Az Örökmozgó Filmmúzeum február 25-én, a hónap utolsó szombatján vetítéssel és beszélgetéssel egybekötött emléknapot szentel animációs klasszikusunknak. Délelőtt a gyerekeknek kedveskednek néhány örökzöld mesefilmmel – köztük az első színes rajzjátékfilmmel, A kiskakas gyémánt félkrajcárjával.
Az este folyamán válogatást mutatnak be a rendező reklám- és egyedi rövidfilmjeiből. A harmincas és negyvenes években készült tárgymozgatásos hirdetések szenzációs technikai igényességükkel és a hirdetett termék köré kanyarított frappáns kis történeteikkel fogják garantáltan elvarázsolni a mai nézőt (is) – legyen szó hashajtó tablettáról, röviditalról vagy egy pakli cigarettáról. Már a Pannónia Filmstúdió égisze alatt készültek a Várnai György karikaturistával közösen jegyzett egyedi filmjei, amelyek megnyitották a magyar animáció számára az utat a külföld felé. A Ceruza és radír, a Párbaj, a Romantikus történet, vagy az egy évtizeddel később született sztoikus hangvételű egyperces filmecskék felnőtteknek szóló „mesefilmek” voltak, amelyek az emberi esendőséget finom iróniával, megértő humanizmussal tálalják. És hogy megtudjuk, ki is volt valójában a magyar animáció atyja, akit életében is kivételes tisztelet övezett, a vetítések után egy nyilvános esti beszélgetésre invitálnak mindenkit. Egykori kollégák és filmes szakemberek próbálják meg felidézni, megismerni az idén száz éves Macskássy Gyula személyét, munkásságát, hatását a magyar animációs filmművészetre.
Vendégek lesznek Dizseri Eszter, az egykori Pannónia Filmstúdió „krónikása”, Mata János, Richly Zsolt és Szoboszlay Péter, Macskássy Gyula egykori filmrendező kollégái. A fiatal, illetve pályakezdő generációt Fülöp József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animációs szakvezetője fogja képviselni, aki ugyan nem ismerhette személyesen Macskássyt, a tanszék által 2002 óta szervezett Kiskakas Filmnapok mégis Macskássyék első színes rajzjátékfilmje után kapta a nevét. Orosz Márton művészettörténész, a korai animációs film kutatója Macskássy filmtörténeti jelentőségéről beszél majd.