Egy német filmrendező visszaemlékezései

Werner Herzog önéletrajzáról


Szerző: Turnacker Katalin

Herzog, Werner: Jeder für sich und Gott gegen alle. Erinnerungen. München: Hanser Verlag, 2022.

Tavaly jelent meg Werner Herzog önéletrajza Németországban Jeder für sich und Gott gegen alle. Erinnerungen (Mindenki magáért és Isten mindenki ellen. Emlékek) címmel. A jelenleg Amerikában élő rendező korunk egyik legismertebb filmkészítőjének számít a világon. Alkotói pályáját a német újfilm idején a hetvenes években bontakoztatta ki, majd egy fajta sztárságig jutott el Hollywoodban. Kedvező fogadtatását megalapozta a modernista filmjeit elemző-értelmező filmtörténeti-elméleti szakma, az egyetemi hallgatók közönsége, de népszerű volt a filmkultúra iránt érdeklődő, művelt nézők körében is. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy amerikai legendájának autobiografikus színezetéhez ő maga járult hozzá azzal, hogy tettei és felfogása a különleges, extrém kalandokat megélő hőseiéhez hasonlít; több, mint hetven filmet készített történetükről, egzisztenciális állapotukról. Herzog nem kerülte a vitatható szituációkat sem: alkotói szemlélete, meggyőződése szilárd alapokon áll. Művei forgatókönyveit jórészt maga írta és írja. Megjelentek útinaplói és 2022-ben regénye, a Dereng a világ magyar nyelven is. A nyolcvanadik életévét betöltött rendező életműve előtt nagyszabású kiállítással tisztelgett a Deutsche Kinemathek (Német Filmarchívum) Berlinben, és ugyanakkor megjelent autobiográfiája is.

Herzog emlékezése a Kaspar Hauser (1974) eredeti címét idézi fel (Mindenki magáért és Isten mindenki ellen. Emlékek/Jeder für sich und Gott gegen alle), jelezve, hogy egy időbeli, diverz életszituációk, alkotási periódusok, kalandok és legendák közötti, lezáratlan utazás asszociációiból építkező írást olvashatunk. 1942. szeptember 5-én született Münchenben, édesanyja a testvérével a bombázások elől az elszigetelt felső-bajorországi faluba, Sachrangba költözött, ahol gyermekkorát töltötte. Sosem vetette meg a kalandokat, nem ismerte a félelmet. Egész élet- és alkotásmódja olyan, mintha a magasban kifeszített kötélen egyensúlyozva nem venne tudomást az alatta tátongó szakadékról. Emlékezésfolyama hol kronologikus, hol a fontosabb események közötti nagy időbeli ugrásokkal tarkított. Írásában hangot ad bizonytalanságának és abbéli kételyének, hogy megbízhatóan működik-e az emlékezete.

Apátlan nemzedékének a nagyapáik nyújtottak példát. Az övé a klasszikus filológia professzora, a régészeti ásatásokat vezető Rudolf Herzog volt. Nyomdokait kutatva jutott el a görög Kos szigetére, ahol első játékfilmjét, az Életjelet (Lebenszeichen, 1968) forgatta. Az eszköz nélküli testi repülés élménye is a gyermekkorból származik: a falubeliekkel a hegyekben síelt, a síugrást maguk építette sáncokon gyakorolták. Érdeklődése, tapasztalatai nyomán figyelt fel a szobrász síugró (Walter Steiner) és a hegymászók (Reinhold Messner, Hans Kammerlander) extrém teljesítményére, amit dokumentumfilmekben örökített meg, bennünk az eltitkolt félelem momentumaival (Die grosse Ekstase des Bildschnitzers Steiner, 1974; Gasherbrum–der leuchtende Berg, 1985).

Könyvborító terv: Peter-Andreas Hassiepen, motívum Clive OppenheimerKönyvborító terv: Peter-Andreas Hassiepen, motívum: Clive Oppenheimer

Gyermekkorának, a bajor tájnak, nagyapja természetszeretetének öröksége a gyaloglás és a hegymászás is. Sokak által ismert Lotte Eisner, a német filmtörténész gyógyulása céljából végrehajtott „rituális” gyaloglása Münchenből Párizsba 1974-ben, amelyről a Vom Gehen im Eis (1978) című, az életről és halálról szóló napló született. A német újraegyesítés politikai vitái nyomán támadt az az ötlete Herzognak, hogy határai mentén körbegyalogolja a két Németországot. Elindult ugyan, de ezer kilométer után megbetegedett, kórházba került, és nem tudta befejezni a túrát.

