Szerkesztőség

Szergej Mihajlovics Eisenstein – Válogatott bibliográfia


Filmek

 

Glumov naplója

 

Nagy Gyula István: Egy clown metamorfózisai, avagy változások bohóc(ok)ra Szergej Eizenstein első filmjében. Filmkultúra 23 (1987) no. 8. pp. 69–72.

 

Sztrájk

 

Amiard-Chevrel, Claudine: Masses en action, action sur les masses: Autour de La grève d’Eisenstein. In: eud. (ed.): Théatre et cinéma années vingt: Une quête de la modernité. II. Lausanne: L’age d’homme, 1990. pp. 75–177.

Beller, Jonathan K.: The spectatorship of the proletariat. Boundary 2 22 (1995) no. 3. pp. 171–237.

Németh Lajos: Eizenstein: Sztrájk. Filmkultúra (1967) no. 5. pp. 109–116.

O’Toole, L. M.: Eisenstein’s Strike. A Structural Interpolation. Essays in Poetics 2 (1977) pp. 30–42.

Shklovsky, Viktor: Eisensteins Weg zum Streik. Filmwissenschaftliche Beitrage (1974) no. 15. pp. 126–168.

Zorkaja, I.: Gondolatok a Sztrájkról. A Magyar Filmintézet könyvtára, kézirat.

 

Patyomkin páncélos

 

Eposz Revoluciji. Iszkussztvo Kino (1975) no. 12. pp. 84–98.

Der Panzerkreuzer Potemkin beginnt seine Fahrt. Unbekannte Texte zur Moskauer Potemkin-Premiere vor sechzig Jahren. Berlin: Freunde der deutschen Kinemathek, 1985.

Akszenov, Ivan A.: Polifonija „Pronenoszca Potemkina”. Iszkusztvo kino (1940) no. 12. pp. 19–23.

Ferro, Marc: Les paradoxes de Potemkin. Cahiers du monde russe et soviétique 30 (1989) nos. 3–4. pp. 293–296.

Ginzburg, S. S.: Artistic Imagery in the Film The Battleship Potemkin. In: The History of Film. Moscow: 1960.

Jurenyev, Rosztiszlav Nyikolajevics: „Bronenoszec Potemkin” Szergeja Eisensteina. Moszkva: Nauka, 1965.

Kleberg, Lars: Ejenštein’s Potemkin and Tret’yakov’s Ryci, Kitaj! Scando-Slavica (1977) no. 23. pp. 29–37.

Klejman, Naum I.–Levina, K. B.: Bonenoszec Potyemkin – Sedevri Szovjetszkogo Kino. Moszkva: Iszkussztvo, 1969.

Klejman, Naum: Tolko piatnadszaty kadrov. Iszkussztvo Kino (1976) no. 3. pp. 81–95.

Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire: Octobre. Écriture et idéologie. Paris: 1976.

Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire: The Function of Metaphor in Eisenstein’s October. Film Criticism (Winter-Spring 1978)

Simsolo, Noel: Octobre. Image et son (1972) no. 259. pp. 81–88.

Sperber, M: Eisenstein’s October. Jump Cut (1977) no. 14. pp. 15–33.

Tretyakov, S.: Oktyabr minusz Bronenoszec Potyemkin v diszkusszionom porjadke. Iszkussztvo Kino (1987) no. 11. pp. 102–106.

Turbin, Vlagyimir: Klio munkához lát. (ford.: Köves Erzsébet) In: Élmények és gondolatok. Szovjet esszék. Budapest: Európa, 1967. pp. 336–347.

 

Régi és új

 

Aumont, Jacques: Une rêve soviétique. Cahiers du cinéma (1976) no. 271. pp. 26–44.

Bonitzer, Pascal: Les machines e(x)tatiques: Macroscopie et signification. Cahiers du cinéma (1976) no. 271. pp. 22–25.

Kepley, Vance Jr.: The Evolution of Eisenstein’s Old and New. Cinema Journal 14 (1974) no. 1. pp. 34–50.

Narboni, Jean: La ligne générale. Le hors-cadre décide de tout. Cahiers du cinéma (1976) no. 271. pp. 13–21.

Segal, Abraham: La ligne générale. Image et son (1972) no. 266. pp. 106–117.

Vinicsenko, E.: Sztaroje i novoje. Iszkussztvo Kino (1989) no. 7. pp. 100–102.

 

Jégmezők lovagja

 

Balter, Leon: Alexander Nevsky. Film Culture (1983) nos. 70–71. pp. 43–87.

Baudry, Pierre: Notes sur Alexandre Nevski. Cahiers du cinéma (1971) nos. 226–227. pp. 39–41.

Gallez, Douglas W.: The Prokofiev-Eisenstein Collaboration. Nevsky and Ivan Revisited. Cinema Journal 17 (1978) no. 2. pp. 13–35. Magyarul cf. id.: Prokofjev és Eisenstein közös művészi alkotásai. A Jégmezők lovagja és a Rettegett Iván újraelemzése. (ford.: Harmati Enikő) Metropolis 2 (1998) no. 3. pp. 114–132.

Jurenyev, Rosztiszlav: Csuvsztvo Rodinü. Iszkussztvo Kino (1973) no. 11. pp. 56–78.

Levaco, Ronald: The Eisenstein–Prokoviev Correspondence. Cinema Journal 13 (1973) no. 1. pp. 1–16.

Merrit, Russell: Recharging Alexandr Nevsky. Tracking the Eisenstein–Prokofjev War Horse. Film Quarterly 48 (1995) no. 2. pp. 34–47.

Nikolskaia, V: The Composition of the Film Alexander Nevski. In: The Problems of the History of Cinema. Moszkva: 1957.

Roberts, Philip D.: Prokofiev’s Score and Cantata for Eisenstein’s Alexander Nevsky. Semiotica 21 (1977) nos. 1–2. pp. 151–166.

