fő volt, addig 1941 végén az új határok révén az ország területe már több mint 171 ezer km2 volt, a népesség pedig közel 14,7 millió főt tett ki).30 A háború miatt átalakult a nemzetközi filmkereskedelem: egyrészt csökkent a hazai alkotások belföldi konkurenciája (az ellenséges országok filmjeit nem, illetve korlátozott mértékben vetítették), másrészt új piacok jelentek meg a magyar filmek számára (Balkán, Skandinávia), bár ezzel együtt korábbi piacok elvesztése is megfigyelhető volt (például: USA).31 A mozgóképes terület hazai szereplői pedig alkalmazkodtak az új elvárásokhoz és struktúrákhoz. Az 1940–41. évadra 35 vállalat 99 filmtervet,32 az 1941–42. évadra 59 vállalat 165 filmtervet,33 az 1942–43. évadra hatvannál több gyártó több száz filmtervet,34 az 1943–44. évadra pedig 75 gyártó közel 200 filmtervet35 adott be az ONFB-hez elbírálás céljából, s ez is szerepet játszott abban, hogy a Filmipari Alap egy újabb műtermet nyitott meg (Star Filmgyár).36 A kapacitásbővítés ellenére az ONFB a gazdasági racionalizálás és ide-ológiai ellenőrzés szellemében szelektált a filmtervek között, s így azoknak csak kisebb része valósult meg (1938: 32 db játékfilm; 1939: 28 db; 1940: 38 db; 1941: 41 db; 1942: 45 db; 1943: 53 db; 1944: 22 db).37
Mozihálózat
A magyar mozihálózat komoly mennyiségi és minőségi változásokon ment keresztül az első világháború után, azonban mindvégig elsődleges felvevőpiaca maradt a magyar filmgyártásnak. Borsos Árpád kutatásai szerint Trianont követően csak 256 mozi működött az új határokon belül, ami 60%-os veszteséget jelentett a korábbi állapotokhoz viszonyítva. Ehhez képest az 1929-es hivatalos statisztika szerint a mozihálózat már 555 eleműre bővült – ebből (Kis-)Budapesten 94 volt –, amelyeket adott évben 22,5 millió néző látogatott. A hangosfilm kezdeti időszakában (1929–1935) részben a technikai váltás következtében, részben pedig a gazdasági válság hatására a hálózat jelentősen átalakult és komoly mennyiségi csökkenést mutatott, mégpedig elsősorban a vidéki, rurális területeken, ami tovább erősítette a mozi városias jellegét. Az 1935-ös hivatalos adatfelvétel idején 410 mozi működött az országban, amiből (Kis-)Budapesten 75 volt. (345 adatszolgáltató mozi – köztük 66 budapesti – beszámolója alapján az 1934/35-ös évadban 18,5 millió jegy kelt el.38) Kozma Miklós belügyminiszterségének idejére körülbelül 500-ra növekedett a mozik száma, s ezzel megszilárdult a magyar normál mozihálózat gerince. 1938 és 1944-1945 között a kettős mozihálózat időszakáról beszélhetünk, mivel párhuzamosan létezett két egymást kiegészítő struktúra. A normál (35 mm) vetítőhelyek száma stagnált (körülbelül 500 mozi), s alapvetően a városiasodás magasabb fokán álló centrumterületeken közvetítették a mozgóképeket. A keskenyfilmek (16 mm) bemutatóhelyei viszont gyors mennyiségi bővülést produkáltak megjelenésüket követően: míg 1938 novemberéig 26 engedélyt adtak ki, addig 1943 végéig már 484 darabot (ebből 378 volt a mai országhatárokon belül).39 Politikai-ideológiai szempontokkal magyarázható, hogy az utóbbiak elsősorban azokon a periférikus vidéki területeken jelentek meg, ahol a normál mozik a piaci viszonyok miatt nem állandósultak, illetve elő sem fordultak.40 Megfigyelhető, hogy az 1930-as években a magyar mozik erőteljesen kötődtek a városias területekhez, s ugyanebben az időben a polgári tematika uralta a magyar játékfilmeket. 1938 után viszont a vidéki közegben is megnőtt a vetítőhelyek száma, s mellette a népi tematika, illetve a konzervatív értékrend is megerősödött az alkotásokban.
A Horthy-korszak mozitörténetének alapdokumentumai az 1920 októberében kiadott rendeletek voltak, amelyek az úgynevezett mozirevízió kiindulópontjául szolgáltak.41 Ezek szerint 1920-tól kezdve az ország egész területén a belügyminiszter adta ki az új, illetve vizsgálta felül a régi moziengedélyeket, s ezzel bizonyos szintű központosítás váltotta fel a decentralizált viszonyokat. A korábbi, legfeljebb négy hónapra szóló és folytonosan megújítható hatósági engedélyek helyett már az egész életre szóló jogosultság megszerzése is lehetővé vált, ami javította a tervezhetőség mértékét. A mozirevízió során jelentősen változott az engedélyesek összetétele, mivel a hatalom olyan természetes (hadiözvegyek, hadiárvák, hadirokkantak, egykori közszolgák stb.) és jogi személyeket (például: szervezetek) látott el mozival, s ezáltal támogatott anyagilag, akik társadalmi bázisuk alapjául szolgáltak. Az így végbemenő engedélycserék egyrészt komoly konfliktusokkal jártak együtt,42 másrészt a mozihálózat, s így a hazai felvevőpiac működésében is zavarokat okoztak.43 A kormányzat is érzékelte a mozik területén jelentkező problémákat, s ezért 1923-tól lehetővé tették a társulási szerződések megkötését.44 Ezek alapján az engedélyes társat vehetett maga mellé, aki szaktudásáért és/vagy befektetéseiért cserébe a bevételek meghatározott százalékát kapta meg. Nemcsak a korábbi mozisok, hanem újabb befektetők is éltek ezzel a lehetőséggel.
