Czirják Pál

Végtelenítések

A Délidő és a Kárhozat térkezelése


Ha egymás mellé helyezzük a Délidő és a Kárhozat térkoncepcióját, egy sajátos reciprokviszonyt figyelhetünk meg. Mert amíg Fred Zinnemann westernjének tere a film történetének szintjén nyitott (a főhős végül elhagyhatja a számára nemrég még halálos veszélyt jelentő városkát), addig a cselekmény nem-képletes tere (már csak a műfaji jellemzők következtében is) meglehetősen lehatárolt, ismétlődő és kiszámítható. Ezzel szemben Tarr Béla alkotásában éppen a történetvilág az, ami önmagába záródó (a hősök cselekvései és motivációi körkörösen záródnak egymásba), míg a film képi világa a teret intenzíven kinyitja.

A Délidő aprólékosan kimunkálja a western jól ismert topográfiáját, felvonultatva a műfaj klasszikus darabjainak valamennyi tipikus színterét: a vasútállomást, az ivót, a sheriff hivatalát és a kisvároska főutcáját. Ám miközben a narratíva szintjén a lehatárolatlanság illúzióját kellene keltenie, valójában csupán néhány térbeli alapmotívum felsorolását adja. A Kárhozatban éppen fordított a kép. A film képletes, filozófiai tere az, amely végletesen önmagába zárul. Mivel egy olyan világból lehetetlen kitörni, amelyben mindenki mindenkit elárul, amelyben a kiszolgáltatottság a kapcsolat egyetlen lehetősége ember és ember között és amelyben az eltörlés a mindent működtető logika. Mindez az örökkön-örökké ismétlődő, körkörösen áramló történés viszont egy végtelenre nyíló térben játszódik, végtelenbe tartó perspektívák előterében. A tér végtelen, csak éppen kilépni nem lehet belőle. A tér, amelyben az időtlen, de evilági pokol kibontakozik, nagyon is határtalan; vagyis különös módon ezen a ponton csúszhat egymásba a tér és az idő végtelenítése. Tarr filmnyelve ezt a végtelenítést valósítja meg a hosszú beállításos technika, illetve a belső montázsok révén, a képterek megnyitásával és kiüresítésével, a lassú kameramozgásokra és átélezésekre komponált térábrázolással, térbejárásokkal.

Első pillantásra tehát nem is különbözhetne egymástól jobban két film, mint Fred Zinnemann westernje és Tarr Béla filmdrámája. A két alkotást alapvető szerkesztésmódjuk és filmtörténeti pozíciójuk egyaránt eltávolítja egymástól. Mégis miért állíthatjuk őket egymás mellé a filmes térkezelés elemzésekor? Egyfelől talán éppen ezért: hiszen a két igen eltérő elbeszélésmód a térkonstruálás két markánsan elváló stratégiáját képviseli, és így szemléletessé teszi azok különbségeit. És ugyanakkor a mozgóképi térhasználat egy mélyebb rétegében talán váratlan párhuzamokra is bukkanhatunk. Mindkét film az emberek közötti viszonyok és az ezekből következő világállapot kritikáját adja (a „köznapi” társadalmi problémáknál átfogóbb igénnyel), és e távlat mindkét mű esetében nem kis részben az elbeszélés térbeliségéből, illetve annak átértelmeződéséből ered.

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.