Az autobiográfia legérdekesebb része minden bizonnyal a filmforgatások történéseinek emlékezete, az anekdoták, a legendák születésének pillanatai. Sok közülük széles körben ismert, a nemzetközi sajtóban nagy visszhangot keltett egyik-másik. Herzog visszaemlékezése nem a szenzáció, az extremitás, a népszerűsítés kedvéért rögzíti a kalandokat, hanem a filmkészítés folyamatossága, az emberi és kifejezésbeli, felmerült problémák megoldásának leírását tartalmazza. Az Életjel főszereplője bizonytalan mentális állapotának kifejezéseként egy falban megerősített kötélen egyensúlyozott, amikor a tartókő kilazult, ő pedig leesett és a forgatást meg kellett szakítani. Mivel hosszabb időre kiesett a munkából, Kréta szigetén a völgyben forgó szélmalmok jelenetét úgy oldotta meg a rendező Thomas Mauch operatőr segítségével, hogy egy statiszta csizmás lábának felvételét a főszereplő arcközelije követte. A Fata Morgana (1971) forgatásakor Kamerunban Herzog és operatőre börtönbe kerültek; az okát máig nem tudja. Különösen veszélyes volt a Törpék is kicsin kezdték (Auch Zwerge haben klein angefangen, 1970) elkészítése a liliputi szereplőkkel. Egyetlen esemény jól példázza a történéseket: a vezető nélküli autó áthajtott egy szereplőn. Miközben a stáb elszörnyülködve, kővé merevedve nézte, ő felállt, és mintha mi sem történt volna, tovább állt. Herzog barátjának, Errol Morrisnak tett ígérete híresült el csak igazán: azt mondta, ha a tehetséges fiatal rendező befejezi első filmjét, A mennyország kapuit (Gates of Heaven, 1978), akkor megeszi a cipőjét. Az elkészült film jó lett, és Herzog betartotta ígéretét, ami híres anekdotává lett.

Külön recenziót lehetne írni a Fitzcarraldo három évi előkészülete és forgatása alatt felhalmozódott nehézségekről, katasztrófákról, a médiatudósításokról és a rendező nyilvános meghurcolásáról. Az évekig tartó munkáról vezetett naplóját 2009-ben Eroberung des Nutzlosen címmel adta ki. A visszaemlékezésben Herzog részletesen, objektivitásra törekedve elemzi az eseményeket, kiigazítja a tévedéseket, ahol szükséges. Megemlékezik az Üvegszív (Herz aus Glas, 1976) forgatásának különlegességéről: a hipnotizőrtől megtanult technikát maga alkalmazta a szereplőin, az egész faluközösségen. Írói-filmrendezői tevékenysége mellett kitér operarendezéseire és színészi munkáira: szerepelt A Simpson család, A Mandalóri (The Mandalorian) sorozatokban, a Jack Reacher című filmben. Megátalkodott, gonosz figurái a popkultúra kedvelt kultikus alakjai közé tartoznak. Filmjei, alkotómódszere, személyisége népszerű a közösségi hálózatok felhasználói között, kultuszrendezőként tartják számon, imitációkat, paródiákat készítenek róla (Joko & Klaas). Aktív mesterként fiatal rendezőket támogat, producerként tevékenykedik, rendezést oktat saját filmiskolájában, a Rogue Film Schoolban.

Herzog megosztja és kihívás elé állítja nézőit, rajongóit, bírálóit; karrierjét mindvégig pro és kontra viták, széttartó kritikák, vélekedések kísérték és kísérik. Mind a szakmai, mind a filmkedvelő közvélemény egyetért abban, hogy kritikus kérdések tömegét felvető, sokrétű művészet az övé. Fordulatos önéletrajza informatív, élvezetes stílusban megírt visszaemlékezés, amely angol és német nyelven is olvasható.

Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

A Metropolis megjelenését támogatja: NKA (Nemzeti Kulturális Alap), Petőfi Kulturális Ügynökség, ELTE Folyóiratfejlesztési Alap, olvasóink 1%-os felajánlásaikkal

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.