Az 1928-as mozirendelet,45 majd 1932-es módosítása46 szerint a belügyminiszter településenként határozta meg, hogy hány mozi működhet az adott helységben. A konkrét felsoroláson túl alapszabályként jelent meg, hogy az 1000 főnél kisebb településekre nem lehetett engedélyt kiadni, s bizonyos 1000 főnél népesebb helységek sem kaphattak állandó vetítőhelyet a helyi viszonyokból adódóan.
Kozma Miklós filmpolitikai alaptézisei között szerepelt, hogy a magyar filmgyártásnak a magántőkére kell épülnie, s bevonásának legjobb eszköze a magyar mozihálózat és felvevőpiac megerősítése.47 Kozma Miklós az 1935: XIV. törvénycikkre támaszkodva hajtotta végre elképzeléseit, amelyek egyszerre tartalmaztak mennyiségi és minőségi fejlesztésekre vonatkozó elemeket. A mennyiségi bővítés célja az volt, hogy minél több mozi szolgálja a magyar filmgyártást. Ezért merült fel a revízióval együtt járó területbővülések vágya mellett a keskeny vetítőhelyek elterjesztésének gondolata, ami 1938 után vált reálissá. Az 1936-os mozirendeletek48 szabályozták a vetítőhelyek közötti versenyt (előadások száma, hossza, szabadnapok száma, jegyárak mértéke stb.), s így bizonyos értelemben uniformizálták a mozikat. A minőségi fejlesztések arra irányultak, hogy a már meglévő mozipark egyes elemei a legnagyobb kihasználtság mellett működjenek. Az első lépések közé tartozott, hogy 1935-től a magyar mozik műsorának meghatározott hányadában magyar nyelvű alkotásokat kellett vetíteni.49 Előbb 10%, majd 15%, 1936–1940 között pedig 20% volt az előírt érték, amelynek csak a fele kellett, hogy magyar eredetű alkotás legyen, a másik fele lehetett idegen eredetű, de szinkronizált film. A mozik működtetésének javítását célozta egy professzionális moziüzem-vezető réteg létrehozása is. Míg korábban a társulási szerződések révén bárki válhatott igazgatóvá (nem engedélyessé!), addig 1936-tól csak kellő szaktudással rendelkező, és ezt üzemvezetői tanfolyam elvégzésével bizonyító személy kerülhetett ebbe a pozícióba.50 Megfontolandó szempont, hogy az adott tanfolyamot az államhatalom szervezte, így nemcsak a szakmai szűrés végrehajtására volt alkalmas, hanem arra is, hogy a hatalomnak nem tetszőket távol tartsa a mozik irányításától. Kozma Miklós a moziengedélyeztetés átalakítására is kísérletet tett, de koncepciója terv maradt.
1938–1941 között Magyarország területe és népessége jelentősen bővült, s ez megnövelte a magyar mozgóképek felvevőpiacát. Azonban az új területek vetítőhelyeinek bekapcsolódása a már meglévő magyarországi mozihálózatba nem volt zavartalan. Az I. bécsi döntés révén 49 mozi került magyar fennhatóság alá, viszont ez mennyiségileg messze elmaradt attól, mint amit az adott terület nagysága és lélekszáma indokolttá tett volna.51 Kárpátalját még kedvezőtlenebb viszonyok jellemezték52 (mindösszesen 15 elemmel bővült a magyar mozipark).53 A határváltozások által érintett erdélyi területeken összetettebb problémát jelentett a moziügy. A magyar nyelvű (vagy feliratozású) filmeket korábban teljesen kitiltották onnan, így a helyi mozihálózat leépült. Nemcsak mennyiségi hiányosságokról lehetett beszélni (az utolsó időszakban 50 mozgónál is kevesebb működött itt), hanem minőségiekről is, mivel az adott vetítőhelyek technikailag is elmaradottak voltak.54 A délvidéki állapotok eredetileg szintén eltértek a trianoni Magyarország viszonyaitól. A későbbiekben mind mennyiségi, mind minőségi értelemben javultak a körülmények, azonban a változások hosszabb időt vettek igénybe.
