Szerző: Sztepanov Márkó
A 2023-as tanévben a METU televíziós műsorkészítő művész mesterképzésén lehetőségem volt arra, hogy a szabadon választható, Társművészeti gyakorlat nevű tárgy keretei közt részt vegyek az Európai Egyetemi Filmdíj nevű projektben (European University Film Award, EUFA), amit huszonöt európai egyetem részvételével rendeztek meg. Magyarországot a 2016-os alapítás évétől 2021-ig Pócsik Andrea kultúrakutató és pedagógus vezetésével a Pázmány Péter Katolikus Egyetem képviselte, 2022-től pedig a Budapesti Metropolitan Egyetem. Ezen a kurzuson közösen megtekintettünk, elemeztünk, kritizáltunk és megvitattunk egy öt friss európai játékfilmből készített válogatást, amelyet a program támogatói, az Európai Filmakadémia és a Hamburgi Filmfesztivál munkatársai választottak ki. Ennek a programnak a mintájára alakult meg a Magyar Egyetemi Filmdíj a Magyar Filmtudományi Társaság szervezésében, melynek kurzusát a METU-n Dr. Pörczi Zsuzsanna vezeti. Ez – ahogyan Hamburgban is – minden évben egy workshoppal végződik: ennek a Művészet- és Designelméleti Intézet a házigazdája a METU kampuszon.
A kurzus a befogadó és kiegyensúlyozott közegen és a közös filmnézés élményén túl lehetőséget adott a résztvevők véleménynyilvánítására, a kritikai és filmelemzői készségeinek fejlesztésére és a hallgatók globális filmkultúrára vonatkozó ismereteinek bővítésére is alkalmat nyújtott. Továbbá a fesztiválkutatás, a kurátori munka és az európai film helyzete is hangsúlyt kapott az órákon, amin a szűk hallgatóság többségében lelkesen vett részt. A kiválasztott öt filmalkotás (Hogyan szexeljünk, Egy zuhanás anatómiája, Housekeeping for Beginners, A tanári szoba, Green Border) mind európai fesztiválkedvencek, melyek az európai film jelenlegi helyzetére és a világot foglalkoztató aktuális problémákra is egyaránt reflektáltak. A kurzus teljesítéséhez szükséges kritikaírási feladatok során nemcsak a résztvevők filmekhez való megközelítése kristályosodott ki, de az is, hogy a vélemények ütköztetése során mindig sokkal mélyebb, részletesebb képet kaptunk az elemzésre váró film művészi megoldásairól és az ábrázolt téma fontosságáról. Egy végső, angol nyelvű vlog kritika elkészítése és egy szavazás során engem választottak ki, hogy a kurzust képviselve részt vegyek a decemberben Hamburgban szervezett EUFA workshopon, ahol különböző európai országok egyetemeiről érkezett hallgatókkal közösen döntöttünk arról, hogy a korábban felsorolt díjazott filmek közül melyik kapja az EUFA diákzsűri nagydíját. A programot az Európai Filmakadémia és a Hamburgi Filmfesztivál finanszírozták, vezetői a fesztivál programigazgatója, Kathrin Kohlstedde és két neves filmoktató Dagmar Brunow és Skadi Loist voltak (az előbbi queer filmelmélettel, archívum- és emlékezetkutatással, az utóbbi filmfesztivál-kutatással foglalkozik.) A workshop szervezésénél is érvényesül az európai demokratikus értékrend: minden költséget a szervezők finanszíroztak.
