English abstract
Eco Lisa and ManBearPig
Representations of climate change in two mainstream animated sitcoms, South Park and The Simpsons
This essay aims to analyze how climate change, the biggest ecological challenge of our time, is depicted in two mainstream, American, animated comedy series South Park and The Simpsons. What kind of visual representations, symbols and iconography are used to represent climate change in these two, long-running animated sitcoms, in which all elements of the visual language are fully constructed, thus do not use real-life, photographic imagery? To what extent do animated representations of climate change differ from the traditional (“reality-based”) moving image depictions? Since both series are highly text-centered too, the study interprets pictorial representations along with their verbal contexts, and in this regard, focuses on how the narrative complexity of the two series shapes the representation of climate change. How does the mixed genre of anicom parody and the complex narrative strategy reflecting social and political issues affect the representation of climate change? The visual symbols used to depict climate change are in both series defined by genre peculiarities such as the simplistic animated form and parody of sitcom characteristics, as well as the visual codes of the topic generally applied by news media. Thus, instead of being very innovative visually in their representation of this environmental crisis the two series rather give existing visual codes new meaning through parody. With a few exceptions, established visual stereotypes such as, polar bears, melting glaciers, the suffering Earth globe appear reinterpreted, deformed and most often ridiculed. The socially critical, satirical attitude of these series can’t afford to take a stand; thus it creates equal distance from climate change- deniers and from climate activists. However, South Park’s cynicism is more pervasive and bitter, because in this series even the children are bribed and morally challenged.
Írásomban annak próbálok utánajárni, hogyan ábrázolja korunk legnagyobb ökológiai problémáját, a klímaváltozást két, évtizedek óta futó, fősodorbeli amerikai animált vígjátéksorozat, a South Park és a Simpson család (The Simpsons). Fő kérdésem, hogy az általam vizsgált animációs sitcomokban, amelyekben a képi nyelv minden eleme teljességgel konstruált (tehát nem használ valós, fotografikus-élőszereplős felvételeket) milyen vizuális ábrázolásmódok, milyen szimbólumok és ikonográfia segítségével jelenítik meg a klímaváltozást. Mennyiben térnek el a téma animált reprezentációi a hagyományos („valóságalapú”) képi és mozgóképi megjelenítésektől? Mivel mindkét sorozat erősen szövegközpontú, ezért a képi megjelenítéseket verbális kontextusukkal együtt (is) értelmezem, ennek kapcsán pedig arra voltam kíváncsi, hogy a két sorozatra jellemző narratív komplexitásJason Mittell értelmezésében a narratív komplexitás az 1980-as évektől megjelenő tévéspecifikus új elbeszélés mód, melyben a hagyományos epizodikus és szerializált műsorszerkesztési mód összefonódik. Főbb jellemzői a folyamatos cselekménybonyolítás epizodikus variációkkal és a hosszan tartó karakterfejlődés, nézői oldalról pedig nagyobb aktivitást, gyakran műveltebb, igényesebb közönséget feltételez. Utóbbi jelentheti azt is, hogy szűkebb, de elkötelezett rajongói tábor teszi rentábilissá a sorozatot. Mittell, Jason: Complex TV. The Complexity of Contemporary Television Storytelling. New York–London: New York University Press, 2015. 1 hogyan alakítja a klímaváltozás megjelenítését. Hogyan befolyásolja a klímaváltozás reprezentációját az anicomAz élőszereplős sorozatokban népszerű szituációs komédia (sitcom) narratív stratégiái az 1950-es évektől az animációban is alkalmazzák, de az animáció nyelve könnyen felismerhető sajátosságokkal teszi egyedivé, ezt nevezik anicomnak (Dobson, Nicola: TV Animation and Genre. In: Dobson, Nicola (ed.): The Animation Studies Reader. New York–London–Oxford–Sidney: Bloomsbury Academic, 2018. pp. 110–120.), ami az animált szituációs komédia rövidítése. Az animációs nyelv egyik legszembetűnőbb tulajdonsága, hogy nem engedelmeskedik a fizika törvényeinek. Így például a fiúk a South Parkban a tizedik évadban is általános iskolába járnak, mert nem öregszenek, csakúgy, mint a gyerekek a Simpson családban. 2-paródia kevert műfaja, valamint a társadalmi és politikai kérdésekre reflektáló komplex narratív stratégia?
