Hjort, Mette

Dogma 95 – A Hollywoodra adott dán válasz globalizálódása


Amikor Hollywood egy filmnek csupán az Egyesült Államok-beli marketingjére 40 millió dollárt költ, elérkezettnek tűnhet az idő a mozgóképes játékszabályok radikális megváltoztatására. A dán filmes projektként indult, s mára sok nemzetet érintő mozgalommá terebélyesedett Dogma 95 a kiáltványformát és a szabálykövetés gyakorlatát alkalmazva a filmkészítésnek egy lecsupaszított, ennélfogva sokak számára finanszírozható módját fogalmazza meg és terjeszti. Ha a Dogma 95 céljai sokrétűek is, kiemelkedő fontosságú közöttük annak a mindinkább uralkodóvá váló filmgyártási rendszernek a meggyengítése, melyet a csillagászati költségvetés s egyebek mellett a vertikális integrációra, a sztárrendszerre és a technikaigényes speciális effektusokra építő marketing és forgalmazás fémjelez. A Dogma 95 1995. március 20-án a párizsi Odéon moziban, a százéves mozgókép tiszteletére rendezett konferencia helyszínén, igen látványos gesztussal intézményesítette magát a köztudat számára. Az egyetlen meghívott dán filmes, Lars von Trier – a tőle nem idegen feltűnéskeltő és provokatív módon – jelezte azon szándékát, hogy el kíván térni a meghirdetett programtól, azután felolvasta a Dogma 95 kiáltványát s az úgynevezett Szüzességi Fogadalmat, majd miután a jelenlévők közé szórta a piros röplapokat és kijelentette, hogy további részleteket nem tud közölni, elhagyta a filmszínházat. Mint kiderült, a kiáltványt Lars von Trier és ifjú kollégája, Thomas Vinterberg írta alá a Dogma filmkollektíva nevében, amelynek tagja volt még Søren Kragh-Jacobsen és Kristian Levring…

Szerzők


Letöltések


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

A Metropolis megjelenését támogatja: NKA (Nemzeti Kulturális Alap), Petőfi Kulturális Ügynökség, ELTE Folyóiratfejlesztési Alap, olvasóink 1%-os felajánlásaikkal

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.