A magyar filmgyártás mennyiségi bővülésével volt összefüggésben a mozik műsorának százalékos változtatása. 1940-től már a játékfilmeket bemutató előadások 25%-ában kellett magyar nyelvű műveket bemutatni, viszont ennek legalább a felét Magyarországon készült mozgóképeknek kellett alkotnia. A 25%-os arányszámba nem számíthatták bele az adott mozgókban korábban már vetített filmeket és azokat a darabokat, amelyeknek a cenzúrától származó engedélyokiratát – a hároméves periódus lejárta miatt – egyszer már meghosszabbították. Vagyis a mozgóképüzemek rákényszerültek arra, hogy az újabb és újabb magyar játékfilmeket bemutassák, s ezzel tovább ösztönözzék a filmgyártást. 1941 augusztusától pedig már a játékfilmeket érintő előadások egyharmadában kellett kizárólag Magyarországon készült, 1200 méternél hosszabb magyar nyelvű darabokat vetíteni (a szinkronizált műveket ekkor már nem számították bele az arányba). A kísérőműsorok százalékos összetételére vonatkozó előírások szintén folyamatosan változtak és szigorodtak az idők során, s ezzel a híradók, dokumentum-, ismeretterjesztő és oktatófilmek előállítását támogatták.
1938 után olyan rendeleteket bocsátottak ki, amelyek a korábban kialakult struktúrák megváltoztatását célozták. A Filmkamara származási alapon szelektálta a mozik irányító személyzetét (is), s bár az engedélyesek nem lettek tagok, a belügyminiszter – akár származási, akár egyéb alapon – befolyásolhatta az összetételüket.55 A hivatalos előírások kijátszására különböző eszközök jelentek meg (például: strómanrendszer), ezért 1940-ben elrendelték a társulási szerződések kártérítés nélküli megszüntetését (1941. július 31-ig kellett a megállapodásokat felbontani).56 A kormányzat szabályozta a gyártók, forgalmazók és mozisok közötti pénzügyi viszonyokat is. Míg korábban elsősorban fix összegeket fizettek egymásnak a mozgóképes terület szereplői, s ez gyakran párosult az erőviszonyokból adódó különböző visszaélésekkel, addig 1940-ben hatályba lépett az úgynevezett amétarendelet,57 amely a haszonrészesedés elvére épült. Az arányos elosztás szerint az egy-egy film után termelődő és az adólevonások után megmaradó bevételnek a mozis legfeljebb 45%-át adta át kölcsöndíj címén a forgalmazónak,58 aki viszont a megszerzett összeg legalább 88%-át a gyártónak juttatta.
A magyar mozgóképes terület jellemzésekor lényeges kérdés az ágazatok közötti kapcsolat vizsgálata. A hollywoodi háromszögstruktúrához hasonló szisztéma csak részlegesen alakult ki Magyarországon. Az egyik gátló tényező az volt, hogy a gyártó cégek, a forgalmazó vállalkozások és a mozik általánosságban nem kerültek egy kézbe – például a gyártó és forgalmazó cégek nem tehettek szert mozgóképüzemekre.59 (Az ellenpéldák közé sorolható az MFI esete, ami 1939-ben belügyminiszteri engedély révén megnyitotta a Híradó mozit.60) A másik akadály pedig abban keresendő, hogy ha ki is alakult a megfelelő együttműködés egy-egy gyártó, forgalmazó és mozi között, a mennyiségi feltételek nem voltak ideálisak. Az egyes magyar gyártók nem gyártottak, illetve adminisztratív akadályok folytán nem is gyárthattak akkora mennyiséget a mozgóképekből, ami elegendő lett volna ahhoz, hogy egyedül biztosítsák egy-egy mozi fennmaradását.
Összefoglalás
Az 1938 és 1944 közötti periódus a magyar filmtörténet fontos korszaka volt, amelynek megértéséhez nélkülözhetetlen a korabeli politikai-társadalmi-gazdasági-kulturális jellemzők vizsgálata. A kontextus ismerete azért lényeges, mert a mozgóképek gyártásával, forgalmazásával, vetítésével stb. kapcsolatos ismereteink bővítése hozzájárul az adott közeghez köthető alkotások megértéséhez, a velük összefüggésben megjelenő esztétikai, társadalomtörténeti vagy egyéb kérdések megválaszolásához.
A centralizáció, a tekintélyelvűség, a versenyhelyzet és az úgynevezett zsidókérdés problematikája a Horthy-korszak egészében meghatározó volt a magyar mozgóképes területen. 1938 után jelentős változások mentek végbe az egymással összefüggésben álló filmes alrendszerek működésében, s ezek értelmezésénél nemcsak a Horthy-korszak korábbi eseményeire és jellegzetességeire, hanem a külkapcsolatok alakulására is tekintettel kell lenni. A második világháború alatt az ország területi növekedése és a nemzetközi filmkereskedelem átalakulása bővítette a magyar film felvevőpiacát, s ez növelte a filmipar teljesítményét. Viszont ezzel párhuzamosan megfigyelhető volt a belpolitikai viszonyok módosulása is: a szélsőjobboldali ideológia térnyerése, a zsidók jogfosztásának betetőzése, a háború kiteljesedése.
