Átfogó írások
Borkesz Andrea: Lex film vagy nem lesz film? Visegrádi filmtörvények. Filmvilág 43 (2000) no. 7. pp. 46–47.
Goulding, Daniel J.–Portuges, Catherine: (eds.): Cinema in Transition: Post-communist East Central Europe. Fliks Books, 2001.
Handbook of Soviet and Eastern European film and Filmmakers. Westport, CT: Greenwood Press, 1992.
Iordanova, Dina: East Europe’s Cinema industries Since 1989: Financing Structure and Studios. Javnost/The Public 6 (1999) no. 2. pp. 45–60.
Milenkovic, Ljubica (ed.): Culture de L’Impossible: Le Cinema Yugoslava / Culture of the Impossible: Yugoslav Film. Beograd: Jugoslovenski filmski institut, 1997.
Stojanova, Christina: Ars longa, politica brevis: a kelet-európai mozi legújabb történetének tengerentúli vázlata. Filmkultúra online: http:www. filmkultura.hu/2000/articles/essays/keleteuropa.hu.html
Magyar film
Irányzatok, tendenciák
Álomgyár álmodói. Beszélgetés a magyar közönségfilmről. Filmvilág 45 (2002) no. 7. pp. 7–15.
Csala Károly: Helyzetkép a magyar filmről. Filmkultúra online: http:www.filmkultura.hu/1999/articles/essays/ csala.hu.html
Gelencsér Gábor: A kezdet vége. Közelítések a nyolcvanas–kilencvenes évek magyar filmművészetéhez. Filmkultúra 31 (1995) no. 4. pp. 39–38.
Grunwalsky Ferenc: Három szputnyikok. Filmvilág 41 (1998) no. 8. pp. 4–7.
Györffy Miklós: A tizedik évtized. Palatinus–Magyar Nemzeti Filmarchívum: Budapest, 2001.
Kétezeregyről kettőre. Kerekasztal-beszélgetés a fiatal filmesekről. Filmvilág 45 (2002) no. 2. pp. 14–17.
Kiürült agóra. Beszélgetés a rendszerváltás filmjeiről. Filmvilág 45 (2002) no. 1. pp. 16–21.
Kovács András Bálint: A kisterem és a nagyterem. Filmvilág 37 (1994) no. 4. pp. 4–5.
Kovács András Bálint: Krém torta nélkül. Filmvilág 38 (1995) no. 2. pp. 4–5.
Schubert Gusztáv: Királyi többes. A rendszer végszava. Filmvilág 34 (1991) no. 1. pp. 3–6.
Schubert Gusztáv: Rejtőzködő évtized. A kilencvenes évek stílusa. Filmvilág 45 (2002) no. 3. pp. 20–21.
Schubert Gusztáv: Rejtőzködő évtized. A magyar rendszerváltás filmjei. Metropolis 6 (2002) nos. 3–4. pp. 11–22.
Varga Balázs: A másik ország. Filmvilág 43 (2000) no. 5. pp. 8–9.
Vaskó Péter: Keleten a helyzet. Magyar közönségfilmek. Filmvilág 45 (2002) no. 7. pp. 4–6.
Filmgyártás, intézményrendszer
Helyzet van. Beszélgetés a filmszakmáról. Filmvilág 42 (1999) no. 11. pp. 7–9.
MAFILM-krónika. Filmvilág 43 (2000) no. 12. pp. 40–43.
Mihancsik Zsófia: Filmtörvényen kívül. Beszélgetés Szabó Istvánnal és Kőhalmi Ferenccel. Filmvilág 36 (1993) no. 10. pp. 4–10.
Pénzforgatás. Beszélgetés a filmszakmáról. Filmvilág 43 (2000) no. 2. pp. 12–13.
Surányi Vera: Magyar stúdiószemle 1. Filmkultúra 29 (1993 március) no. 10. pp. 39–37.
Surányi Vera: Magyar stúdiószemle 2. Filmkultúra 29 (1993 április) no. 9. pp. 39–38.
Surányi Vera: Dühös, fáradt és szomorú. Beszélgetés Lengyel Lászlóval. Filmkultúra 29 (1993 június) no. 7. pp. 39–38.
Választható csapdák. Vélemények a magyar filmgyártásról. Filmvilág 37 (1994) no. 2. pp. 4–7.
Varga Balázs: Törvényen kívüliek. A magyar filmszakma utóbbi két éve. In.: Enyedi Nagy Mihály–Polyák Gábor–Dr. Sarkady Ildikó (ed.): Médiakönyv 2002. ENAMIKÉ: Budapest, 2002. pp. 337–343.
Lengyel film
Bikácsy Gergely: Lengyelvér. Filmvilág 38 (1995) no. 9. pp. 16–18.
Bikácsy Gergely: Lengyel napforduló. Filmvilág 36 (1993) no. 7. pp. 4–10.