A két animációs sorozat összehasonlítását számos közös vonásuk indokolja. Mindkét sorozat alkalmas lehet felnőtt és gyerek célközönség megszólítására is, amerikai televíziós csatornák számára készült, és a hagyományos szerializált televíziós elbeszélési módtól eltérően a narratív komplexitás módszerével él. Közös jellemzőjük a műfaji keveredés (generic-mixing), amit a paródia dominál, valamint az erős társadalmi és politikai reflexivitás és intertextualitás. A Simpson család nagyobb múltra tekint visszaA Simpsons 1989 végén, míg a South Park 1997-ben került adásba. 3, de mindkét sorozat évtizedek óta nagy nézettséggel fut. A két sorozatnak hatalmas rajongótábora van, ami ennek az írásnak a megszületését is segítette, hiszen a több száz epizódból a rajongói oldalak segítségével sikerült kiszűrni azokat, melyek a klímaváltozás témájával foglalkoznak. Írásom első részében a két vizsgált sorozathoz kapcsolódó korosztályi dilemmákat veszem számba, majd a mindkét sorozatra jellemző műfaji keveredés jellegzetességeit vázolom fel, külön figyelmet fordítva az animáció sajátosságaira. Írásom harmadik részében röviden kitérek a klímaváltozás vizuális mediatizációjának jellemző vonásaira és nehézségeire, hogy végül ezen tényezők fényében vizsgáljam az empirikus mintámat.
Gyerekek is nézhetik? Gyerekeknek szól?!
Az animációs tartalmak kapcsán újra és újra felmerül, hogy elsősorban gyerekeknek szól. Ez a mélyen rögzült kulturális sztereotípia, mint minden az animációban,Disney-ig vezethető vissza, akinek stúdiója megteremtette az animációban a formai és tartalmi etalont, amit a „cukiság” és realisztikus ábrázolásmód fémjelzett. Az animáció mint filmes kategória ezen követelményeit már az 1950-es években felrúgta Amerikában a UPA (United Productionsof America), Európában pedig gazdasági és politikai okok miatt eleve sokszínűbben alakult az animáció története – mindennek ellenére a hétköznapi szóhasználatban az animációt a gyermekiséggel azonosítják. A South Park és a Simpson család esetében ez azonban több szempontból problémás. A Simpson család klasszikus rajzanimációs vonalat képvisel antropomorf, mégsem teljesen emberi karakterekkel (pl.: Marge kék csigatoronyhaja és a szereplők napsárga bőre), realisztikus mozgásokkal. Ritkán enged az animáció adta lehetőségeknek a fizikai törvényszerűségek áthágására, ha mégis, ezt általában a klasszikus gyerekeknek szánt animációs televíziós sorozatok formanyelvi elemeire hagyatkozva teszi: pl. Homer a sorozat intrójában egy autó elől menekülve átrohan a csukott ajtón, amin egy szabályos Homer alakú lyuk keletkezik. Ez a hagyományos rajzfilmes ábrázolás- és működésmód formailag egyértelműen a gyerek közönséghez köti a sorozatot.
A South Park formailag érdekesebb és naivabb, amennyiben az analóg papírkivágásos animációs technika számítógépes utánzatát valósítja meg, annak minden esetlenségével. A karakterek itt is stilizált emberek, mozgatásuk gyakran darabos, a papírkivágásos perspektívaváltás nehézségeinek következtében jellemző a gyermekrajzszerű frontális ábrázolásmód. Ez a formátum olyanná teszi a sorozatot, mintha gyerekek készítették volna, gyerekekről is szól, és ezekből adódóan, értelemszerűen gyerekeknek.