A második világháború idején formálisan is működött Magyarországon az elő- és utócenzúra intézménye, s ezek sajátos viszonyban álltak egymással. Mindkettő működésében, személyi összetételében érvényesült az állami dominancia, s így megfelelő eszközei voltak a mindenkori hatalom aktuális törekvéseinek, például annak, hogy az 1930-as évek filmjeihez képest olyan alkotások szülessenek az 1940-es évek első felében, amelyeket az akkor hatalmon lévők igényesebbnek, színvonalasabbnak és a nemzeti kultúra szempontjából elfogadhatóbbnak minősítettek. Azonban az Országos Nemzeti Filmbizottság és az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottság döntései nem mindig voltak összhangban egymással, így előfordult, hogy amit engedélyezett az egyik, azt betiltotta a másik, s ez az állapot bizonytalanságban tartotta a mozgóképek gyártóit és a befektetőket.
Az 1920-as években a magyar filmgyártás komoly válságban volt, s ebből a helyzetből csak állami beavatkozással tudott elmozdulni. A hatalom olyan koncepciókat dolgozott ki, amelyek révén a magyar hangosfilmgyártás fellendült, azonban az állam számára is jelentős érdekérvényesítést biztosítottak az adott területen. A magyar filmgyártók csak egy összetett hitelezési konstrukció formájában tudták előteremteni a gyártáshoz szükséges tőkét, s ennek részét képezte a két legnagyobb filmgyár, a Hunnia Filmgyár, illetve a Magyar Filmiroda szerepvállalása is. 1938–39 során a zsidótörvények életbelépése miatt a magánvállalkozók egy részét távol tartották a filmipartól, egy másik része pedig a bizonytalan légkörben nem mozdult. A belpolitikai események okozta válságot viszont ellensúlyozta a nemzetközi környezet megváltozása, s a magyar filmgyártás újra növekvő tendenciát mutatott.
A magyar mozihálózat a gyártás elsődleges felvevőpiacául szolgált, ezért lényeges nyomon követni a hálózat mennyiségi és/vagy minőségi változásait. Míg az 1930-as években elsősorban a városias területekre voltak jellemzőek a mozik, addig 1938 után a keskenymozi-hálózat kiépülése révén már a perifériaterületeken is elterjedtek. A hatalom folyamatosan módosította a mozis szakma összetételét. Az 1920–21-es mozirevízió, majd a társulási szerződések megkötésének lehetősége vagy később azok megszüntetése mind olyan intézkedések voltak, amelyek az adott réteg átalakulását eredményezték.
Jegyzetek:
- A szöveg eredetileg a Metropolis folyóirat Magyar film 1939–1945 című számában látott napvilágot, mely a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet támogatásával jelent meg. Metropolis 17 (2013) no. 2. pp. 12–27. http:www.metropolis.org.hu/?pid=16&aid=481
1 Többek között Nemeskürty István (például: A Meseautó utasai. A magyar filmesztétika története (1930–1948). Budapest: Magvető Könyvkiadó, 1965.; A képpé varázsolt idő. A magyar film története és helye az egyetemes kultúrában, párhuzamos kitekintéssel a világ filmművészetére. Budapest: Magvető Könyvkiadó, 1983.), Kőháti Zsolt (Magyar film hangot keres [1931–1938]. Filmspirál [1996–1997] no. 2., 3., 4., 5., 6., 7.) vagy a Balogh Gyöngyi – Gyürey Vera – Honffy Pál alkotóhármas (A magyar játékfilm története a kezdetektől 1990-ig. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2004.) is ezt a korszakhatárt alkalmazza műveiben.
2 Sipos Balázs: Sajtó és hatalom a Horthy-korszakban. Politika- és társadalomtörténeti vázlat. Budapest: Argumentum Kiadó, 2011. pp. 107–120.
3 Gyurgyák János: A zsidókérdés Magyarországon. Politikai eszmetörténet. Budapest: Osiris Kiadó, 2001. pp. 123–125.; pp. 301–313.
4 Magyar Nemzeti Levéltár (MNL) Országos Levéltár (OL) K 27 Minisztertanácsi jegyzőkönyvek (1920. 10. 01. 33. pont): p. 47.
5 Az első világháború után a nemzetközi filmkereskedelmi kapcsolatok már lehetővé tették, hogy a külföldi alkotások nagy mennyiségben jelenjenek meg a magyar filmforgalmazásban és moziiparban. Míg a kereskedelem és a vetítőhelyek már az 1920-as években profitálni tudtak a helyzetből, addig a magyar filmgyártás nem tudott lépést tartani a külföldi konkurenciával, így számára ez az évtized válságperiódusnak tekinthető. A külföldi mozgóképek magyarországi jelenlétének kérdéséhez lásd bővebben: Záhonyi-Ábel Márk: Külföldi filmek a Horthy-korszak Magyarországán. In: Feitl István (ed.): Nyitott/zárt Magyarország. Politikai és kulturális orientáció 1914–1949. Budapest: Napvilág Kiadó, 2013. pp. 232–247.
6 Lásd részletesebben a Filmgyártás című fejezetben. Mivel a Hunnia Filmgyár állami befolyás alatt állt, ezért a hatalom válogathatott, hogy kinek biztosítja a filmgyár szolgáltatásait (technika, szakembergárda) és kinek nem.
7 A kérdés részletesebb tárgyalásához lásd: Sándor Tibor: őrségváltás. A magyar film és a szélsőjobboldal a harmincas-negyvenes években. Tanulmányok, dokumentumok. Budapest: Magyar Filmintézet, 1992.; Sándor Tibor: őrségváltás után. Zsidókérdés és filmpolitika 1938–1944. Budapest: Magyar Filmintézet, 1997.
