Szerkesztőség

Futurizmus és film – Válogatott bibliográfia


Összefoglaló művek

Antonucci, Giovanni: Cronache del teatro futturista. Roma:Abete, 1975.

Calvesi, Maurizio: Il Futurismo. Milan, 1975.

Calvesi, Maurizio: Le due avanguardie. Dal Futurismo alla Pop Art. Milano 1966, Bari 1971, Rome-Bari 1981.

Crispolti, Enrico: Storia e critica del Futurismo. Bari: Laterza, 1986.

De Maria, Luciano: Marinetti e i futuristi. Garzanti, 1994.

Goldberg, Rose Lee: Perfformance, Live Art 1909 to the Present. London: Thames & Hudson, 1979.

Kirby, Michael: Futurist Performance. new york, 1971.

Kozloff, Max: Cubism/Futurism. New York: Icon Editions, Harper & Row, 1973.

Lista, Giovanni: Futurisme. Lausanne, 1973.

Lista, Giovanni: Futurismo e fotografia. Milan: Multhipla, 1980.

Salaris, Claudia: Storia del Futurismo. Roma: Editori Riuniti, 1985.

Salaris, Claudia: Futurismo. Milano, 1994.

Salaris, Claudia: Artecrazia. L’avanguardia futurista negli anni del fascismo. Firenze: La Nuova Italia.

Tisdall, Caroline–Bozzola, Angelo: Futurism. London: Thames & Hudson, 1977.

Verdone, Mario: Che cos’e il futurismo. Roma, 1970.

Dokumentumok

Gambillo, Maria Drudi–Fiori, Teresa (eds.): Gli archivi del futurismo. Roma: De Luca, 1968.

Gherarducci, I. (ed.): Il futurismo italiano. Roma, 1977.

Caruso, Luciano (ed.): Manifesti futuristi. Firenze, 1980.

De Maria, Luciano (ed.): Marinetti e il futurismo. Milano: Mondadori, 1973.

Majakovszkij, Vlagyimir (Oginszkaja, Larisza szerk.): Oroszország, a művészet és mi. Budapest: Corvina, 1979.

Scrivo, Luigi: Sintesi del futurismo. Roma: Bulzoni, 1968.

Szabó György (szerk.): A futurizmus. Budapest: Gondolat, 1964.

Bibliográfiák

Andreoli de Viller, J.-P.: Futurism and the Arts. A bibliography 1959–1973. Toronto-Buffalo, 1975.

De Maria, L.–Pedroni, M.: Aggiornamenti bibliografici sul Futurismo. Il Verri, 1970.

Falqui, E.: Bibliografia e iconografia del futurismo. Firenze: Sansoni, 1958.

Folyóirat különszámok, írások

A futurista film kiáltványa. (részletek, ford. Csantavéri Júlia) Filmvilág 30 (1987) no. 9. p. 12. A teljes kiáltványt lásd összeállításunkban pp. 10–12. Aszöveg egy másik kiadását ld.: A futurista filmművészet kiáltványa (ford. sárközy Elga). In: Kenedi János (szerk.): Írók a moziban. Budapest: Magvetô, 1971. pp. 43–48.

Aiken, Edward: The Cinema and Italian Futurist Painting. Art Journal 41 (1981) no. 4. pp. 353–357. (Magyarul ld. összeállításunkban (ford. Winkler Nóra) pp. 34–40.

Aristarco, Giudo: Majakovskij e il cinema come conseguenza di tutta l’arta moderna. Cinema Nuovo 21 (Jan.–Feb. 1972.) no. 215. pp. 19–21.

Bíró Yvette: Majakovszkij és a film. Budapest: Magyar Filmintézet Könyvtára, 1959. Kézirat.

Brik, O.: IMO – Art of the Young. Screen 15 (Autumn 1974) no. 3. pp. 82–94.

Brik, O.: Mayakovsky and the literary movements of 1917–30. Screen 15 (Autumn 1974) no. 3. pp. 59–81.

Brown, E. J.: Mayakovsky: A Poet in the Revolution. New York: Princeton University Press, 1973.

Bruno, E.: La "nuova estetica" del futurismo cinematografico. Filmcritica 25 (Jan. 1974) no. 241. pp. 17–21.

Chevalier, J: Les cent ans de Bragaglia. Jeune cinéma (1994) no. 229. pp. 54–55.

Cro, S: Theater, Cinema and Futurism in the Writings of Mario Verdone. Canadian Journal of Italian Studies 9 (1986) no. 32. pp. 93–97.