Rotschild, T.: Führer in historischer Verkleidung. Film und Fernsehen 20 (1992) no. 5. pp. 62–63.

Turner, George: Alexander Nevsky Comes Back in Style. American Cinematographer 68 (1987) no. 11. pp. 90–92., 94., 96.

Weber, A.: Montage dramatique ou épique. CinémAction (1982) no. 23. pp. 66–73.

 

Rettegett Iván I–II.

 

Alsina Thevenet, H.: The labyrinths of Sergei M. Eisenstein. Cinemateca Review 22 (December 1980) pp. 26–32.

Aristarco, Guido: Ivan, una tragedia atea dello storico S. M. Eisenstein I. Cinema nuovo 22 (1973) no. 223. pp. 192–199.

Aristarco, Guido: Ivan, una tragedia atea dello storico S. M. Eisenstein II. Cinema nuovo 22 (1973) no. 224. pp. 269–278.

Christensen, Peter G.: Eisenstein’s Ivan the Terrible and Shakespeare’s Historical Plays. Slavic and East European Arts 6 (1990) no. 2. pp. 124–138.

Hitzer, Friedrich: Über das Spätwerk S. M. Eisensteins Ivan der Schreckliche II. I. Film (1965) no. 9.

Hitzer, Friedrich: Über das Spätwerk S. M. Eisensteins Ivan der Schreckliche II. II. Film (1965) no. 10.

Kennicott, P.: Sergei, Sergei, and Ivan. Prokofiev, Eisenstein and the Bolshoi-Ballet. Dancemagazine 64 (1990) no. 10. pp. 68–69.

Kinder, Marsha: The Image of Patriarchal Power in Young Mr. Lincoln and Ivan the Terrible, Part I. Film Quarterly 39 (1985) no. 2. pp. 29–49.

Levin, E.–Cukerman, V.: Isztoricseszkaja tragedija kak zsanr: kak sudba. Iszkussztvo Kino (1991) no. 9. pp. 83–102.

Leyda, Jay: Two-Thirds of a Trilogy. Film Quarterly 12 (1959) no. 3. pp. 16–22.

Oudart, Jean-Pierre: Sur „Ivan le terrible”. Cahiers du cinéma (1970) no. 218. pp. 15–22.

Palmer, C.: Prokofiev, Eisenstein, and Ivan. The Musical Times 132 (1991) no. 1778. pp. 179–181.

Szilágyi Ákos: Iván árnyékban. Filmvilág 41 (1998) no. 1. pp. 4–13.

Téllez, J. L.: Ivan Grozni. El abismo y la máscara. Contracampo (1981) no. 29. pp. 36–58.

Thompson, Kristin: Ivan the Terrible and Stalinist Russia. A Reexamination. Cinema Journal 17 (1977) no. 1. pp. 30–43.

Thompson, Kristin: Eisenstein’s Ivan the Terrible. A Neoformalist Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1981.

 

 

Filmtervek, el nem készült és bizonytalan attibúciójú filmek

 

Amengual, Bernard: Comment Eisenstein pensait filmer Le capital. Cinéma (1975) no. 195. pp. 34–42.

Bíró Yvette: Eizenstein Tőke-tervezete és az intellektuális film. Filmtudományi Szemle (1976) no. 1. pp. 85–94.

Bixby, Barbara Evans: The Weave of the Serape Sergei Eisenstein’s Que viva Mexico As a Multitext. Disszertáció: University of Florida, 1979.

Cluny, C. M.: A propos de Que viva Mexico. Cinéma (1980) no. 254. pp. 41–55.

Cohen, Keith: Eisenstein’s Subversive Adaptation. In: Peary, Gerald–Schatzkin, Roger (eds.): The Classic American Novel and the Movies. New York: 1977.

Fáber András: Eizenstein és nemlétező filmje a világ első filmfesztiválján. Filmvilág 32 (1989) no. 1. pp. 54–57.

Grizzard, M.: Mexico According to Eisenstein. New Mexican History 68 (1993) no. 1. pp. 130–132.

Guérif, F.: Que viva Mexico d’Eisenstein. Lumière du cinéma (1977) no. 4. pp. 60–65.

Jacobs, L.: An American Tragedy. A Comparison of Film and Literature Censorship. Quarterly Review of Film Studies 15 (1995) no. 4. pp. 87–98.

Jumaseva, Olga: „Da zdravsztvujet Mekszika!” Szergej Eisensteina. Novije fakti i kommentari. Iszkussztvo Kino (1993) no. 2. pp. 61–72.

Jurenyev, Rosztiszlav: Vozdrozsdenyije sedevra. Iszkussztvo Kino (1980) no. 2. pp. 110–120.

Karetnikova, Inga–Steinmetz, Leon (eds.): Mexico According to Eisenstein. Albuquerque: UNMP, 1991.

Klejman, Naum: Nacnem sz Puskina. Iszkussztvo Kino (1987) no. 2. pp. 65–74.

Kliman, B.: ‘An American Tragedy’. Novel, Scenario and Films. Literature/Film Quarterly 5 (1977) no. 3. pp. 258–268.

Kovalov, Oleg: Szimvoli vremenyi. Iszkussztvo Kino (1988) no. 1. pp. 81–92.

Lardeau, Y.: Sur Que viva Mexico. Cahiers du cinéma (1980) no. 307. pp. 11–14.

Lesser, J.: Tisse’s unfinished treasure: Que viva Mexico. American Cinematographer 72 (1991) no. 7. pp. 34–40.

Levin, E.: ...na szud obscsesztvennoszti... Iszkussztvo kino (1988) no. 8. pp. 76–90.

Leyda, Jay: Eisenstein’s Mexican Tragedy. Sight & Sound 27 (Autumn 1958) pp. 305–308., 329.

Leyda, Jay: Production Notes to Bezhin Meadow. Sight & Sound 29 (1959) no. 2.