Ennek ellenére mindkét sorozat esetében vitatott, hogy egyáltalán nézhetik-e gyerekek. A South Park legtöbb részét az USA-ban TV-MA besorolással illették, vagyis tizenhét év alattiak számára egyáltalán nem ajánlott, a Simpson család legtöbb epizódja a valamivel enyhébb TV-PG besorolást kapja, ami a tizenhét év alatti nézők szülői felügyeletét kívánja meg. Az eltérő besorolásoknak megfelelően aSimpsons a kora esti, míg a South Park a késő esti műsorsávba került. A Simpson család volt ráadásul tizenöt év kihagyás után az első animációs műsor, amit az amerikai televíziók főműsoridőben sugároztak. A televíziós besorolásoknál érdekesebb a szélesebb közönség percepciója, amire egyszerre jellemző – főleg a konzervatív oldalról – a szülők aggodalma, hogy ezek a sorozatok vulgárisak, erőszakosak, durvák és „felforgató” nézeteket terjesztenek a kiskorúak körében, másfelől az animáció kulturális jelentőségének teljes megkérdőjelezése, miszerint nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani holmi rajzfilmeknek.A Simpsons kapcsán felmerülő vitát Mittell ismerteti részletesebben (Mittell, Jason: From cop shows to American cartoons: Genre as cultural category. New York–London: Routledge, 2004.). De hasonlóan vitatott az is, hogy a South Park hány éves kortól nézhető (lásd pl.: Weinraub, Bernard: Loosening a Strict Film Rating for ‚South Park’. https://www.nytimes.com/1999/06/29/movies/loosening-a-strict-film-rating-for-south-park.html (utolsó letöltés dátuma: 2021. 11. 03.); Gillespie, Nick: Why Your Kids Must Watch ‘South Park’. https://www.thedailybeast.com/why-your-kids-must-watch-south-park (utolsó letöltés dátuma: 2021. 11. 03.); Thorpe, Vanessa: Crude South Park draws the underage crowd. https://www.theguardian.com/film/1999/aug/29/uk.news (utolsó letöltés dátuma: 2021.11.03.); illetve a commonsensemedia, Quora és Reddit fórumai). 4 A megfelelő korosztályi besorolást persze a népszerű tv-sorozatokhoz kapcsolódó merchandising sem könnyítette meg, a plüss-figuráktól a gyerekméretben kapható ruhadarabokig. Nézők és kritikusok egyaránt az animáció mint műfaj hagyományos, gyerekekhez köthető történeti hátterét használják fel arra, hogy a kulturális hierarchiában a megfelelő polcra helyezzék el e sorozatokat. Ezzel pedig elérkeztünk a műfaji besorolás problémájához.
Műfajkeveredés
Mittell nyomán műfaji hibridek helyett műfajok keveredéséről (genre-mixing) beszélhetünk, miután a biológiában használt hibriditás fogalmával szemben a kiinduló műfajok sem állandó és jól körülhatárolható statikus kategóriák, mint ahogy a létrejövő kevert műfajok sem. Ahogyan az előzőekben már említettük az animáció kapcsán, annak megítélésében és befogadói interpretációjában meghatározó a története. A műfaji besorolásnál azért fontos történeti megközelítést alkalmazni a pusztán textuá-lis elemzés helyett, hogy képet kapjunk arról, hogyan változott befogadó és műfaj interakciója az idők során, milyen változó kulturális, ipari-produkciós vagy nézői gyakorlatok befolyásolták a műfaj megítélését, illetve a műfajok kategorizálását. Ez a kontextualizáló történeti megközelítésmód a kritikai kultúrakutatás kedvelt módszertana, amely termékenyebb, és a műfajt mint kulturális gyakorlatot vizsgálja, szemben a műfajt pusztán szöveg szinten beazonosítható, statikus „külső” kategóriát tételező formai elemzési módszerekkel.
