A filmművészet és az építészet viszonyát, érintkezési pontjait feldolgozó kutatások gazdagon tagolt és töretlen népszerűségű tudományterületet alkotnak. A két művészeti ág kölcsönhatásainak vizsgálatába ráadásul a filmtörténészek, filmesek, illetve az építészettörténészek, építészek mellett gyakran kapcsolódnak be a szociológia, a társadalomtörténet vagy a kultúrakutatás képviselői is.
Építészet és filmművészet viszonyában három alapvetület adódik. Mindenekelőtt összefűzheti a két művészetet a tér közös fogalma (1.), mellyel mindkét területnek kezdenie kell valamit. Másod- és harmadrészt annak a kölcsönhatásnak a két oldala jelentkezik, ami építészet és filmművészet között bontakozik ki, ahogyan a két közeg befolyással van egymásra. Vagyis egyfelől feltérképezhető az építészet hatása a filmművészetre (2.), ideértve az épített terek megjelenését a filmekben, illetve általánosabban az építészet filmi reprezentációját; másfelől a film visszahatása az építészetre szintén felvethető (3.), gondolhatunk itt például a „filmszerű építészet” fogalmának felbukkanására...