Kőháti Zsolt: Tovamozduló ember tovamozduló világban. A magyar némafilm 1896-1931 között.
Budapest, 1996, Magyar Filmintézet.
Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres (1931-38).
Filmspirál No 2, 3, 4, 5 (1996/1., 2., 3., 4. szám)
A magyar filmtörténetírás az 1920-as évek eleje, azaz az 1921-ben megjelent Lányi-Radó-Held-féle A 25 éves mozi kiadása óta elsősorban az információhiánnyal, az emlékek megfakulásával, a pontos adatok eltűnésével küszködik. Kezdetben nem is volt igény másra, mint a tovatűnő idő megragadására, a homályba vesző történetek megörökítésére. Filmvállalkozóvá lett színészek és iparosok elevenítették fel "történetük" – ma úgy mondjuk: a magyar film történetének – kezdeteit, s rendszerező igényük csupán a historikus pontossággal szemben merült fel. A filmről, valamint a körülötte létező jelenségekről (mozik, ipar, érdekképviselet, stb.) szóló szövegek tudományosabbá válásával azonban nem csökkent a magyar film kezdeti korszakait övező fehér foltok nagysága. A múló idő eltüntette a személyes emlékeket, a filmipari rablógazdálkodás és a világháború pedig magukat az értékelhető műveket semmisítette meg. Éppen ezért kerül furcsa helyzetbe még ma is az, aki a magyar némafilm történetének megírására vállalkozik: olyan folyamatokról és eredményekről kell számvetést készítenie, melyeket nemcsak hogy a korszak kutatóin és az esztétákon kívül alig ismer valaki, hanem meg kell küzdenie a teljes korszakot jellemző forráshiánnyal is. A történetíró ezért mindig (alap)kutató is egyben: munkája elvégzéséhez nem elegendő a már összeállított adattárak-hoz nyúlnia, hanem újra és újra végig kell járnia az apró mozaikkockák összerakosgatásának folyamatát. Éppen ezért egyetlen eddig megjelent filmtörténet sem értelmezhető úgy, mint a magyar film történetéről íródott, szabadon választott szempontrendszerű elemző tanulmány, mert egyetlen alkotó sem kerülhette meg kutatási eredményeinek részletes publikálását; a tudományos eredmények felmutatásán túl ez mindannyiuk vállalandó kötelessége volt.
Rendszeres magyar filmtörténeti kutatások az 1960-as évektől, főleg Nemeskürty István munkásságától datálhatók. A téma módszeres és alapos feltárására azonban csak az 1990-es években, a mozi centenáriumához közeledve lehetett sort keríteni, s a Magyar Mozgókép Alapítvány támogatásával lehetőség nyílt a Magyar Filmintézetben született eredmények publikálására.
Kőháti Zsolt könyve az új filmtörténet-sorozat részeként a mozgóképet elsősorban kultúrtörténeti-társadalmi jelenségként értelmezi. Ez a megközelítés ö noha jóval szélesebb körű a magyar némafilmes korszakot eddig elemző munkáknál ö kissé megnehezíti ugyan a szöveg adatbankszerű használatát, ezért azonban kárpótol mindenre kiterjedő információgazdagsága. Úgy tűnik, a szerzőnek sikerült kikerülnie azokat a csapdákat is, melyek a filmtörténetet a film művészettörténetévé, esetleg kizárólag a filmgyártás (technika) történetévé szűkítenék le. Kőháti Zsolt számára a film (a mozgókép) a köré épült intézményrendszerrel és az ezen intézmények működéséből származó produktumokkal együtt jelent egy "civilizatorikus és művelődéstörténeti, valamint kommunikációs jelenséget", azaz a világ és a benne élő ember kölcsönhatásának egyik lehetséges vetületét. Könyve ezért elsősorban egyfajta művelődéstörté-neti tanulmányként, egy kialakuló új jelenség (és hatásának) históriájaként olvasandó. Ha úgy vesszük, mindez akár a címül választott Szabó Dezső-idézet magyarázataként is értelmezhető: "Tovamozduló ember tovamozduló világban"; az ember és világa áll a középpontban, a magyar némafilm története pedig mindezek megismerésének lehetséges eszköze.