Marshall, Herbert: A Note on Eisenstein’s Shot Montage of a Monologue from Pushkin’s Boris Godunov. Quarterly Review of Film Studies 3 (1978) no. 2. pp. 137–168.

Michelson, Anette: Reading Eisenstein, Reading Capital. October (1976) no. 2. pp. 27–38.

Novák Zoltán: Adalékok Ejzenstejn Bezsin rétje c. filmjének keletkezéséhez és sorsához. Magyar Filozófiai Szemle 23 (1972) nos. 1–2. pp. 50–72.

Plazewski, Jerzy: Egy klasszikus film feltámadása. A Que viva Mexico rekonstrukciója. (ford.: Hollós Adrienne) Filmkultúra 15 (1979) no. 3. pp. 88–94.

Privato, V: Film dolzsen büt. Iszkussztvo Kino (1973) no. 6. pp. 118–119.

Ray, A–Plazewski, J: Mort et transfiguration d’un chef d’oeuvre: Que viva Mexico! Ecran (1979) no. 76. pp. 25–36.

Richardson, William: Eisenstein at California. The ‘Sutter’s Gold’ Episode. California History (1980) no. 111.

Schlappner, Martin: Eisenstein und Tisse. 1929 ist der Scweitzer Film „Frauennot – Frauenglück mit der Beteiligung Eisensteins entstanden. Zoom 46 (1994) no. 8. pp. 10–11.

Seton, Marie: Eisenstein’s Images and Mexican Art. Sight & Sound (September 1953)

Vega Alfaro, Eduardo del la: Eisenstein in Mexiko. Ein Besuch in Tetlapayac. Film und Fernsehen 21 (1993) nos. 6–1. pp. 18–27.

 

 

Színházi munkák

 

Eisenschnitz, Bernard: Le Proletkult, Eisenstein. Cahiers du cinéma (1970) nos. 220–221. pp. 39–44.

Geréb Anna: Eizenstein operája. Színház 24 (1991) no. 8. pp. 1–3.

Gordon, Mel: Eisenstesin’s Later Work at the Proletkult. Drama Review 22 (1978) no. 3. pp. 107–112.

Hamon, Christine: Le montage dans le premières réalisations d’Eisenstein au théâtre. In: Billeter, E. et. al.: Collage et montage au théâtre et les autres arts. Lausanne: L’age d’homme, 1978. pp. 145–160.

Hielscher, Karla: S. M. Eisensteins Theaterarbeit beim Moskauer Proletkult. Asthetik und Kommunkation (1973) no. 13. pp. 64–75.

Hutzler, Ralf: Vom Mexikaner zu Gasmasken. Sergei Eisensteins Theaterarbeit 1920 bis 1924. In: Hoffmann, Hilbart–Schobert, Walter (eds.): Sergei Eisenstein im Kontext der russischen Avantgarde 1920–1925. Frankfurt a. M.: Deutsches Filmmuseum, 1992. pp. 8–56. Magyarul cf. id.: A mexikóitól a Gázálarcokig. Szergej Eisenstein színházi munkássága 1920-tól 1924-ig. (ford.: Gáspár Ildikó) Metropolis 2 (1998) no. 3. pp. 12–44.

Kolchevska, Natasha: From Model to Real Object: Four Productions by Mejerxol’d and Eisenstein. Proceedings of the Kentucky Foreign Language Conference. Slavic Section 3 (1985) no. 1. pp. 75–82.

Law, Alma–Gordon, Mel: Meyerhold, Eisenstein, and Biomechanics. Actor Training in Revolutionary Russia. Jefferson: McFarland, 1996.

Mejerhold, V.: Teatralnoje likvidatorsztvo. Iszkussztvo Kino (1987) no. 11. pp. 37–44.

Millington, B: Wagner and Eisenstein. Opera 41 (1990) no. 3. pp. 284–285.

 

 

Rajzok

 

Drawings Eisenstein. London: Victoria and Albert Museum, 1963.

Eizenstein kiadatlan mexikói rajzai. Filmkultúra 14 (1978) no. 6. p. 110.

Eisenstein: suite de dessins: Musée des beaux-arts, Palais Saint-Pierre, Lyon, 1978. Lyon : Le Musée, 1978.

Bikácsy Gergely: Fallosz és arany ősz. Eizenstein rajzai elé. Filmvilág 34 (1991) no. 6. pp. 25–27.

Blanchard, A-M: Les dessins mexicains d’Eisenstein. Image & son (1978) no. 326. pp. 33–42.

Geréb Anna: Eizenstein rajzairól. Új Művészet 2 (1991) no. 11. pp. 21–23.

Jassenjawski, Igor: Von Eisenstein bis Tarkowsky. Die Malerei der Filmregisseure in der UdSSR. München: Prestel-Verlag, 1990. pp. 47–62.

Klejman, Naum–Krempel, Ulrich (eds.): Beispiel Eisenstein: Zeichnung, Theater, Film: Stcadtische Kunsthalle Dcusseldorf, 3.9.–2.10.1983. Düsseldorf: Die Kunsthalle, 1983.

Kusnyirov, Mark: Mozgó pillanatképek – ceruzavonásokkal. (ford.: Geréb Anna) Ezredvég (1991) no. 3. pp. 43–49.

Veress József: Eizenstein, a rajzművész. Alföld 24 (1973) no. 4. pp. 69–72.

 

 

Eisenstein elméleti munkássága

 

Amengual, Barthélémy: Eisenstein et les hiéroglyphes. Ecran (1973) no. 16. pp. 20–26.

Amengual, Barthélémy: Un disciple inattendu d’Eisenstein: Antonin Artaud. Ecran (1973) no. 18. pp. 45–53.

Amengual, Barthélémy: Le affinitá semiotiche di Ejzenstejn e Brecht. Cinema nuovo 26 (1977) no. 249. pp. 352–367.