Kézdi-Kovács Zsolt: Ahol a szakma él. Filmvilág 39 (1996) no. 2. pp. 32–34.
Kovács István: Polonéz A-dúrban. Wajda és a lengyel múlt. Filmvilág 43 (2000) no. 1. pp. 28–30.
Kovács István: Az adósságtól a gyilkosságig. Lengyel bűnfilmek. Filmvilág 43 (2000) no. 10. pp.
Mikola Györgyi: A változás apokalipszise. Filmvilág 39 (1996) no. 7. pp. 22–23.
Pályi András: Másról, másnak, máshonnan. Lengyel filmtavasz. Filmvilág 40 (1997) no. 6. pp. 26–27.
Pap Pál: Egy rendszerváltó filmművészet átváltozása. Filmkultúra 29 (1993 március) no. 10. pp. 16–14.
Pörös Géza: Felvonásköz. Vázlatok a századforduló lengyel filmművészetéről. Európai Utas 12 (2002) no. 1.
Spiró György: Színészek dicsérete. Filmvilág 45 (2002) no. 8. pp. 40–41.
Szíjártó Imre: A vaskor emberei. A lengyel film a rendszerváltás után. Metropolis 6 (2002) nos. 3–4. pp. 24–43.
Wajda, Andrzej: Mitől függetlenek a lengyel filmek? Filmkultúra 29 (1993 március) no. 10. pp. 18–17.
Cseh és szlovák film
Bori Erzsébet: A gyönyör összeesküvője. Jan Svankmajer. Filmvilág 40 (1997) no. 5. pp. 12–15.
Cieslar, Jirí: Ceská a svetová kinematografie v ére “obcasné ztáry vedomí”. Kritická príloha (1996) no. 14. pp. 127–133.
Halada, Andrej: Ceský film devadesátych let. Od Tankového praporu ke Koljovi. In.: Filmová rocenka. Praha, 1992–2001.
Kubícek, Jirí: Zpráva o stavu ceského animovaného filmu. Film a doba (1995) no. 2 pp. 68–70.
Macek, Václav: Jelena Prstíková. In.: Dejiny slovenskej kinematografie. Martin, 1997.
Nemes Gyula: Cseh álmoskönyv. Karel Vachek. Filmvilág 44 (2001) no. 10. pp. 40–41.
Nemes Gyula: A kelet-európai vígjáték, A kelet-európai kisjátékfilm és animáció, A kelet-európai dokumentumfilm. Alfa Televízió, 1997. Kézirat. 170 p.
Nemes Gyula: Régi hullám. Cseh és szlovák film a rendszerváltás után. Metropolis 6 (2002) nos. 3–4. pp. 44–60.
Nemes Gyula: Vliv ceské nové vlny na mad´arskou dokumentaristiku. In.: Iluminace.
Ptácek, Lubor (ed. ): Panorama ceského filmu. Olomouc, 2000.
Posová, Katerina: Kurvahosigutntag. A „szelíd forradalom” utáni cseh filmek. Filmkultúra 29 (1993 május) no. 8. pp. 12–10.
Turcsányi Sándor: Menzelmezben. Jan Hrebejk. Filmvilág 45 (2002) no. 6. pp. 46–48.
Turcsányi Sándor: Ismeri ön Turzonovovát? Szlovák filmek. Filmvilág 43 (2000) no. 6. pp. 43–47.
Turcsányi Sándor: Sumava, a Paradicsom. Filmvilág 38 (1995) no. 3. pp. 30–33.
Ulver, Stainslav: Cesky film vcera a dnes. Film a doba (1995) no. 2. pp. 58–61.
Szlovén film
Korsic, Igor: Slovenski filmsko-politicni harakiri (ali kaj je narobe s slovenskim filmom). Sodobnost (2000) no. 3.
Pelko, Stojan: Slovenski film devetdesetih: stereotip ali autsajder? In: 35. seminar slovenskega jezika, literature in kulture. Zbornik predavanj. Ljubljana, 1999.
Popek, Simon: Slovenska pomlad, koncno. Ekran (2000) nos. 3–4.
Sprah, Andrej: “Cas bez pravljicnosti” – proces preseganja kriznega obdobja slovenskega filma v devetdesetih. Ekran (1999) nos. 7–8.
Stefancic, Marcel, jr.: Ali bi ta film vzeli na samotni otok? Fun, Ljubljana, 1998.
Szíjártó Imre: Szlovén tavasz. Filmkultúra online: www.filmkultura.iif.hu/2002/articles/reviews/szloventav. hu.html
Szíjártó Imre: Films of ’Slovenian Spring’. Movieast (2002) no. 7. pp. 3–27.
Szíjártó Imre: Visszafogott himnusz. Szlovén filmek. Filmvilág 45 (2002) no. 11. pp. 49–51.