8 Tanulságos elolvasni a Filmipari Alap döntéshozatalát bemutató, azonban az utókor számára csak részben fennmaradó ülési jegyzőkönyveket, amelyekben többek között a következő döntések is szerepeltek: „(…) Bingert János ismerteti az ECO film beadványát, amelyben előadja, hogy tavaly megszerezte a »Mágnás Miska« című operette magyar filmesítési jogát és kéri a Bizottság véleményét, hogy hozzájárul-e a film elkészítéséhez. Báró Wlassics Gyula kifejti, hogy a maga részéről a kérést nem tartja teljesíthetőnek, mert a téma elavult és ízléstelen. A Bizottság ugyanilyen értelemben határoz. (…)” MNL OL K 835 – 1. doboz – 1. tétel – Jegyzőkönyv (1938. május 12.) pp. 1–6. loc. cit. pp. 5–6.
„(…) Bingert János előadja, hogy György István saját vállalkozásában »Göre Gábor« figurájából kíván filmet csinálni. Nem hiszi, hogy ez szerencsés gondolat, mivel Gárdonyi Géza is megtagadta később ezt az alkotását. Báró Wlassics Gyula kifejti, hogy elolvasta György átdolgozását, ezt azonban jelen formájában sem jónak, sem pedig megfelelőnek nem tartja. Bingert János fél főleg a szatirikus részektől, amelyek könnyen nevetségbe fulladhatnak s attól tart, hogy a filmnek a publikumnál sem lenne meg a kellő hatása. Ez ugyanis a mesefilmek állandó hibája. Amellett Györgynek nincs is elég pénze, mert összesen csak 40.000 pengő áll rendelkezésére és kér 17.000.- pengő hitelt. Erre az összegre nem lát elég fedezetet és nem is hiszi, hogy 55.000-60.000 pengőből, 7000 pengő összegű díszletköltség előirányzat mellett, a filmet meg lehessen csinálni. A Bizottság is elutasító álláspontot foglal el. (…)” MNL OL K 835 – 1. doboz – 1. tétel – Jegyzőkönyv (1938. május 17.) pp. 7–9. loc. cit. p. 9.
9 2.240/1939. M.E. sz. rendelet. A magyar filmgyártás fejlesztéséről szóló rendeletek módosításáról és kiegészítéséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1939) Budapest: Kókai Lajos, 1940. p. 78.; 48.950/1939. B.M. sz. rendelet. A magyar filmgyártás fejlesztésének előmozdításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1939) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 107–108.
10 Lásd bővebben: Záhonyi-Ábel Márk: Pozíciók és lehetőségek. Szőts István és a cenzúra kapcsolata. In: Pintér Judit – Záhonyi-Ábel Márk (eds.): Ember a havason. Szőts István 100. Budapest: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány, 2013. pp. 89–97.
11 3.730/1940. M.E. sz. rendelet. Az Országos Nemzeti Filmbizottság szervezéséről szóló rendelet módosításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1940) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 960–961.
12 7.690/1942. M.E. sz. rendelet. Az Országos Nemzeti Filmbizottság átszervezéséről szóló 3.730/1940. M.E. számú rendelet kiegészítéséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1942) Budapest: Kókai Lajos, 1943. pp. 2894–2895.
13 Báró Wlassics Gyula, az ONFB elnöke szerint: „(…) Elérkezett az az idő, midőn filmjeinkkel szemben magasabb mértéket alkalmazhatunk s a technikai és művészi szempontokon felül erkölcsi tartalom tekintetében is komoly igényeket kell támasztanunk, szem előtt tartva azt a rendkívüli hatóerőt, mely a mozgókép vásznáról hazai közönségünk felé sugározva, lelki alkatának formálására is kiterjed. (…) a hangosfilm a legbiztosabb módja a propagandának, de egyben legalkalmasabb eszköze a népművelésnek és nemzetnevelésnek. (…)” „A magyar mult (sic!) és a magyar élet telve van érdekes magyar problémákkal, bátor kézzel ragadjuk meg azokat, igyekezzünk részt kérni abból a lélekformáló munkából, amelynek sikeres teljesítésétől a magyarság jövője függ. Ez nem azt jelenti, hogy csak vezércikkek dübörögjenek le a vászonról, azt se, hogy ki akarjuk zárni a vígjáték műfaját, hiszen még a legkönnyebb fajsúlyú bohózat is rejthet olyan irodalmi és magyar értéket, amelyet a közönségnek érdemes a színházból magával vinnie és maradandó emlékül megőrizni. (…)” Báró Wlassics Gyula államtitkár a magyar film szellemi fejlődéséről. Magyar Film (1942) no. 28. pp. 4–6.