Amengual, Barthélemy: Sur deux neveux d’Eisenstein. Études Littéraires 20 (1987) no. 3. pp. 123–136.

Amengual, Bernard: Propos sur et autour de S. M. Eisenstein. Cinéma (1974) no. 185. pp. 78–95.

Amengual, Bernard: Eisenstein et le Sacré. Cinéma (1976) no. 214. pp. 44–60.

Amengual, Bernard: Vertov et Eisenstein: deux conceptions du cinéma politique. Jeune cinéma (1976) no. 93. pp. 10–19.

Aristarco, Guido: La conception de la tragédie et del l’histoire chez Eisenstein. Cahiers de la cinémathèque (1975) no. 17. pp. 106–117.

Aumont, Jacques: Eisenstein avec Freud. Notes sur le Mal voltairien. Cahiers du cinéma (1971) nos. 226–227. pp. 68–74.

Bíró Yvette: Eizenstein = kollízió (ford.: dr. Tokaji András.). In: Bíró Yvette: A rendetlenség rendje. Budapest: Filum, 1997. pp. 140–151.

Barthes, Roland: Le troisième sens. Notes de recherche sur quelques photogrammes de S. M. Eisenstein. Cahiers du cinéma (1970) no. 222. pp. 12–19. Magyarul cf. id.: A harmadik értelem. Kutatási jegyzetek Eizenstein néhány fotogramjáról. (ford.: Kálmán László) Filmspirál 3 (1997) no. 2. pp. 1–15.

Barthes, Roland: Diderot, Brecht, Eisenstein. Revue d’esthétique 26 (1973) nos. 2–4. pp. 185–191. Magyarul cf. id.: Diderot, Brecht, Eisenstein. (ford.: Morvai Zsuzsa) Metropolis 2 (1998) no. 3. pp.

Bilodeau, Daniel: La synchronisation interne dans le cinéma de S. M. Eisenstein. Études Littéraires 20 (1987) no. 3. pp. 61–74.

Bordwell, David: Eisenstein’s Epistemological Shift. Screen 15 (1974) no. 4. pp. 29–46.

Bulgakowa, Oksana (ed.): Herausforderung Eisenstein. Berlin: Akademie der Künste der Deutschen Demokratischen Republik, 1989.

Bulgakowa, Oksana: Eisenstein und die deutschen Psychologen. Beiträge zur Film- und Fernsehwissenschaft 29 (1988) no. 32. pp. 16–44.

Bulgakowa, Oksana: Sergei Eisenstein – drei Utopien. Architekturentwürfe zur Filmtheorie. Berlin: PotemkinPress, 1996.

Bystrzycka, Maria: Eisenstein as Precursor of Semantics in Film Art. In: Greimas, A. J. et. al. (eds.): Sign, Language, Culture. The Hague–Paris: Mouton, 1970. pp. 469–484. Magyarul cf. id.: Eizenstein mint a szemantika előfutára a filmművészetben. (ford.: Antal László) In: Horányi Özséb (szerk.): Montázs. Budapest: TKK, 1977. pp. 189–208.

Carasco, Raymonde: Hors-Cadre Eisenstein. Paris: 1979.

Civjan, J. G.: K isztoriji idei intellektualnogo kino. In: Kozlov: Iz tvorcseszkogo naszledija Sz. M. Eisensteina. pp. 107–111.

Comolli, Jean-Louis: Le réalisateur à vingt têtes. I. Cahiers du cinéma (1971) nos. 226–227. pp. 111–114.

Comolli, Jean-Louis: Le réalisateur à vingt têtes. II. Cahiers du cinéma (1971) no. 228. pp. 46–49.

Crofts Stephen: Eisenstein and Ideology. Framework (Spring 1978)

Del Ministro, M.: Dialettica del vecchio e nuovo poetica di Eisenstein. Cinema nuovo 22 (1973) no. 221. pp. 34–41.

Dreyer-Sfard, Regina: Montaz w tworezosci Eisenstein. Varsó, 1964.

Eagle, Herbert: Eisenstein As a Semiotician of the Cinema. In: Bailey, R. W.–Matejka, L.–Steiner, P. (eds.): The Sign. Semotics Around the World. Ann Arbor: Michigan Slavic Publications, 1978. pp. 173–193.

Elrod, Norman: Szergej Eizenstein és a pszichoanalízis. (ford.: Szaitz Mariann) Thalassa 6 (1995) nos. 1–2. pp. 69–82.

Gonzalez, Marlina Feleo: The Formation of a Theory on Screenplay Imaging through the Adaptation of Eisenstein’s Principles of Montage. Disszertáció, 1984.

Goodwin, James: Eizenstein. Ideology and Intellectual Cinema. Quarterly Review of Film Studies 3 (1978) no. 2. pp. 169–192.

Goodwin, James: The Object(ive)s of Cinema: Vertov (Factography) and Eisenstein (Ideography). Praxis (1978) no. 4. pp. 223–230.

Gordon, Mel–Law, Alma H.: Eisenstein’s Early Work in Expressive Behavior. The Montage of Movement. Millenium (1979) no. 3. pp. 25–29.

Grasso, Aldo: Il Sistema Eisenstein. Bianco e nero 34 (1973) nos. 1–2. pp. 5–59.

Harrah, D.: Aesthetics of the Film. The Pudovkin–Arnheim–Eisenstein Theory. Journal of Aesthetics and Art Criticism (December 1954)

Hebraud, R: „Retour á” („Reprise de”) Eisenstein. Ça 1 (1974) no. 4. pp. 61–79.

Helman, A: Nauka i ekstaza. Refleksje krytyczne. Kino 10 (1975) no. 9. pp. 34–35.

Henderson, Brian: Classical Film Theory: Eisenstein, Bazin, Godard, and Metz. Disszertáció, 1975.

Henderson, Brian: Two Types of Film Theory. In: Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods. I. Berkeley: University of California Press, 1976. pp. 388–400.

