A kortárs filmelmélet útjai. Szerkesztette: Vajdovich Györgyi. A szövegeket válogatta és a bevezetőket írta: Kovács András Bálint. Budapest: Palatinus Kiadó, 2004.
2004-ben a Palatinus Kiadónál olyan szöveggyűjtemény jelent meg, melynek célja a fülszöveg tanúsága szerint, hogy „alapvető kézikönyvként” szolgáljon a film szakos hallgatók, oktatók és a filmet tanulmányozók számára. Az ilyen típusú antológiák szerkesztése – ami egyedülálló kezdeményezésnek számít a magyar filmelméleti diskurzusban – rendkívül népszerű világszerte, hiszen kényelmesen, egy helyen teszi hozzáférhetővé a folyóiratokban, tanulmánykötetekben szétszórtan már megjelent, sokat idézett és ismert írásokat. Ugyanakkor a szöveggyűjtemény összeállítása egyben kanonizációs aktus is, mivel átfogó képet ígér egy tudomány vagy problématerület helyzetéről, és ezáltal ki is jelöli az „alapvető” szövegeket a kutatás, az oktatás és a tanulmányozás számára. A kortárs filmelmélet útjai (mely akár egyetemi kurzus címe is lehetne) szinte kivétel nélkül olyan szövegeket tartalmaz, melyek alapvető szakirodalomként használhatók, de – mivel magyarul még nem áll rendelkezésre tíz hasonló antológia, melyeket kiegészíthetne és melyekkel szemben pozicionálhatná magát – a továbbiakban azt tartom szem előtt, hogy a válogatás szempontjait és spektrumát figyelembe véve milyen képet rajzol „a kortárs filmelmélet”-ről...