14 Keck Antal nyilaspárti képviselő interpellációja: „(…) Van-e tudomása a m. kir. miniszterelnök úrnak arról, hogy azok az intézkedések (Országos Nemzeti Filmbizottság átszervezése, a vallás- és közoktatásügyi minisztériumban külön filmosztály szervezése, az önálló filmkamara felállításának előkészítése, népművelési törvény előkészítése), amelyekkel a m. kir. kormány a magyar filmnek a nemzetnevelési célok szolgálatába beállítását elősegíteni vélte, nem bizonyultak kielégítőknek s azt az eredményt, amelyet a magyar nemzeti közvélemény hosszú idők óta sürgetőleg követel e téren, nem hozták meg? (…) hajlandó-e a m. kir. miniszterelnök úr a legszigorúbban utasítani az Országos Nemzeti Filmbizottságot, hogy csak olyan filmek játszását javasolja, amelyek az egészséges magyar közfelfogás kialakításához hozzájárulnak s hajlandó-e egyúttal a m. kir. miniszterelnök úr a jelenlegi játszás alatt lévő összes filmeket ebből a szempontból a legszigorúbban felülvizsgáltatni és a nem megfelelőket azonnal betiltani?” Interpelláció a kormány filmpolitikája ügyében. Magyar Film (1940) no. 48. p. 4.
Meskó Zoltán felszólalása: „(…) Én minden egyes darabra vonatkozólag előzetes bemutatást követelnék meg. Ez meg is van, de, hogy úgy fejezzem ki magam, túl toleránsak, túl könnyen kezelik ezt a kérdést, másképpen letiltanák a darabok nagy részét. Ne engedjenek előadni más magyar darabot, mint olyant, amely a tiszta magyar gondolaton épül fel. (…)” További felszólalások a filmről a képviselőházban. Magyar Film (1941) no. 48. pp. 3–4. loc. cit. p. 3.
15 Lásd bővebben: Záhonyi-Ábel Márk: Filmcenzúra Magyarországon a Horthy-korszak első évtizedében. Médiakutató (2012) no. 2. pp. 91–101.
16 MNL OL K 159 – 119. kötet: 1928–1933. évi OMB számfejtő könyv (jelenléti kimutatások).
17 MNL OL K 158 – 6. csomó – 184-1934. eln. Belügyminiszter: Honvédelmi min. tag minden bizottsági ülésre való meghívása: pp. 1–3. (különösen: p. 2. (197.442/1934. IX. b. sz.)
18 75.000/1940. B.M. sz. rendelet. A magyar filmgyártás fejlesztésére és a mozgófényképek hatósági vizsgálatára vonatkozó egyes rendelkezések módosításáról, illetve kiegészítéséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1940) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 2049–2057. (11.§)
19 MNL OL K 159 – 15. csomó – 421-1942. Kölcsönkért férjek. 1941. június 6-án az ONFB tudomásul vette a film gyártási szándékát (ONFB 169/1941). A gyártónak címzett dokumentum szerint: „A film elkészültét az Országos Nemzeti Filmbizottsághoz bejelenteni köteles. (...) A bejelentés után az Országos Nemzeti Filmbizottság elnöksége a filmet – az Országos Mozgóképvizsgáló Bizottsághoz való bemutatás előtt – megtekinti és a film vizsgálatához szükséges tanúsítványt csak azután szolgáltatja ki.”
20 A Szerető fia, Péter című filmet az OMB előbb engedélyezte, majd többheti nyilvános vetítés után 1943 legelején betiltotta. Ez az intézkedés nagy visszhangot és bizonytalanságot váltott ki a filmes szakmában és a befektetők körében, mivel a korszak egyik legjelentősebb gyártójának és a korszak legfoglalkoztatottabb rendezőjének alkotásáról volt szó. A korlátozás miatt felerősödtek azok a viták, amelyek az elő- és utócenzúra tevékenységének összehangolásáról szóltak. „Ezzel természetesen szerte foszlott az az illuzió (sic!), amely szerint az előzetes gyártási engedély alapján készült magyar filmnél a kockázat csak a film minősége szerint alakul. Ilyenformán egy olyan kockázati tényező is fellépett, amellyel eddig egyikünk sem számolt.” „Kétségkívül a tőke biztonságának szempontjából szükséges volna a cenzúrázás kérdését megnyugtató módon rendezni. Amennyiben a film nem tér el a forgatókönyvtől, úgy az előzetes cenzúra határozatát későbbiek folyamán ne változtassák meg, mert ez bizonytalan helyzetet teremt nemcsak a hiteltnyújtó (sic!) intézet, hanem a gyártó részére is.” Nyilatkozatok egy film betiltása körül. Magyar Film (1943) no. 5. p. 5.
21 9.350/1940. M.E. sz. rendelet. A Filmipari Alap kezelése tárgyában. Magyar Film (1940) no. 52. p. 4.
22 1.880/1944. M.E. sz. rendelet. A filmügyek egységes intézésének szabályozásáról. Magyar Film (1944) nos. 13–14. pp. 2–3.
23 3.020/1930. M.E. sz. rendelet. A magyar filmgyártás fejlesztéséről szóló 4.963/1925. és 6.292/1925. M.E. számú rendeletek újabb módosítása. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1930) Budapest: Tisza Testvérek, 1930. pp. 379–380.