Hermann István: A filmelmélet építőművésze. Filmkultúra 4 (1968) no. 1. pp. 76–81.

Ignatovszkij, V: Montazs na atrakcioni. Klaszicseszki i szvremeni formi. Kinoizkusztvo 29 (1974) no. 11. pp. 67–78.

Ivanov, Viatcheslav: Eisenstein et la linguistique structurale moderne. (trans. Robel, André) Cahiers du cinéma (1970) nos. 220–221. pp. 47–50. Magyarul cf. id.: Eizenstein és a modern strukturális nyelvészet. (ford.: Berényi Gábor) In: Kenedi János (szerk.): A film és a többi művészet. Budapest: Gondolat, 1977. pp. 232–246.

Kipping, Herwig: Poesie und Film. Versuch über das Poetische anhand ausgewählter Beispiele von S. Eisenstein und G. Body. Diplomamunka, Potsdam–Babelsberg, Hochschule für Film und Fernsehen, 1982.

Klejman, Naum: Der Aufbrüllende Löwe. Zur Enstehung, Bedeutung, und Funktion eine Montage-Metapher. Montage 2 (1993) no. 2. pp. 5–34.

Kolchevska, Natasha: The Faktoviki at the Movies: Novij Lef’s Critique of Ejenštein and Vertov. Russian Language Journal (1987) nos. 138–139. pp. 139–151.

Kozlov, Leonyid: Eizenstein és a filmművészet szintetikus jellege. (ford.: Sándor István) In: Vincze Lajos (szerk.): A megragadott idő. Szovjet filmtanulmányok. Budapest: Magvető, 1973. pp. 290–323.

Kuiper, John: Stage Antecedents of the Film Theory of S. M. Eisenstein. Educational Theatre Journal (December 1961)

Le Bot, Marc: Eisenstein, théoricien d’art moderne. Contre-champ (1963) no. 5. pp. 53–64.

Levin, E. S. (ed.): Teorija i praktika prepodavanija kinorezsisszurü. Iz pedagogicseszkogo naszledija Szergej Mihajlovics Eisensteina. Ucsebnoje poszobije. Moszkva: VGIK, 1988.

Levin, E.: Sz. Eisenstein i problemi sztrukturalnovo analiza. Voproszü literaturi 13 (1969) no. 2. pp. 135–143. Magyarul cf. id.: Eizenstein és a strukturális analízis problémái. (ford.: Kócsag Piroska) In: Vincze Lajos (szerk.): A megragadott idő. Szovjet filmtanulmányok. Budapest: Magvető, 1973. pp. 275–289., illetve: Szergej Eizenstein és a strukturalista elemzés problémái. In: Kovács Márta (szerk.): Szovjet filmesztétikai tanulmányok. Budapest: MFI, 1971. pp. 339–361.

Lipkov, Alekszandr: Problemü hudozsnyesztvennogo vozdejsztvija: princip attrakciona. Moszkva: Nauka, 1990.

Milev, N.: Vertov, Ajzenstajn i szvemennoszta. Kinoizkusztvo 31 (1976) no. 3. pp. 46–51.

Milev, N.: Vzgledite na Ajzenstajn za dramaticseszkata priroda na kinoizkusztvoto. Kinoizkusztvo 33 (1978) no. 5. pp. 17–23.

Montagu, Ivor: A dinamikus keret. Filmkultúra (1960) no. 1. pp. 11–19.

Montani, Pietro: Le seuil infranhissable de la répresentation: Du rapport peinture-cinéma chez Eisenstein. In: Bellour, Raymond (ed.): Cinéma et peinture. Approches. Paris: Presses Universitaires de France, 1990. pp. 67–81.

Newcomb, James: Eisenstein’s Aesthetics. Journal of Aesthetics and Art Criticism 32 (1974) no. 4. pp. 471–477.

Nguyen, Than: Sergej Eisenstein und Andrej Tarkowski. Bildästhetik und Bildsprache. Disszertáció: Potsdam–Babelsberg, Hochschule für Film und Fernsehen, 1995.

Novák Zoltán: A filmteoretikus Eizenstein. Budapest: Múzsák, 1989. (kiadatlan)

Paffenholz, Alfred (ed.): Kunsttheoretische Nachforschungen über Max Raphael, Sergej Eisenstein, Viktor Schklowskij, Raoul Hausmann. Hamburg: Junius, 1988.

Palmer, R. Barton: Eisensteinian Montage and Joyce’s Ulysses. The Analogy Reconsidered. Mosaic 18 (1985) no. 3. pp. 73–85. Mgyarul cf. id.: Az eisensteini montázs és James Joyce Ulyssese. Az újragondolt analógia. (ford.: Winkler Nóra) Metropolis 2 (1998) no. 3. pp. 102–111.

Perlmutter, Karl: Le Gai Savoir. Godard and Eisenstein: Notions of Intellectual Cinema. Jump Cut (1975) no. 7. pp. 17–19.

Pirog, Gerald: Iconicity and Narrative: The Vertov–Eisenstein Controversy. Semiotica 39 (1982) nos. 3–4. pp. 297–313. Magyarul cf. id.: Ikonocitás és narráció. A Vertov–Eisenstein-vita (ford.: Kaposi Ildikó) Metropolis 2 (1998) no. 3. pp. 90–100.

Pleynet, M.: The ‘Left’ Front of Art. Eisenstein and the Old ‘Young’ Hegelians. Screen 13 (1972) no. 1. pp. 101–119.

Podoroga, Valerij: Sz. Eisenstein: vtoro-ekran. Iszkussztvo Kino (1993) no. 10. pp. 45–58.

Polan, Dana B.: Eisenstein as Theorist. Cinema Journal 17 (1977) no. 1. pp. 14–29.

