Az iráni filmekben az alkotók és a közönség számára egyaránt kitüntetett fontossággal bírnak a helyszínek – mégpedig a valódi, nem műtermi helyszínek. A közönség filmhez fűződő viszonyát gyakran határozzák meg az iráni tájjal kapcsolatos elvárásai, erről alkotott véleménye. A filmalkotó számára a helyszínnek jelentős szerepe van a narratív tér megteremtésében.
Ha közelebbről megvizsgáljuk, hogy a filmesek hogyan használják és hogyan ábrázolják a helyszíneket, világossá válik az azokkal szemben megnyilvánuló pozitív vagy negatív hozzáállásuk is. Noha csak részleteiben és időben másképp szervezve látjuk, a helyszín – gyakran tudatalatti szinten – a filmalkotó pszichéjét jellemezve tárul elénk és az adott kor kultúrájával való azonosulását jelzi.
A helyszín politikája
A közönség
A külföldi közönség számára az iráni filmek legvonzóbb elemei közé tartoznak a bennük feltűnő helyszínek. Biztonságos, vízummentes „utazást” tehetnek általuk Irán különböző részein, szellemi térképet alkotva az országról és kultúrájáról. Ezeket a filmeket nézve időnként igazolva látjuk a fejünkben korábban kialakult képeket vagy elképzeléseket az egzotikus rejtélyek – a mitikus, ősi Perzsia – világáról és a nyomor – a terrorizmus és szegénység – földjéről...