24 60.000/1939. B.M. sz. rendelet. A „Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap” létesítéséről szóló 1939: X. tc. rendelkezéseinek – mozgófényképüzemekkel kapcsolatos – végrehajtásáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1939) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 1440–1441.; 127.400/1939. P.Ü.M. sz. rendelet. A „Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap” javára és a nemzeti filmgyártás támogatására a mozgófényképüzemekben eladott jegyek után fizetendő hozzájárulás beszedéséről és kezeléséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1939) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 1811–1815. (4.§)
25 57.750/1939. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekben magyar nyelvű mozgófényképek kötelező bemutatásáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1939) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 1419–1422.
26 Szőllőssy Alfréd dr.: Az elmúlt évad magyar filmtermése. Magyar Film (1939) no. 18. p. 14.
27 Szőllőssy Alfréd dr. beszéde. Magyar Film (1940) no. 27. pp. 3–4. loc. cit. p. 4.
28 MNL OL K 158 – 16. csomó – 162-1946. eln. Kimutatások (1941–1943. Magyar játékfilmek), Részesedési jegyek, Filmekkel kapcsolatos jutalmazások (különösen: pp. 64–65., p. 82., p. 88.)
29 Erdélyi István dr.: A magyar filmgyártás jövedelmezősége. Magyar Film (1943) no. 9. pp. 1–2. loc. cit. p. 2.
30 Romsics Ignác: Magyarország története a XX. században. Budapest: Osiris Kiadó, 2005. p. 252.
31 A korabeli magyar film nemzetközi kapcsolatrendszerének vizsgálatához lásd: Rosselli, Alessandro: Amikor a Cinecitta magyarul beszélt. Magyarok az olasz filmművészetben (1925–1945). Szeged: Szegedi Tudományegyetem, 2005.; A magyar-német filmegyezmény. Magyar Film (1939) no. 46. pp. 3–4.; Frey, David S.: Competitor or Compatriot? Hungarian Film in the Shadow of the Swastika, 1933–44. In: Vande Winkel, Roel – Welch, David (eds.): Cinema and the Swastika. The International Expansion of Third Reich Cinema. New York: Palgrave Macmillan, 2007. pp. 159–171.
32 Gyártási tervek. Magyar Film (1940) no. 23. p. 4.
33 Kimutatás az Országos Nemzeti Filmbizottsághoz az 1941–42. évadra benyujtott (sic!) filmgyártási tervezetekről. Magyar Film (1941) no. 13. pp. 6–10. loc. cit. p. 10.
34 Döntött a Filmbizottság. Magyar Film (1942) no. 10. pp. 1–2. loc. cit. p. 1.
35 Műterem-kiutalás előtt. Magyar Film (1943) no. 12. p. 3.
36 A pasaréti új filmtelepen megindult a gyártás. Magyar Film (1941) no. 37. p. 7.
37 Nemeskürty: A Meseautó utasai. pp. 311–321.
38 Dr. Elekes Dezső: Budapest szerepe Magyarország szellemi életében. Budapest: Budapest Székesfőváros Házinyomdája, 1938. (Statisztikai Közlemények 85.) p. 193.
39 A professzionális filmkészítésben használt 35 mm-es film szélesebb tömegek számára elérhetővé és használhatóvá váló alternatívájaként jelentek meg az 1920-as, 1930-as években a különböző keskenyfilmtípusok (8 mm, 9,5 mm, 16 mm). Hordozhatóságuk és olcsóságuk miatt ezek kerültek alkalmazásra az oktatásban vagy az amatőr filmezés területén. Ez utóbbi magyarországi helyzetét Dudás László úgy jellemezte 1939-es előadásában, hogy a 2500-3000 géptulajdonos körülbelül 10%-a folytatott aktív tevékenységet, s bár az amatőrök 80%-a családi anyagokat készített, egy részük munkájában alkalmazta a filmet (például: mérnökök, orvosok, iparosok), s egy szűk réteg pedig kifejezetten kísérletező és művészi célból tevékenykedett. Ezek alapján állítható, hogy az 1945 előtti magyar amatőr film vizsgálata műfaj- vagy formatörténeti szempontból sem elhanyagolható. (Dudás László: A magyar amatőr filmezés története. Magyar Film (1939) no. 18. p. 9.; Kurutz Márton: Pergő képek. A magyar amatőrfilm-élet rövid története. Metropolis (1999 nyár) no. 2. pp. 92–101.) A keskenyfilmben rejlő lehetőségeket az államhatalom is felismerte, s ezért támogatta a keskenyfilm-vetítőhelyek elterjesztését, ahol a normál mozikban futó műsor (játékfilmek, híradók) keskenyített változatát láthatta a közönség.
40 Borsos Árpád: A mozi mint innováció magyarországi elterjedése, a hálózat alakulásának földrajzi jellemzői napjainkig. Pécs: PTE TTK Földtudományok Doktori Iskola, 2009.
41 8.454/1920. M.E. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1920) Budapest: Pesti Könyvnyomda Rt., 1920. pp. 467–471.; 68.800/1920. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekről szóló 8.454/1920. M. E. számú rendelet végrehajtásáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1920) Budapest: Pesti Könyvnyomda Rt., 1920. pp. 732–737.