Az animáció esetében eleve megkerülhetetlen kérdés, hogy az animációra mint a mozgóképen belüli önálló kategóriára vagy pusztán technikák összességére tekintünk. Az animáció a film alága, vagy épp fordítva?Herhuth, Eric: The Politics of Animation and the Animation of Politics. Animation – An Interdisciplinary Journal 11 (2016) no. 1. pp. 4–22. 5 Az animációt sokan sokféleképp definiáltákLásd pl.: Cholodenko, Alan: First Principles of Animation. In: Beckman, Karen (ed.): Animating Film Theory. Durham–London: Duke University Press, 2005. pp. 98–111. Wells, Paul: Understanding Animation. Abingdon–New York: Routledge, 1998. pp. 1–9. Bétrancourt, Mireille: The animation and interactivity principles in multimedia learning. In: Mayer, Richard (ed.): The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. pp. 287–296. Furniss, Maureen (ed.): Animation. Art & Industry. New Barnet: John Libbey Publishing Ltd., 2012. pp 1–12. Buchan, Suzanne: Animation, in Theory. In: Beckman, Karen (ed.): Animating Film Theory. Durham–London: Duke University Press, 2014. pp. 111–130. Carpe, Inma: The Alchemy of Animation: A neuroplastic Art Media of Communication and Transformation. In: Gómez Chova, L. – López Martínez, A. – Candel Torres, I. (eds.): Edulearn 17 Proceedings, IATED, Barcelona, 2017. pp. 4014–4023. 6, a tisztán technikai megközelítés a frame-ről fram-re, vagyis kockánként készített mozgóképre vonatkozik, ez azonban a számítógépes animáció térhódításával idejét múlttá vált, még akkor is, ha a kockáról kockára animálás a klasszikus rajzanimáció digitális változatában is megmaradt. Film és animáció technikailag közös gyökerekkel rendelkezik, de míg a film valós időben felvett eseményeket rögzít, addig az animációt képkockáról képkockára rögzítik vagy valamilyen animációs szoftverrel.Husbands, Lilly–Ruddel, Caroline: Approaching Animation & Animation Studies. In: Dobson (ed.): The Animation Studies Reader. pp. 14–19. 7 Ezt a technikai jellegű megkülönböztetést kikezdi a technológia fejlődése mind a film, mind az animáció esetében, van azonban egy másik distinkció, mely időtállóbb. A film realizmusával szemben az animáció a lényegénél fogva elrugaszkodik a valóságtól, amennyiben minden egyes képkockája alkotó(k) által konstruált. A film realizmusa persze relatív és vitatott, az animáció azonban megalkotási módjánál fogva kívül helyezkedik ezen a vitaterületen. Az animáció alapanyagát emberi gondolatok és ötletek adják, amik aztán különböző eszközökkel, de a „valóság” fotórealisztikusleképezése nélkülItt szándékosan eltekintek a rotoszkópos technikától, amely videóval felvett jeleneteket rajzol vagy fest át digitálisan, amivel éppen a film és az animáció határán helyezkedik el. 8, a „semmiből létrehozott” vizuális nyelven (rajzok, gyurmafigurák, bábok, digitális képalkotó software-ek stb.) reprezentálódnakBendazzi, Giannalberto: Cartoons. One Hundred Years of Cinema Animation. New Barnet: John Libbey Publishing Ltd., 1994. 9. Az élőszereplős film ezzel szemben valamilyen „meglévő” jelenetet rögzít, legyen az megrendezett jelenet akár. Ezzel olyan narratív teret és vizuális környezetet teremt az animáció, ami radikálisan különbözik a film nyelvétől. A kifejezés szabadsága az animáció változékony természetét eredményezi, melyet Eisenstein plazmatikusságnak nevez és a műfaj megkülönböztető jegyének tekintLeyda, Jay (ed.): Eisenstein on Disney. Kalkutta: Seagull Books, 1986. 10. Az animáció mozgóképi kategóriaként nem tekinthető műfajnak, mert technikai és formai dimenziói túl tágak, a műfaj fogalma pedig ennél lehatároltabb. Írásomban Varga Zoltán nyománVarga Zoltán: A műfajiság kérdése az animációs filmben. Doktori disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem. http://doktori.btk.elte.hu/phil/vargazoltan/diss.pdf (utolsó letöltés dátuma: 2021. 11. 03.) 11 az animációra mint mozgóképes kategóriára tekintek, aminek egyenértékű kategóriapárja az élőszereplős film, műfajai pedig a filmes műnemekben (dokumentumfilm, játékfilm, kísérleti film) fellelhető műfajokkal vannak átfedésben.