Tomanic, Ilija: Zacetek konca ali konec zacetka? Tranzicija, slovenski film in kriza identitete. Ekran (2002) nos. 3–4., http:ekran.kinoteka.si; [Magyarul: Tomanic: A vég kezdete vagy a kezdet vége? A szlovén film a kilencvenes években, a nemzeti önazonosság válsága és a rendszerváltás terhei. (ford. Szíjártó Imre) //Metropolis// 6 (2002) nos. 3–4. pp. 62–67.]
Vrdlovec, Zdenko: Szemléletváltozás a nyolcvanas évek szlovén filmjeiben. Filmkultúra online: www.filmkultura.iif.hu/articles/essays/szlov2.hu.html
Horvát film
Crnkovic, Gordana: Ecce Homo. Film Quarterly 52 (1999) no. 4. pp. 37–39.
Glenny, Misha: If You Not For Us. Sight and Sound (1996) pp. 1–13.
Hribar, Hrvoje: Novi hrvatski film, stari produkcijski rituali. Hrvatski filmski ljetopis (1999) no. 17. pp. 17–20.
Skrabalo, Ivo: Mladi hrvatski film. Hrvatski filmski ljetopis (1999) no. 17. pp. 21–27.
Turkovic Hrvoje – Majcen, Vjekoslav: Helyzetjelentés a horvát filmiparról. (ford. Papp p Tibor) Metropolis 6 (2002) nos. 3–4. pp. 68–80.]
Orosz film
Arkusz, Ljubov (ed.): Novejsaja isztorija otyecsesztvenovo kino 1986–2000. Kinoszlovar I–III. Szankt-Petyerburg: CEANC, 2001.
Bori Erzsébet: Birodalmi lépegetők. Új orosz filmek. Filmvilág 40 (1997) no. 9. pp. 22–25.
Ivanova, V.: Molodoje kino: kakoje ono? Ekran i szcena (27. okt.–3. nov. 1994.)
Kagarlickaja, Anna: O novom kino. Ogonyok (1998) no. 34.
Karahan, Lev: Posztszovjetszkoje iszkussztvo v poiszkah novoj igyeologii. Iszkussztvo kino (1996) no. 6. pp.
Komm, Dmitrij: Adósok és hitelezők. Az orosz műfaj. (ford. Szíjártó Imre) Metropolis 6 (2002) nos. 3–4. pp. 82–90.
Miloszerdova, Natalja (ed.): Kino Rosszii: novije imena (1986–1995) Szpravocsnyik.Moszkva: Goszkino.
Rosszijszkoj Federacii NII. Kinoiszkussztva, 1996. 217 p.
Szilágyi Ákos: Bizánci borbély. Nyikita Mihalkov Oroszországa. Filmvilág 44 (2000) no. 1. pp. 36–38.
Szilágyi Ákos: Jelcinméker, Lebegyméker. Filmvilág 39 (1996) no. 9. pp. 28–37.
Szilágyi Ákos: Orosz médiatáj, magyar ecsettel. Filmvilág 37 (1994) no. 7. pp. 4–9.
Szilágyi Ákos: Folytatásos történelem. A nagy moszkvai szópuccs. Filmvilág 34 (1991) no. 12. pp. 12–17.
Szilágyi Ákos: Folytatásos történelem. Tévé-Borisz és Videó-Misa. Filmvilág 35 (1992) no. 1. pp. 18–23.
Szilágyi Ákos: Folytatásos történelem. Forradalmi végződések, 1989–1991. Filmvilág 35 (1992) no. 4. pp. 38–44.
Trosin, Alexander: Az orosz vonat érkezése. Filmvilág 39 (1996) no. 8. 20–23.
Trosin, Alekszander: Keresd a nőt! Az orosz krimi nemet vált. Filmvilág 45 (2002) no. 1. pp. 34–38.
Trosin, Alekszander: Furcsa idő. Új orosz mozi. Filmvilág 41 (1998) no. 5. pp. 28–31.
Trosin, Alekszander: Ki hülyült meg? Filmvilág 38 (1995) no. 2. pp. 26–28.
Trosin, Alekszander: Orosz ragtime. Filmvilág 37 (1994) no. 3. pp. 24–27.
Trosin, Alekszander: Oroszországból, Szerelemmel avagy Isten hozta a véres vurstliban. Filmvilág 36 (1993) no. 4. pp. 28–31.
Román film
Báthory Erzsi: Konszonanciák és glisszandók. Betiltott román filmek. Filmspirál 2 no. 7., no. 8. pp. 96–120.
Olarescu, Dumitru: The Revelations of a Metaphor. Moveast (2002) no. 8. pp. 19–24.
Sava, Valerian: Istoria critica a filmului romanesc contemporan. Bucuresti: Meridiane Printing House, 1999.
Sava, Valerian: A Solution for the Crisis: Restoration orRefoundation? Moveast (2002) no. 8. pp. 3–17.