Szerkesztőség

Bevezető a thriller-összeállítás elé


A Metropolis jelen száma a science fiction1{Lásd a Metropolis 2003 no. 2. számát.} és a horror2{Lásd a Metropolis 2006 no. 1. számát.} után ismét egy műfaj bemutatását tűzte ki célul. Szemben azonban a korábban tárgyalt két műfajjal, a thriller esetében elhagyjuk a fantasztikus műfajok családját.

A thriller definíciója valamennyi népszerű műfaj közül az egyik legproblematikusabb. Ez azonban csak még indokoltabbá teszi, hogy ezt a nemzetközi szakirodalomban is mostohán kezelt műfajt válasszuk témául. A nagyközönség előtti kiugró népszerűsége is arra inspirált bennünket, hogy tisztázzuk a fogalmát; kiemelten fókuszáljunk a műfajjal kapcsolatos dramaturgiai-hatáskeltő stratégiákra, s egy-egy meghatározó alkotójának, markáns alműfajának portréját is fölvázoljuk.

A thriller – ahogy erre neve is utal – egyszerre épít a feszültségnek szorongást keltő és örömszerző potenciáljára. Szemben a nála sokkal homogénebb hatást megcélzó horrorral, alapvetően ellentmondásos érzelmi élmények szimultán kiváltására törekszik, s ez széttartóvá teszi mind tematikus állandóit és motívumkincsét, mind pedig műfaji rokonságát. A thrillert leginkább – és kétségkívül a leghelyesebben – a bűnügyi műfajcsoportban szokás elhelyezni (a kalandműfajok átfogó kategóriáján belül), és legtöbbször minden adott is ehhez a kategorizáláshoz, úgymint a bűnügyi tematika és az áldozatokra való fókuszálás. A thriller talán legfontosabb vonása, hogy átlagembereket helyez életveszélyes szituációkba (melyek az esetek többségében bűnügyi jellegűek), és küzdelmeiket bemutatva, erőteljes azonosulásra késztetve a nézőt a kiszolgáltatott főhőssel folyamatos feszültségkeltésre vállalkozik. A műfaji skálán elhelyezve ugyanakkor a thrillerek egy része a kalandfilmmel mutat rokonságot (a kémthrillerek és az ártatlanul menekülő férfi toposzára épülő thrillerek tartoznak ide), más részük pedig a horrorhoz közelít (elsősorban a pszichothrillerek világa vagy a giallo alműfaja).

A lehetséges műfaji szomszédokkal való kapcsolatra, a thrillereket felépítő legfontosabb ismérvek katalogizálására, és ebből következően a műfaj lehetséges definíciójának kidolgozására vállalkozik Martin Rubin – a szerző thrillerről írt monográfiájának egyik fejezete olvasható az összeállításban.

A thrillerrel leggyakrabban kapcsolatba hozott dramaturgiai fogalom, a suspense alapos kifejtése, a róla született különböző – narratológiai, pszichoanalitikus – elméletek összefoglalása található Charles Derry a műfajról írt könyvének válogatásunkban közölt fejezetében.

Varró Attila is a thrillerek nagy részét jellemző információadagolással foglalkozik, s ennek önreflexív olvasatait feltárva azt vizsgálja, hogy a thriller befogadásának élménye mennyiben rokonítható a műfaji filmes befogadás körülményeivel, és milyen átfedések mutathatók ki a thrillerek hőseit és nézőit jellemző pozíció között.

Vajda Judit egy konkrét alműfajt, a domestic thrillert mutatja be, különös tekintettel annak ábrázolásmódjára, szimbolikájára és motívumrendszerére, míg Varga Zoltán a szerzőiség és a thriller összeegyeztethetőségét vizsgálja a műfaj egyik legkövetkezetesebb szerzői alkotója, Brian De Palma munkásságára koncentrálva. Az összeállítást válogatott bibliográfia és egy, a további tájékozódást segítő annotált filmográfia zárja.

Ha a szakirodalom szűkössége miatt a thriller műfajának oly sokrétű feltérképezésére nem is vállalkozhattunk, mint a science fiction vagy a horror esetében, reméljük, hogy a műfajt érintő leglényegesebb kérdések felvetésében és megválaszolásában összeállításunk eléri a célját.

 

A szerkesztők


Jegyzetek:

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

A Metropolis megjelenését támogatja: NKA (Nemzeti Kulturális Alap), Petőfi Kulturális Ügynökség, ELTE Folyóiratfejlesztési Alap, olvasóink 1%-os felajánlásaikkal

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.