Ropars, Marie-Claire: Relire Eisenstein: le montage en expansion et la pensée dehors. Filmcritica 41 (1990) no. 410. pp. 585–598. Magyarul cf. eud.: A montázs térhódítása és a kívülvaló gondolata. Eisenstein újraolvasásához. (ford.: Bárdos Miklós) Metropolis 2 (1998) no. 3. pp. 133–141.

Rosetti, R.: Prelogismo e discorso interno in S. M. Ejzenstejn. Su Disney. Filmcritica 37 (1986) nos. 369–370. pp. 515–535.

Rother, H.-J.: Die Tendenz, den Kopf zu heben. Filmwissenschaftliche Beitrage 18 (1977) no. 2. pp. 22–70.

Sánchez-biosca, Vicente: Montage and Spectator: Eisenstein and the Avantgarde. Semiotica 81 (1990) nos. 3–4. pp. 277–289.

Salvaggio, Jerry Lee: Between Formalism and Semiotics. Eizenstein’s Film Language. Dispositio 4 (1979) nos. 11–12. pp. 189–197.

Scheunemann, D.: The Art of Montage in Theater and Film. Observations on Eisenstein and Brecht. Essays on Poetics 15 (1990) no. 2. pp. 1–29.

Schmige, Hartmann: Eisenstein, Bazin, Kracauer. Zur Theorie der Filmmontage. Hamburg: Medienladen.

Schreurs, Marc: Montage As a Constructing Principle in Cinematic and Narrative Art: Eisenstein and Babel. Russian Literature 19 (1986) no. 2. pp. 193–254.

Seleznyeva, T: Teoreticseszkoje naszledije Eisensteina. Iszkussztvo Kino (1975) no. 10. pp. 110–123.

Siegler, R.: Masquage, an Extrapolation of Eisenstein’s Theory of Montage-as-Conflict to the Multi-image Film. Film Quarterly (Spring 1968)

Sorensen, J.: Lef, Eisenstein and the politics of form. Film Criticism 19 (1994) no. 2. pp. 55–74.

Szegal, D. M.: Problema pszihologicseszkogo szubsztrata znaka i nekatorüje teoreticseszkoje vozrennija Sz. M. Eisensteina. In: Letnaja skola po vtoricsnim modeliruscsim szisztemam. Tartu, 1968. Magyarul cf. id.: Jegyzetek Eizenstein néhány elméleti tételéhez. (ford.: Kovács Zoltán) In: Hoppál Mihály–Szekfű András (szerk.): A mozgókép szemiotikája. Budapest: Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1974. pp. 43–47.

Taylor, G. T.: The cognitive instrument in the service of revolutionary change. Sergei Eisenstein, Anette Michelson, and the avant-garde scholarly aspration. Cinema Journal 31 (1992) no. 4. pp. 42–59.

Tiessen, Paul: Eisenstein, Joyce, and the Gender Politics of Literary Modernism. Kinema (Spring 1993)

Tyereskovics, V. M.: Eisenstein i Sztanyiszlavszkij. Iszkussztvo Kino (1978) no. 12. pp. 96–105.

Tyereskovics, V. M.: Evolucija vzglijadov Szergej Mihajlovics Eisensteina na iszkussztvo aktera. Ot tipazsa k akteru. Ucsebnoje poszobije. Moszkva: VGIK, 1988.

Tyereskovics, V. M.: Metodika szergej Mihajlovics Eisensteina v rabotye sz akterom. Ucsebnoje poszobije. Moszkva: VGIK, 1990.

Van Wert, William F.: Eisenstein and Kabuki. Criticism 20 (1978) no. 4. pp. 403–420.

Warren, Paul: Imitation et récupération d’Eisenstein. Études Littéraires 20 (1987) no. 3. pp. 27–49.

Werner, Gösta: James Joyce and Sergei Eisenstein. (trans. Gunnemark, Erik) James Joyce Quarterly 27 (1990) no. 3. pp. 491–507.

White, H–Crofts, S: Montage in the Theatre. Montage and Theatre – A Response. Australian Journal of Screen Theory (1980) no. 7. pp. 34–67.

Zsolkovszkij, Alekszandr K.: Porozsdajuscsaja poetika v rabotah Sz. M. Eisensteina. In: Greimas, A. J. et. al. (eds.): Sign, Culture, Language. The Hague–Paris, 1970. pp. 451–468.

 

 

Életrajzi írások

 

Sergej Michailowitsch Eisenstein. Zeittafel – Filmographie – Zwischentitel der Stummfilme – unvollendete Filme – Projekte – Verzeichnis der schriftlichen Arbeiten – Aufsätze. Wien: Österreichischen Filmmuseum, 1964.

Kritikai montázs. Filmkultúra 3 (1967) no. 5. pp. 117–121.

Akszenov, Ivan A.: Szergej Eisenstein. Portret hudozsnyika. Moszkva: Kinocentr, 1991.

Albéra, François: Notes sur l’esthétique d’Eisenstein. Bron: CERT, 1973.

Albéra, François: Eisenstein en Suisse. Premiers matériaux. Travelling (1976) no. 48. pp. 89–119.

Albéra, François: Eisenstein est-il stalinien? Dialectiques (1977) no. 20. pp. 26–39.

Albéra, François: S. M. Eisenstein et W. Reich, correspondances. Cahiers du cinéma (1978) no. 289. pp. 4–11.

Albéra, François: Eisenstein et la constructivisme russe. Lausanne: l’Age d’homme, 1990.

Amengual, Barthélémy: Que viva Eisenstein. Lausanne: l’Age d’homme, 1980.

Amengual, Bernard: S. M. Eisenstein. Lyon: Serdoc, 1962.

Aumont, Jacques: Montage Eisenstein. Paris: Éditions Albatros, 1979.

Bacsó Béla: A képszerű arányok mestere. Jegyzetek Szergej Mihajlovics Ejzenstejnről. Kritika (1978) no. 4. p. 11.