Dalrymphle Henderson, Linda: Italian Futurism and the Fourth Dimension. Art Journal 41 (1981) no. 4.

De Michelis, Cesare G.: Il futurismo italiano in Russia 1909–1929. Bari: De Donato, 1973.

Depero, Fortunato: Il cinematografo e la pittura dinamica. In: Journal de l’art moderne 1884–1919. Genčve: Skira, 1979. pp. 112–113.

Eisenschitz, Bernard: Majakovszkij, Vertov. (ford. Perjési Zsuzsa) Budapest: Magyar Filmintézet Könyvtára, 1977. Kézirat.

Fevralskij, A.: Dobavim voproszityelnye znaki. Iszkussztvo Kino 39 (1974) no. 10. pp. 95–97.

Fevralskij, A.: Dziga Vertov i Majakovskij. Iszkussztvo Kino 38 (1973) no. 10. pp. 113–124.

Heil, J: Russian Futurism and the Cinema. Russian Literature 19 (1986) no. 2. pp. 175–197.

Heil, J: Russian Writers and the Cinema in the Early 20th Century. Russian Literature 19 (1986) no. 2. pp. 143–174.

Herlinghaus, H: Wertow–Majakowski–Futurismus. Filmwissenschaftliche Beitrage 14 (1971) no. 73. pp. 154–171.

Jutkevics, Szergej: Majakovszkoje kino I. Iszkussztvo Kino 41 (1976) no. 6. pp. 58–82.

Jutkevics, Szergej: Majakovszkoje kino II. Iszkussztvo Kino 41 (1976) no. 7. pp. 71–101.

Kirby, L.: From Marinetti to Vertov: woman on the track of avant-garde representation. Quarterly Review of Film Studies 10 (1989) no. 4. pp. 309–323.

Kirby, L.: Futurist performance. New York, Blackwell, 1971. Kopaněvová, G.: Filmové seberyjádření básníka. Film a doba 19 (1973) no. 11. pp. 593–599.

Lista, Giovanni: La scéne futuriste. Paris: CNRS, 1989.

Majakovszkij-különszám. Filmkritik 24 (1980) no. 4.

Miczka, T.: Filmowe eksperymenty Włodzimierza Majakovskiego. Kino 14 (1979) no. 8. pp. 29–31.

Norden, M. F.: The Avant-garde Cinema of the 1920’s. Leonardo 17 (1984) no. 2. pp. 108–112.

Noguez, D.: Dal futurismo all "underground". Filmcritica 25 (Jan. 1974) no. 241. pp. 22–30.

Ragghianti, Carlo L.: Fotodinamica futurista. Una pastilla a "fotografica ed arte". Selearte 7 (1959) no. 39. pp. 2–10.

Rifellino, Angelo Maria: Majakovskij e il teatro russo d’avantguardia. Torino: Giulio Ginaudi editore, 1959.

Schulzhoffmann, C: Observations on the Kinetic Concept in Futurism. Pantheon 38 (1980) no. 2. pp. 173–186.

Szkárosi Endre: A művészet mint jelenlét. A futurizmus és film viszonyának szellemi háttere. Metropolis 1 (1997) no. 4. pp. 6–9.

Tisdall, Caroline–Bozzola, Angelo: Bragaglia futurista fotodinamizmusa (ford. Wessely Anna). In: Bán András–Beke László: Fotóelméleti szöveggyűjtemény. Budapest: Enciklopédia, 1997. A szöveg egy bôvített változatát ld. összeállításunkban Schmal Alexandra fordításában a 22–29. oldalon.

Tsivian, Yuri: Russia, 1913. Cinema in the cultural landscape. Griffithiana (May 1994) no. 50. pp. 124–147.

Tsivian, Yuri: Early Cinema in Russia and its Cultural Reception. London/New York: Routledge, 1994.

Villegas, Sonia: La influencia del futurismo italiano en el cine sovietico: de Mayakovsky a la FEKS. Film–Historia 7 (1997) no. 1. pp. 13–28. Magyarul ld. Az olasz futurizmus hatása a szovjet filmre: Majakovszkijtól a FEKSZ-ig. (ford. Tanner Gábor) Metropolis 1 (1997) no. 4. pp. 42–51.

Verdone, Mario: Cinema e letteratura del futurismo. Róma: Edizioni di Bianci e Nero, 1968.

Verdone, Mario: Anton Giulio Bragaglia. Roma: Edizioni di bianco e Nero, 1965.

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.