Esetünkben az animáció mint formanyelv és mint filmes kategória is meghatározó. Hiszen a sorozatokhoz tartozó befogadói attitűdöt, értelmezési keretrendszert erősen befolyásolja az animációs forma, ez jól látszik a már említett korosztályos besorolás körül kirobbant vitákban. A műfajok keveredését a sitcom és annak paródiája okozza, de az animációhoz mint mozgóképes kategóriához tartozó formanyelv tovább módosítja a befogadói attitűdöt. Az animáció a televízióban hagyományosan vígjátékok formájában jelent meg, ennek korai példái a Popeye- (1937-től) vagy a Tom és Jerry-sorozat (1940–1958) William Hannaés Joseph Barbera rendezésében, melyek szerializált formában, a televíziós reklámok dramaturgiai igényeihez igazodva (vagyis egyszerű, megszakítások ellenére könnyen követhető dialógust nem vagy csak alig tartalmazó helyzetkomikumokkal) szórakoztatták az egész családot. Ezzel párhuzamosan az élőszereplős sorozatokban is egyre népszerűbb lett a szituációs komédia, aminek narratív stratégiáit átvették az animációs sorozatok, létrehozva az anicom műfajt. Az anciom a sitcom narratív mintázatait (narratív tér, karaktertípusok) megőrizve az animációs nyelv sajátosságaival (metamorfózis, plazmatikusság, fizi-kai törvényszerűségek áthágása) kiegészülve képez külön kategóriát.Dobson, Nicola: TV Animation and Genre. In: Dobson (ed.): The Animation Studies Reader. pp. 110–120. 12 Animációs formanyelvi jellegzetességek olyan apró dolgokban is megnyilvánulhatnak, mint pl. a karakterek állandó kora és külső megjelenése a South Park és a Simpson család gyerek főszereplőinél. A műfajok keveredésének kultúrájához az anicom esetében is hozzájárultak a forgalmazással kapcsolatos változások, ez esetben a televíziós és internetes csatornák számának növekedése és a technológiai konvergenciaHenry Jenkins technológiai konvergencián azt érti, hogy a tartalom platformfüggetlen lesz, vagyis különböző médiaplatformokon is megjelenik a médiaipar szereplőinek együttműködése miatt. A konvergenciának nemcsak technológiai és ipari, de kulturális és társadalmi velejárói is vannak. Jenkins, Henry: Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York: NYU Press, 2006. 13 az 1980-as évek végétől. Amerikában az 1980-as évek elején indult MTV, Angliában pedig a Channel 4 segítette az animáció népszerűsítését.