December 4-én hétfőn utaztam el Budapestről Hamburgba, ahol egy katonai barakkból átalakított művészeti szálló volt a szállásunk a programot felölelő három napban. Az első nap teljes egészében a résztvevők megérkezéséről, az elszállásolásról és a pihenésről szólt. A korán megérkezett résztvevők (mint például én) úgy döntöttünk, hogy nem vetjük bele magunkat rögtön a filmes eszmecserékbe, hanem kihasználjuk a fölösleges időnket és meglátogatjuk a Hamburg belvárosában található adventi vásárt és kicsit várost nézünk, turistáskodunk, amire szerencsére a későbbiekben is volt lehetőségünk. A hamburgi rövid tartózkodásunk alatt igazán bensőséges kapcsolat alakult ki az egyetemi hallgatók és a szervezők között és a harmadik estére igazi barátságok alakultak ki, amelyeknek később nagyon nehéz volt búcsút inteni. A program gerincét a szállásunk épületében található osztályteremben rendezett közös beszélgetések, csapatmunkák, eszmecserék, viták és szavazások alkották. Ezek során részletes betekintést kaphattunk az Európai Filmdíj működésébe, a filmek kiválasztásának menetébe, értékelésébe, a fesztivál szervezésébe és összeségében azokba a dolgokba, amikből Pócsik Andrea tanárnő óráján is kaphattunk ízelítőt. A közös csapatépítő feladatok és a programok végeztével elérkeztünk a workshop fénypontjához, ami során egyéni szavazás formájában döntöttük el, hogy melyik film kapja a mi különdíjunkat. Összességében a Green Border és az Egy zuhanás anatómiája között zajlott a legnagyobb verseny. Míg az előbbinél a fontos és aktuális témát és az üzenetet emeltük ki, addig az utóbbi formai erősségét, feszültségét és írásának zsenialitását értékeltük. Az első szavazás végeztével holtverseny alakult ki Agnieszka Holland és Justine Triet alkotása között, amit az újraszavazásnál is csak egy voksnyi előnnyel nyert meg a 2023-as Arany Pálmát elnyerő francia tárgyalótermi dráma. A Green Borderrel szemben leginkább a hatásvadász stílust és a rossz ritmust hoztuk fel negatívumként, de még így is majdnem sikerült első helyre kerülnie ennek az alkotásnak!
Egyéb programok keretében lehetőségünk volt részt venni egy hajókiránduláson az Elbán, ahova a szervezők mellett a program igazgatója is elkísért bennünket, hogy kihirdesse melyik két filmet szavaztuk meg a csoportos szavazással az elődöntőben. Ezenkívül Hamburg belvárosának éjszakai életét is felfedeztük, ami során még a méltán híres Arany Kesztyű kocsmába is tettünk egy rövid kitérőt. A szálláson a csapattagok saját országukból hozott édességeit kóstolgattuk és a nevezett filmek plakátjait is rekonstruáltuk kreatív megoldásokkal. A záróest és a kiköltözés után 7-én, csütörtökön a résztvevőknek nagyjából a fele vállalkozott arra, hogy közösen tovább utazzon Berlinbe, ahol szombaton részt vett az Európai Filmdíj átadásán is. Ezt a lehetőséget én se hagytam ki, ezért számos bajtársammal útra keltünk Berlin felé. A diákzsűri díját a programban részt vevő két hallgató adta át a díjátadó előestéjén a film női főszereplőjének, Sandra Hüllernek, amit online követtünk végig a szállásunkról. Mivel ez az utazás már egy fakultatív program volt, így egészen szabadon intéztük a menetrendünket és tekintettük meg a német főváros különböző nevezetességeit. Szombaton este végül részt vettünk az Európai Filmdíj átadóján, amelyen a nemzetközi sztárok, rendezők és színészek mellett olyan magyar alkotók is jelen voltak, mint a 27-tel jelölt Buda Flóra Anna, az életműdíjat nyert Tarr Béla, a jelenleg Berlinben élő Mundruczó Kornél és sok más alkotó és újságíró. Másnap, december 10-én vettem búcsút barátaimtól és utaztam vissza Budapestre.
Összességében az EUFA programja egy olyan profin megszervezett, jól vezetett, szakmailag és művészileg is kielégítő, szórakoztató és edukatív közösségi program volt – nem tudok elég hálás lenni, hogy a részese lehettem! A filmművészethez vonzódó alkotóknak, a szakmában elhelyezkedni kívánó személyeknek vagy csak a mozi szerelmeseinek is bátran merem ajánlani ezt az unikális élményt!