Kőháti könyve elsősorban talán rendkívüli precízségével hat a filmtörténettel ismerkedő olvasóra. Következetesen ellenőrzöttnek és aprólékosan dokumentáltnak tűnik minden egyes hivatkozása, érezhető a különféle forrásokban fellelt, sokszor egymásnak ellentmondó adatok rendszeres összevetése. Még meglepőbb, s abszolút korrektséget sugalló a könyv felépítése is: a közel négyszáz oldalon a legkisebb információmorzsa is a helyére kerül, a szerkezet jól áttekinthető, s néhol a legmeglepőbb helyeken bukkan fel egy-egy, az aktuális esemény rekonstruálását segítő kiegészítő információ. Mindehhez olyan mértékű filológiai alaposság is járul (nevek változó helyesírásának követése, idézett szövegek grammatikai-stilisztikai pontatlanságainak jelzése és korrigálása, stb.), amely – el kell ismerni – nem mindig jellemző tudományos vagy ismeretterjesztő irodalmunkra.
A rendkívüli részletgazdagság egyik fontos következménye a filmszakmában érdekelt személyek munkásságának pontos kirajzolódása. A stáblisták, címjegyzékek, visszaemlékezések nyomán feltárt kapcsolatrendszerek, a kiemelkedőbb személyiségek érdekeltségeinek feltárása a filmgyártás változásait indukáló fontosabb történések megértéséhez vezethetik el az olvasót ö gondolok itt például a különböző törvényi szabályozásokat megelőző vagy kísérő hatalmi villongások és érdekképviseleti harcok egyes szereplőinek meghatározó voltára.
A szerző tagadhatatlan érdeme az is, hogy könyvében merészen áthágta a korábbi ö részben politikai, részben szakmai ö kereteket, s a magyar némafilm története helyett a hazai mozgófényképezés kialakulásának históriája született meg kezei alatt. Igaz, tárgya ö a kezdeti formai, szervezeti kísérletezgetés időszaka ö szinte követeli ezt a közelítésmódot. A régészecset aprólékos mozdulatával söprődik hát itt egybe film és mozgókép, magyar és Magyarországon született produkció egyaránt. Filmtudományi jelentőségén túl azt sem szabad elhallgatnunk, hogy ez a megközelítés tette lehetővé, hogy az író figyelme valamelyest a magyar mozik, a filmvetítés intézményei felé is forduljon, melyeknek történetisége a legutóbbi időkig szinte teljesen elkerülte a kutatók figyelmét.
A könyv legfontosabb erényei éppen abból a már említett fogyatékosságból származnak, hogy a magyar némafilmgyártás termékei jórészt láthatatlanok. A kutató ezért kénytelen vállalni a hangsúlyeltolódást, s művek helyett inkább azok holdudvarát és keletkezéstörténetét elemezni. A fennmaradt munkák megítélésében viszont Kőháti szigorú, de óvatos kritikus: megállapításai inkább szakmai (formanyelvi), mint esztétikai jellegűek. Igaz, e sajátossága pontosan megfelel a könyv bevezetőjében vállalt feladatának, hogy a magyar némafilmet elsősorban mint "vizuális jelenséget" tárgyalja ö feltehetően a tisztán művészetközpontú megközelítéssel szembehelyezkedve. S hogy ez mennyire következetesen vállalt út, s nem csupán a hiányból fakadó kényszer, azt az jelzi, hogy elemzési szempontjai változatlanul élnek tovább a magyar hangosfilm kezdeteit feldolgozó tanulmányában is (Magyar film hangot keres), holott ezt a filmek megsemmisüléséből származó információhiány már nem tenné szükségessé. Az érdeklődő olvasó számára ez már kis hiányérzetet is okozhat: talán jobban eligazíthatna a televíziós csatornákon jelenleg is szinte folyamatosan futó korai magyar hangosfilmek között. Éppen ezért ö a részletesség és a történeti alaposság miatt ö mindkét kötet elsősorban a korszak kutatóinak ajánlható.