Az animált sitcomok az animált formát használják fel a sitcom mint műfaj paródiájára, illetve ezzel teremtik meg a valóságábrázolás különleges típusát, amely épp túlzásainál fogva lesz a valóságnál is valóságosabb. A paródia a néző részéről feltételez előzetes ismereteket és bizonyos mértékű tudatosságot, hiszen ahhoz, hogy az élvezet teljes lehessen, a parodizált műfaj sajátosságait is ismerni kell, nemcsak a parodisztikus végeredményt.Varga: A műfajiság kérdése az animációs filmben. 14 Az amerikai animációsipar 1960-as években bekövetkező gazdasági racionalizációja rajzfilmesek tömegeit tette munkanélkülivé, ami később remek független szerzői filmeseket adott a szakmának. A szerzői filmesek alkotásaira már ekkoriban is jellemző az önreflexivitás, az alkotói szándék és jelenlét tudatos hangsúlyozása (lásd pl. George Griffin Head című rövidfilmjét, 1975). Ez a hagyomány kerül át a South Park és a Simpson család esetében két fősodorbeli anicomsorozatba. A South Parknak már az intrójában fizikailag megjelennek az alkotói kezek, akik a papírkivágásokat mozgatják. A Simpson családnál nincs ilyen egyértelmű formai megoldás, de mindkét sorozatban állandó humorforrás a szituációs komédia és a televízió, valamint a televíziós hírek paródiája. A Simpson család a hagyományos, 1990-s évekbeli normáknak megfelelően a tévé mint házi szentély körül gyűlik össze, a hírműsort pedig egy teljesen szubjektív, csak ritkán informatív „hírkirály”, Kent Brockman vezeti. A Simpsons így erősíti a hírműsorokkal szembeni szkepszist, és rávilágít a televíziós hírszerkesztés szakmai szempontokat háttérbe szorító sztárkultuszára.Gray, Johnathan: Watching with The Simpsons. Television, Parody and Intertextuality. New York–London: Routledge, 2006. 15 A hírmédia visszásságait a South Parkban is előszeretettel parodizálják, a riporterek személyeskedését a végletekig fokozzák, például amikor a riporter Randy Marsht teszi felelőssé a klímaváltozásért, és így szól ki a nézőkhöz: ”I hate that guy, and so do you”. A hírműsorok folyamatos paródiájának a kritikai attitűd mellett persze valószínűleg van egy praktikus oka is, mindkét sorozat szívesen nyúl ugyanis a történetmesélés eszközeként a híradós narratívákhoz.
A hírműsorok mellett a sitcom is nevetségessé válik ezekben a sorozatokban. A Simpson család például az élőszereplős családi vígjátékok kliséit figurázza ki a diszfunkcionális, munkásosztálybeli, kertvárosi család bemutatásával. A szülő-gyermek viszony bármelyik pillanatban átfordul a megszokott szeretetteljességből anyagias, elidegenedett ellenségeskedésbe, ami a következő részre rendre elfelejtődik. Hasonló a felállás az 1987-ben indult élőszereplős Egy rém rendes családban (Married… with Children) is, de a Simpsons animált verziója egyszerre távolítja el a nézőket a karakterektől, hiszen nem hús-vér emberek, másrészt az animált forma lehetővé teszi jelenségek szélsőséges, túlzó ábrázolását, ami segíti a nézőt az érzelmi azonosulásban.
