A kedves olvasó ebben a számban a Metropolis újfajta szerkesztési módjával találkozik. Eddigi történetünkben most először fordul elő, hogy egy tematikus összeállítást az anyag bősége miatt két részre bontunk, és két külön számban adunk közre. Jancsó Miklós életműve és munkássága olyan gazdag, olyan sokféle elméleti kérdést vet fel és elemzési módot tesz lehetővé, hogy terjedelmi okokból nem akartunk esetleges érdekes szempontú tanulmányokat vagy elemzéseket kihagyni. Az életmű egyes korszakai ma már – különösen a legutóbbi három film elkészülte után – jól elkülöníthetőek egymástól, és eltérő jellegzetességeikből következik, hogy más-más elemzési szempontból érdemes őket megközelíteni. Ugyanakkor találhatunk olyan átfogó szempontokat is, melyek korszaktól függetlenek, például egyes alkotói technikák elemzése (színészvezetés, zenhasználat stb.), s így átfogóbban tudják áttekinteni az életmű egymástól sokszor nagyon különböző darabjait.
A kétrészes Jancsó-összeállítás első blokkjában főként az életmű korszakait elemző írások kaptak helyet. Gelencsér Gábor a hetvenes évek filmjeit tekinti át formai szempontok alapján, a jancsói formavilág egyik alapvető poétikai eszközét, a parabolát elemzi a hetvenes évek magyar filmművészetével összefüggésben, illetve azt vizsgálja, hogyan alakult át ez az eszköz Jancsónál az évek során. Hirsch Tibor a nyolcvanas–kilencvenes évek alkotásait és az életmű belső kapcsolatait (folyamatosságát és folyamatos átalakulásait) tárja fel, a tematikai és stílusbeli változásokra összpontosítva. Murai András a legutóbbi három Jancsó-film, az „ezredvégi” vagy „Kapa-Pepe”-trilógia filmjeit veszi nagyító alá, és arra keresi a választ, van-e valamiféle folytonosság Jancsó életművén belül, találhatunk-e olyan elemeket, amelyek összekötik a „klasszikus” Jancsó-filmeket napjaink újszerű filmjeivel. A negyedik írás a történtírás és a film találkozási pontjaira vezet el: K. Horváth Zsolt Jancsó Miklós dokumentumfilmjeiben a holokauszt-ábrázolás morális, etikai és esztétikai problémáinak újszerű megközelítését elemzi.
Jancsó-összeállításunk következő részében (2002. évi első számunkban) az életművet korszakoktól függetlenül, egy-egy átfogó szempont alapján elemző tanulmányok szerepelnek majd. A számainkban már megszokott teljes filmográfia és válogatott bibliográfia is itt kap majd helyet.