Balázs Béla: Levelek Sz.M. Eizensteinnek, az 1929/30-as év fordulóján. (ford.: Lőrincz Anita) Filmvilág 27 (1984) no. 9. p. 5.

Barna, Yon: Serghei Eisenstein. Bloomington: Indiana UP, 1973.

Berkes Ildikó: A szovjet némafilm hatása a magyar filmre. Szergej Ejzenstejn és Jancsó Miklós. Filmtudományi Szemle (1977) no. 3. pp. 37–44.

Bernardi, S.: Joyce ed Ejzenstejn: simbolo, cosa figura. Filmcritica 39 (1988) no. 384. pp. 187–207.

Bordwell, David: Narrative and Scenography in the Later Eisenstein. Millenium Film Journal (1983) no. 13. pp. 62–80.

Bordwell, David: The Cinema of Eisenstein. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1993.

Bulgakowa, Oksana: Sergej Eisenstein. Eine Biographie. Berlin: PotemkinPress, 1997.

Christie, Ian–Elliott, David (eds.): Eisenstein at Ninety. Oxford: Museum of Modern Art, 1988.

Christie, Ian–Taylor, Richard (eds.): Eisenstein Rediscovered. London–New York: Routledge, 1993.

De Santi, Pier-Marco (ed.): Eisenstein su Eisenstein: Pistoia, Chiostro di San Francesco, 26 maggio–30 giugno 1980. Pistoia: Amministrazione comunale, Assessorato agli istituti culturali, 1980.

Didi-Hubermann, Georges: Bataille avec Eisenstein. Forme – matière – montage. Cinémathèque (1994) no. 6. pp. 15–38.

Elbert, Luis: Eisenstein–Pudovkin. Montevideo: Cinemateca Uruguaya, 1985.

Fernandez, Dominique: Eisenstein. Paris: Grasset, 1975.

Geréb Anna: EImonZENtázsSTEIN. I. Filmkultúra 31 (1995) no. 4. pp. 9–6.

Geréb Anna: EImonZENtázsSTEIN. II. Filmkultúra 31 (1995) no. 5. pp. 12–8.

Geréb Anna: Eizenstein, a szófogadatlan. Magyar Hírlap (1998) p. 14.

Goodwin, James: Eisenstein, Cinema, and History. Urbana: University of Illinois Press, 1993.

Grant, B. K.: Whitman and Eisenstein. Literature/Film Quarterly 4 (1976) no. 3. pp. 264–270.

Grasso, Aldo: Ejzenstejn. Firenze: La nuova Italia, 1974.

Grossi, Edoardo G.: Eisenstein e il progretto di Regissura. Studi urbinati (1984) no. 57. pp. 219–251.

Gutierrez Alea, Tomas: Dialectica del espectador. Habana: UEAC, 1982.

Harcourt, Peter: 6 European Directors. Essays on the Meaning of Film Style. Baltimore: 1974.

Henderson, Elisabeth: Majakovsky and Eisenstein Celebrate the Tenth Anniversary. Slavic and East European Journal (1978) no. 22. pp. 153–162.

Herlinghaus, Hermann–Baumert, Heinz–Georgi, Renate (eds.): Sergei Eisenstein – Künstler der Revolution. Berlin: Henschelverlag, 1960.

Herlinghaus, Hermann: Im Streit um die Kunst. Film und Fernsehen 1 (1973) no. 1. pp. 32–36.

Hoffmann, Hilbart–Schobert, Walter (eds.): Sergej Eisenstein im Kontext der russischen Avantgarde 1920– 1925. Frankfurt a. M.: Deutsches Filmmuseum, 1992.

Houdek, Jiri: Sergej Ejzenstejn. Praha: Horizont, 1988.

Iurenev, Rostislav Nikolaevich: Pour célébrer le 75ème anniversaire de la naissance de Sergéi Mikhailovitch Eisenstein, 1898–1948. Montréal: La Cinémathèque québécoise – Musée du cinéma, 1973.

Jurenyev, Rosztiszlav Nyikolajevics: Szergej Eisenstein: zamiszli, filmi, metod. I. Moszkva: Iszkussztvo, 1985.

Jurenyev, Rosztiszlav Nyikolajevics: Szergej Eisenstein: zamiszli, filmi, metod. II. 1930–1945. Moszkva: Iszkussztvo, 1988.

Kepley, Vance Jr.: Eisenstein as Pedagogue. Quarterly Review of Film & Video 14 (1993) no. 4. pp. 1–16.

Kleberg, Lars–Lövgren, Hakan: Eisenstein Revisited. A Collection of Essays. Stockholm: Almqvist and Wiksell, 1987.

Konlechner, Peter–Kubelka, Peter (eds.): Sergej Michailowitsch Eisenstein. Eine Übersicht. (trans. Kraft, Herwig) Wien: Österreichisches Filmmuseum, 1964.

Kozlov, Leonyid: Eisenstein i Dovzsenko. Voproszü kinoisszkusztvo (1966) no. 9. pp. 308–312.

Kozlov, Leonyid: Eizenstein és a szerzői film kérdése. (ford. Bálint Judit) Filmkultúra 10 (1974) no. 6. pp. 77–82.

Kozlov, Leonyid: Escse idub niszprovergatel’. Iszkussztvo kino (1975) no. 7. pp. 152–164.

Kuiper, John Bennett: An Analysis of Four Silent Films of Sergei M. Eisenstein. Disszertáció, 1960.

Kuleshov, Lev: Reminiscences on Eisenstein. Film Journal 1 (1967) nos. 3–4. pp. 28–32.

Kusnyirovics, Mark: Eizenstein titkos vonzalmai. Filmvilág 34 (1991) no. 6. pp. 28–35.

Lary, N. M.: Eisenstein’s (Anti-)Theatrical Art: From Kino-Fist to Kino-Tragedy. Slavic and East European Arts 6 (1990) no. 2. pp. 88–123.