42 A korábbi engedélyek megszűnése után az egykori tulajdonosok kötelesek voltak kárpótlás nélkül átengedni az új emberek számára azokat a mozihelyiségeket, amelyeket korábban saját tőkéből építettek vagy béreltek. Ugyan az ingóvagyont megtarthatták, azonban mozik híján nem tudták másutt hasznosítani sem a technikát, sem a berendezés egy részét, így kénytelenek voltak azokat áron alul értékesíteni.
43 Az új engedélyesek helyzete sem volt könnyebb, hiszen hiába kaptak a Belügyminisztériumtól engedélyeket, azok nem jártak együtt a mozik működtetéséhez szükséges tőkével és szaktudással. A szociálisan rászorulók sokszor a vetítőberendezések biztosítását sem tudták megoldani. Ez pedig azt eredményezte, hogy sok mozgóképüzem vagy egyáltalán nem nyitott ki, vagy a korábbiakhoz képest csak rövidebb nyitvatartási idővel működött tovább.
44 6.900/1923. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekről szóló 68.800/1920. B.M. és a 73.909/1921. B.M. számú rendeletek kiegészítéséről, illetőleg módosításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1923) Budapest: Pesti Könyvnyomda Rt., 1924. pp. 370–371.
45 148.000/1928. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemek számának városonkint és községenként megállapításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1928) Budapest: Pesti Könyvnyomda Rt., 1929. pp. 264–280.
46 138.000/1932. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemek számának városonkint újabb megállapításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1932) Budapest: Fővárosi Nyomda Rt., 1932. pp. 54–56.
47 Kozma Miklós: Hozzászólás a játékfilmgyártás válságához. (Magyarság, 1939. július 9., 11.) In: Kozma Miklós: Cikkek, nyilatkozatok 1921–1939. Budapest: A szerző kiadása, 1939. pp. 358–374.
48 174.000/1936. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemek játszási rendjének megállapításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1936) Budapest: Fővárosi Nyomda Rt., 1937. pp. 432–434.; 178.800/1936. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemek játszási rendjének megállapítása tárgyában kibocsátott 174.000/1936. számú rendelet módosításáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1936) Budapest: Fővárosi Nyomda Rt., 1937. pp. 967–968.
49 180.100/1935. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekben magyar nyelvű mozgófényképek kötelező bemutatásáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1935) Budapest: Fővárosi Nyomda Rt., 1935. pp. 725–726. Ezt követően évente került sor hasonló rendeletek kiadására.
50 7.200/1936. M.E. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekről szóló rendelet kiegészítése. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1936) Budapest: Fővárosi Nyomda Rt., 1937. pp. 1272–1273.; 182.960/1936. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekről szóló rendeletek kiegészítése és módosítása tárgyában kiadott 7.200/1936. M.E. sz. rendelet végrehajtásáról. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1936) Budapest: Fővárosi Nyomda Rt., 1937. pp. 1316–1332.
51 Castiglione Henrik: A magyar mozipark új térfoglalása. A visszacsatolt Felvidék bekapcsolódása a magyar filmélet vérkeringésébe. Magyar Film (1939) no. 3. pp. 7–10. loc. cit. p. 9.
52 M. P.: Kárpátalja. Kedvezményekkel alapozzuk meg Ruszinföldön a magyar filmkultúrát. Magyar Film (1939) no. 6. p. 2.
53 Castiglione Henrik: Ruszinszkó és a magyar mozipark. Magyar Film (1939) no. 19. p. 8.
54 Erdélyi István dr.: A visszatért Erdély és a magyar filmszakma. Magyar Film (1940) no. 43. pp. 2–3. loc. cit. p. 2.
55 Mivel a moziengedélyeket a belügyminiszter adta ki, ezért hatáskörének korlátozásaként tekintett arra, hogy a kultuszminiszter fennhatósága alá tartozó Filmkamara tagjai közé kívánta sorolni az engedélyeseket, s dönteni kívánt arról, hogy ki maradhat a továbbiakban a vetítés területén s ki nem. Éppen ezért a belügyminiszter megakadályozta, hogy a Filmkamarának az engedélyesek is tagjai legyenek. Sándor: őrségváltás után. pp. 22–23., pp. 71–73.
56 5.660/1940. M.E. sz. rendelet. A mozgófénykép-üzemi jogviszonyok hasznosítása tárgyában kötött társulási szerződések hatályának megszüntetéséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1940) Budapest: Kókai Lajos, 1940. p. 1831.
57 46.300/1940. B.M. sz. rendelet. A magyar filmgyártás fejlesztésére fentálló jogszabályok kiegészítéséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1940) Budapest: Kókai Lajos, 1940. pp. 419–421.
58 192.000/1941. B.M. sz. rendelet. A mozgófényképüzemekben magyar nyelvű mozgófényképek kötelező bemutatására és a magyar filmgyártás fejlesztésére vonatkozó egyes rendelkezések módosításáról, illetve kiegészítéséről. In: Magyarországi Rendeletek Tára (1941) Budapest: Kókai Lajos, 1942. pp. 2135–2137.
59 Erdélyi István dr.: A filmgyártás anyagi megerősödésének akadályai. Magyar Film (1943) no. 8. pp. 1–3. loc. cit. p. 2.
60 Megnyílik a második híradómozi. Magyar Film (1940) no. 40. p. 3.