A klímaváltozás vizuálisreprezentációjáról
A környezeti problémák vizuális ábrázolásával összefüggésben gyakran problémaként merül fel, hogy nehéz a térben és az időben kiterjedt jelenségeket egy képbe vagy rövid videóba sűrítve ábrázolni. A környezeti problémákban az időbeliség mindig hangsúlyos, mivel a jelen mindig összefoglalja a múlt következményeit, és megjósolja a jövőt, tehát a jelen két másik idősíkot foglal magába,Doyle, Julie: Picturing the Clima(c)tic: Greenpeace and the Representational Politics of Climate Change Communication.Science as Culture 16 (2007) no. 2. pp. 129–150. 16 ezt az időbeli tömörítést viszont gyakran nehéz vizuálisan megragadni. A helyi környezeti katasztrófákhoz (pl. olajszennyezés, erdőirtás) képest az egész világon évtizedek óta zajló környezeti jelenségeket (pl. talajpusztulás, éghajlatváltozás) helyszíni fotózás és videózás segítségével nehezebb megragadni. Ez olyan szimbolikus képek használatához vezetett, amelyek jelentése túlmutat a konkrétan ábrázolt jelenségeken. Ennek egyik legismertebb példája a jegesmedve, amely a klímaváltozás leggyakoribb vizuális szimbólumaként hivatott reprezentálni a globális felmelegedést, a sarkköri jégtakarók olvadását és a tömeges fajkihalást. A jegesmedvék vizuális kondenzációs szimbólumként funkcionálnak, vagyis sűrítik az éghajlatváltozással kapcsolatos érzelmeket és információkat.Pezzullo, Phaedra C. – Cox, Robert: Environmental Communication and the Public Sphere (5th Ed.). Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington D.C.–Melbourne: Sage Publications, 2017. 17
Egy korábbi kutatás, amely a hírmédia környezeti témákat illusztráló vizuális tartalmait vizsgáltaLester, Libby – Cottle, Simon: Visualizing Climate Change. Television News and Ecological Citizenship. International Journal of Communication (2009) no. 3. pp. 920–936. 18 szintén arra jutott, hogy a szimbolikus és a „lenyűgözően látványos” (‘spectacular’) képek használata jellemzőbb, mint az egyszerű ikonikus képeké. A klímaváltozás kapcsán a látványos, lélegzetelállító képek különösen gyakran fordulnak elő és rendszerint az „érintetlen”, vad természetet ábrázolják, emberek vagy ember által formált terek megjelenítése nélkül. Ezek a képek elsősorban a befogadó érzelmeire hatnak, ámulatba ejtik a nézőt a természet fenséges szépségével és erejével. Ennek eredményeként a befogadó egyszerre távolodik el a problémás jelenségtől és annak konkrét okaitól, történelmi, társadalmi, gazdasági és politikai kontextusától, miközben a poszterszerű tájak képeinek mélyebb kulturális rezonanciája is van: megerősíti az érintetlen, vad természetről bennünk élő képeket. A dekontextualizált képek hozzájárulnak egyfajta globális politikai identitás kialakulásához is, ha olyan ikonográfiát használnak, amely mindenki számára ugyanolyan elérhetetlenül távoli, de a folyamatos ismétlés miatt mégis ismerős. Ezt nevezik „banális globalizmus”-nak, a legjobb példája pedig a földgömb képi megjelenítése, amely az éghajlatváltozással és más környezeti témákkal kapcsolatban is az egyik leggyakrabban használt vizuális elem, és triviális célja egyfajta közösség megteremtése a föld minden (emberi) lakójával. Sajnos ezek az agyonhasznált szimbólumok teljesen kiüresednek, és a leginkább könnyen dekódolható vizuális töltelékanyagként funkcionálnak, amik nem segítik a környezeti problémák mélyebb összefüggéseinek feltárását, absztrakciójukkal pedig gyakran tovább erősítik ember és természet duális elkülönítését, mely felfogás sok környezeti problémának az elsődleges okozója. A környezeti témák vizuális reprezentációi nem tudományos konszenzus eredményeként jönnek létre, inkább tekinthetők olyan kulturális konstrukcióknak, amelyek jelentésrétegeiből a befogadó alkotja meg és választja ki a számára fontos jelentés(eke)t.
Írásom fő kérdései, hogy az általam vizsgált anicom- sorozatokban, ahol a képi nyelv minden eleme teljességgel konstruált, milyen vizuális ábrázolásmódok, milyen szimbólumok és ikonográfia segítségével jelenítik meg a klímaváltozást. Valamint, hogyan érvényesülnek a műfaji keveredés és narratív komplexitás működési mechanizmusai a vizsgált empirikus mintában? Hogyan befolyásolja a klímaváltozás reprezentációját az anicomparódia hibrid műfaja, valamint a társadalmi és politikai kérdésekre reflektáló komplex narratív stratégia?