Lawder, Standish Dyer: Eisenstein and Constructivism. In: Sitney, P. Adams (ed.): The Essenstial Cinema. I. New York: New York University Press, 1975.

Levine, Norma: The Influence of the Kabuki Theater on the Films of Eisenstein. Modern Drama (May 1969)

Leyda, Jay–Voynow, Zina: Eisenstein at Work. New York: Pantheon Books, 1982.

Liebman, S: Why Kluge. Eisenstein As a Subject and the Film Practice of Kluge As a Species of Cinema. October (1988) no. 46. pp. 5–22.

Lovgren, Hakan: Eisenstein’s Labyrinth. Aspects of a Cinematic Synthesis of the Arts. Stockholm: Almqvist & Wiksell, 1996.

Macdonald, Dwight: Eisenstin, Pudovkin and Others. In: Jacobs, Lewis (ed.): The Emergence of Film Art. New York: 1969.

Makavejev, Dusan: Eisenstein: Rouge, or, noir. Positif (1975) no. 176. pp. 7–17.

Mechini, Piero–Salvadori, Roberto (eds.): Il cinema di S. M. Ejzenstejn. Rimini–Firenze: Guaraldi, 1975.

Mejlah, Mira: Izobrazitelnyaja sztilisztika pozdnyik filmov Eisensteina. Leningrad: Iszkussztvo, 1971.

Michelson, Annette: Reading Eisenstein Reading Ulysses: Montage and the Claims of Subjectivity. Art & Text (1989) no. 34. pp. 64–78.

Mitry, Jean: S. M. Eisenstein. Paris: Editions universitaires, 1956.

Molnár István: Eizenstein és Pudovkin korabeli magyar sajtóvisszhangjáról. Filmkultúra (1963) no. 18. pp. 99–108.

Montagu, Ivor: With Eisenstein in Hollywood. A Chapter of Autobiography. Berlin: Seven-Seas-Publishers, 1968.

Montani, Pietro: Sergej Ejzenštejn: Oltre il cinema. Venezia: Biennale, 1991.

Moussinac, Léon: Serge Eisenstein. Paris: Editions Seghers, 1964.

Nyikityin, Andrej Leonydovics: Moszkovszkij debjut Szergeja Eisensteina. Isszledovanyije i publikaciji. Moszkva: IGS, 1996.

Nyizsnij, V.: Na urokah rezsisszeri Eisensteina. Moszkva: Iszkussztvo, 1958. Magyarul cf. id.: Eizenstein rendezési óráin. (ford. Schiffer Pál) Budapest: MFIFA, 1963.

Perry, T.: Sergei Eisenstein: A Career in Pictures. Films & Filming 10 (1982) no. 1. pp. 24–31.

Rotha, Paul–Montagu, Ivor–Grierson, John: Eisenstein. London: Lund Humphries, 1948.

Rother, H.-J.–Bulgakowa, Oksana–Ignatowski, W.: Am 23. Januar vor 90 Jahren wurde S. Eisenstein geboren. Film und Fernsehen 16 (1988) no. 1. pp. 25–43.

Seesslen, Georg: Die anderen Möglichkeiten des Kinos. Zu Sergej Eisensteins 100. Geburtstag. EPD Film 14 (1997) no. 12. pp. 18–27.

Segal, Abraham (Charriere, Jacques ed.): S. M. Eisenstein. Tübingen: Verlag Ernst Wasmuth, 1973.

Seton, Marie: Sergei M. Eisenstein. A Biography. London: Brodley Head, 1952.

Sklovszkij, Viktor B.: Eisenstein. Moszkva: Iszkussztvo, 1973. Magyarul cf. id.: Eizenstein. (ford.: Soproni András) Moszkva–Budapest: Progressz–Gondolat, 1977.

Sudendorf, Werner: Sergej M. Eisenstein. Materialen zu Leben und Werk. München–Wien: Hanser, 1975.

Swallow, Norman: Eisenstein’s Western Experiment. Films & Filming 22 (1976) no. 11. pp. 16–19.

Swallow, Norman: Eisenstein. A Documentary Portrait. London: Allen and Unwin, 1976.

Taylor, Richard: Eisenstein and the English. Journal of European Studies 20 (1990) no. 79. pp. 241–263.

Tissze, Eduard: „Na tom mü sztojim”. Iszkussztvo kino (1979) no. 2. pp. 100–113.

Tsivan, Yuri: Early Russian Cinema and Its Public. Historical Film Journal 11 (1991) no. 2. pp. 105–120.

Vega Alfaro, Eduardo de la: Del muro a la pantalla. S. M. Eisenstein y el arte pictorico mexicano. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 1997.

Veress József: Eizenstein. Filmkultúra 10 (1974) no. 5. pp. 49–67.

Vlagyimirova, M. M.: Vszemirnaja literatura i reszisszerszkije uroki SZ. M. Eisensteina, Ucsebnoje poszobije. Moszkva: MGIK, 1990.

Weber, A.: Les deux derniers mousquetaires: Poudovkine et Eisenstein. CinémAction (1982) no. 23. pp. 28–45.

Weise, Eckhard: Sergej M. Eisenstein in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1975.

Wollen, Peter: Eisenstein. Cinema and the Avant-Garde. Art International (November 1968)

Zorkaja, Neja M.: S. M. Eisenstein. In: ead.: Portretü. Moszkva: Iszkussztvo, 1966. pp. 60–139.

E felsorolásba – terjedelmi okok miatt – csak az általunk legfontosabbnak tartott írások kerültek be. Kimaradtak az Eisensteinnel készült interjúk, a kisebb ismertetések és a korabeli írások.

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

A Metropolis megjelenését támogatja: NKA (Nemzeti Kulturális Alap), Petőfi Kulturális Ügynökség, ELTE Folyóiratfejlesztési Alap, olvasóink 1%-os felajánlásaikkal

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.